Nya framgångar för hyllad delikatessfalukorv

Falukorven har en självklar plats i svensk matkultur och är en klassiker på såväl lunch- och middagsbord som på mackan. Expressen Mitt Kök har testat åtta falukorvar och Enebacken Delikatess utsågs till testvinnare: ”Lätt att tycka om och bra för barnfamiljen. Bäst i test!”

Mitt Kök Expressen såg Enebacken Delikatess till testvinnare

Enebacken är Lidls eget varumärke för kvalitetsprodukter med svensk råvara och en del av Lidls breda standardsortiment av bland annat korvar och falukorv som täcker behoven för vardagsmaten. Delikatessfalukorven är ett av många premiumalternativ med en högre kötthalt på 72 procent, jämfört med andra falukorvar där kötthalten ligger på 50-60 procent.

Under Chark-SM som hölls i november 2018 i Göteborg prisades Enebacken med tre guld, två silver och ett brons. Enebacken Falukorv Delikatess var en av produkterna som belönades med guldstatus.

- Testet är ännu ett kvitto på att vårt hårda kvalitetsarbete och fokus på att förfina charksortimentet lönar sig. Vi vet att våra korvar och charkprodukter håller väldigt hög kvalitet och är mycket uppskattade hos våra kunder. Att vi nu får ännu ett erkännande för vår falukorv är stort för oss, säger Timo Hansio, Tf. Inköpsdirektör Lidl Sverige.

Omdöme Expressen Mitt Kök
Korven har ett bra tuggmotstånd som bjuder på lite stuns. En köttig konsistens och en salt och god smak. Lätt att tycka om och bra för barnfamiljen. Bäst i test!

Betyg: MMMM = Jättebra
Enebacken Delikatess
Vikt: 550 gram
Cirkapris: 21,90 kronor
Kötthalt: 72 procent

Mitt Kök falukorvstest
8 olika sorters falukorv som säljs i större matbutiker runt om i landet valdes ut för panelen att testa. Därefter fick de var och en skriva ett omdöme och sätta ett betyg enligt fastställd betygsskala. Läs mer om hur Mitt Kök genomför sina tester här.

*För att få kallas falukorv måste produkten ha en kötthalt på minst 45 procent.

Mitt Kök Expressen såg Enebacken Delikatess till testvinnare
Enebacken Delikatess - hyllad korv
Timo Hansio, Tf Inköpsdirektör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.