Nya framtidslandslag ska minska glappet mot seniorlandslagen

Seniorlandslagen har siktet inställt på EM-slutspel i sommar och 2021. Men vilka kommer att spela i herr- och damlandslaget i framtiden, och hur ser vi till att vi inte missar någon spelare på vägen dit? För att få bättre koll på vilka som står näst på tur att representera Sverige på seniornivå startar Svenska Basketbollförbundet två nya landslag, Framtidslandslag senior.

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

- Vi har sett att det är ett enormt stort glapp mellan U20- och seniorlandslag, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo. Det är ett stort glapp både på herr- och damsidan, men det är ett ännu större glapp bland herrarna.

De senaste åren har Sverige deltagit i Universiaden med ett herr- och ett damlandslag vartannat år. Men Universiaden är åldersbegränsad (max 23 år) och spelaren måste vara inskriven på eftergymnasiala studier. Kriterierna gör att många spelare inte kan vara med.
- En spelare som är 24-25 år gammal kan fortfarande vara väldigt intressant för seniorlandslaget, men behöver lite mer erfarenhet. Så jag tror att framtidslandslag senior kommer att ge oss väldigt mycket och kommer att fylla väldigt många funktioner, säger Fredrik.

Att jobba med "B-landslag" eller utvecklingslandslag på seniornivå görs på olika sätt i andra idrotter, och det är därifrån landslagsavdelningen har tagit inspiration. De nya framtidslandslagen senior är en del av seniorlandslagsprogrammet. Framtidslandslagens coacher återrapporterar till seniorlandslagscoacherna vad man har upplevt, vad man har sett, hur det fungerade - så att spelarna förstår att det finns en tät relation och väg upp till seniorlandslaget, menar Fredrik Joulamo.

- Vill man spela i seniorlandslaget, så är det här en verksamhet som vi vill se er i, det är här som ni ska synas. Det är här som vi ska få koll på er, det är här ni ska skolas in för nästa steg och visa vad ni kan.

Fokus ligger på framförallt college- och ligaspelare och att få en bättre koll på dessa, för det har inte alltid funnits erkänner Fredrik.
- Det kan hända otroligt mycket på tre år på college för en spelare. Så när en spelare går ut skolan ska vi inte behöva leta upp gamla videoklipp från deras matcher, vi ska redan ha sett dem i landslagsverksamheten, var spelaren tagit sig och vart den är påväg utvecklingsmässigt.

- Framtidslandslag senior ger oss chansen att se spelare vi inte sett på ett tag. Vi vet också att det finns ett antal spelare som har dominanta roller i SBL dam och herr, men som inte får plats på våra seniorlandslagssamlingar. Dessa spelare vill vi också ge chansen att synas i landslagsverksamheten.

Vilka som ska leda framtidslandslagen senior är redan klart. För damerna är det Luleå Baskets David Visscher som fått uppdraget att vara head coach, och för herrarna kommer BC Luleås Peter Öqvist att vara head coach.

Assisterande coacher på damsidan blir Viktor Bengtsson, Telge Basket och Mikael Johansson, RIG Luleå. På herrsidan är det Panagiotis Nikolaidis, Köping Stars och Boris Balibrea, Wetterbygden Stars, som assisterande coacher.

Planen är att framtidslandslag senior ska ha årligen återkommande läger på sommaren under 7-10 dagar, där man tränar tillsammans och spelar 1-2 landskamper. Första lägerveckan blir i augusti 2019. Orterna för respektive läger är under arbete och meddelas vid senare tillfälle.

Fredrik Joulamo längtar tills våra nya landslagen är igång.
- Jag hoppas på att alla spelare som inte ingår i våra seniorlandslag men som är för gamla för U20-landslaget ser fram emot det här, för det kommer att bli väldigt bra!

Intervju: Fredrik Joulamo om Framtidslandslag senior
Fler videor

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.