Nya frihandelsavtalet för USA, Mexiko och Kanada – Hög ambitionsnivå men samtidigt viss risk för handelshinder

Vissa delar av det nya frihandelsavtalet mellan USA, Mexiko och Kanada, USMCA, har en hög ambitionsnivå. Men det finns också regler som kan komma att hindra handeln. Den slutsatsen drar Kommerskollegium i en ny utredning där avtalet analyserats och också jämförts med det tidigare avtalet mellan länderna, det s.k. Naftaavtalet.

– Avtalet är ambitiöst när det gäller digital handel, inte minst dataflöden. Det finns också ett starkt skydd för immaterialrätt, konstaterar Kommerskollegiums utredare Ingrid Berglund.

Arbetsvillkor, miljö och antikorruption är också områden där avtalet har långtgående bestämmelser.

Ursprungsreglerna kan däremot bli handelshindrande enligt Kommerskollegiums utredning. Kraven för att produkterna ska få räknas som tillverkade i USA, Kanada och Mexiko har blivit striktare för vissa sektorer.

– Det gäller inte minst för fordon. För att ett fordon ska få tullfrihet i handeln mellan USA, Kanada och Mexiko behöver en större del av tillverkningen ske i dessa länder, konstaterar Ingrid Berglund.

Läs hela rapporten här

Frågor besvaras av Ingrid Berglund. ingrid.berglund@kommers.se

Kommerskollegium publicerar frågeunderlag för företag inför brexit29.10.2018 14:32:10 CETPressmeddelande