Nya framtidslandslag ska minska glappet mot seniorlandslagen

Seniorlandslagen har siktet inställt på EM-slutspel i sommar och 2021. Men vilka kommer att spela i herr- och damlandslaget i framtiden, och hur ser vi till att vi inte missar någon spelare på vägen dit? För att få bättre koll på vilka som står näst på tur att representera Sverige på seniornivå startar Svenska Basketbollförbundet två nya landslag, Framtidslandslag senior.
Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

- Vi har sett att det är ett enormt stort glapp mellan U20- och seniorlandslag, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo. Det är ett stort glapp både på herr- och damsidan, men det är ett ännu större glapp bland herrarna.

De senaste åren har Sverige deltagit i Universiaden med ett herr- och ett damlandslag vartannat år. Men Universiaden är åldersbegränsad (max 23 år) och spelaren måste vara inskriven på eftergymnasiala studier. Kriterierna gör att många spelare inte kan vara med.
- En spelare som är 24-25 år gammal kan fortfarande vara väldigt intressant för seniorlandslaget, men behöver lite mer erfarenhet. Så jag tror att framtidslandslag senior kommer att ge oss väldigt mycket och kommer att fylla väldigt många funktioner, säger Fredrik.

Att jobba med "B-landslag" eller utvecklingslandslag på seniornivå görs på olika sätt i andra idrotter, och det är därifrån landslagsavdelningen har tagit inspiration. De nya framtidslandslagen senior är en del av seniorlandslagsprogrammet. Framtidslandslagens coacher återrapporterar till seniorlandslagscoacherna vad man har upplevt, vad man har sett, hur det fungerade - så att spelarna förstår att det finns en tät relation och väg upp till seniorlandslaget, menar Fredrik Joulamo.

- Vill man spela i seniorlandslaget, så är det här en verksamhet som vi vill se er i, det är här som ni ska synas. Det är här som vi ska få koll på er, det är här ni ska skolas in för nästa steg och visa vad ni kan.

Fokus ligger på framförallt college- och ligaspelare och att få en bättre koll på dessa, för det har inte alltid funnits erkänner Fredrik.
- Det kan hända otroligt mycket på tre år på college för en spelare. Så när en spelare går ut skolan ska vi inte behöva leta upp gamla videoklipp från deras matcher, vi ska redan ha sett dem i landslagsverksamheten, var spelaren tagit sig och vart den är påväg utvecklingsmässigt.

- Framtidslandslag senior ger oss chansen att se spelare vi inte sett på ett tag. Vi vet också att det finns ett antal spelare som har dominanta roller i SBL dam och herr, men som inte får plats på våra seniorlandslagssamlingar. Dessa spelare vill vi också ge chansen att synas i landslagsverksamheten.

Vilka som ska leda framtidslandslagen senior är redan klart. För damerna är det Luleå Baskets David Visscher som fått uppdraget att vara head coach, och för herrarna kommer BC Luleås Peter Öqvist att vara head coach.

Assisterande coacher på damsidan blir Viktor Bengtsson, Telge Basket och Mikael Johansson, RIG Luleå. På herrsidan är det Panagiotis Nikolaidis, Köping Stars och Boris Balibrea, Wetterbygden Stars, som assisterande coacher.

Planen är att framtidslandslag senior ska ha årligen återkommande läger på sommaren under 7-10 dagar, där man tränar tillsammans och spelar 1-2 landskamper. Första lägerveckan blir i augusti 2019. Orterna för respektive läger är under arbete och meddelas vid senare tillfälle.

Fredrik Joulamo längtar tills våra nya landslagen är igång.
- Jag hoppas på att alla spelare som inte ingår i våra seniorlandslag men som är för gamla för U20-landslaget ser fram emot det här, för det kommer att bli väldigt bra!

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Intervju: Fredrik Joulamo om Framtidslandslag seniorFler videor

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto