Nya friidrottsstatstik.se ger dig millimeterkoll

Idag öppnas Svensk Friidrotts nya resultat- och statistikdatabas Friidrottsstatistik. På friidrottsstatistik.se ges heltäckande och snabb tillgång till friidrottens siffervärld. Här ryms, förutom statistiken och de senaste resultaten, också personbiografier på mer än 35 000 aktiva med personliga rekord, resultatutveckling och meriter.
Idag öppnar friidrottsstatistik.se där du kan få full koll på friidrottens aktiva, resultat och statistik.

– Det är otroligt kul och spännande att vi nu lanserar friidrottsstatistik.se. Jag ser det lite som ett paradigmskifte där vi nu på allvar tar klivet in i den digitala världen och kan presentera resultat och statistik på ett helt nytt sätt, säger Stefan Olsson, generalsekreterare för Svensk Friidrott.

– Jag ser bara möjligheter och att vi gör det här tillsammans som en del i utvecklingen av friidrotten i Sverige.

Över fyrahundratusen resultat

Sedan 1 november 2019 samlas alla svenska arenaresultat i databasen som i dagsläget rymmer 35 000 friidrottare från 457 föreningar och över 400 000 resultat. I detta ingår bland annat djupa årsbästalistor för utomhussäsonger från 2000 och framåt, vilket innebär att de flesta av friidrottens främsta bästa aktiva har fylliga biografier. Dels friidrottare som fortfarande är aktiva som Armand Duplantis, Daniel Ståhl och Angelica Bengtsson till Irene Ekelund, Thobias Montler och Tilde Johansson, men också tidigare aktiva som Michel Tornéus, Kajsa Bergqvist, Stefan Holm, Susanna Kallur och Christian Olsson.

Mer av allt

All den förmedling av resultat och statistik som sedan tidigare har funnits på friidrott.se kommer även framöver att finnas på friidrottsstatistik.se. Men i tillägg kan alla nu bli medlemmar och då få ta del av ännu mer information, som till exempel djupare årsbästalistor, utökad resultattjänst och kompletta resultatlistor från en mängd internationella mästerskap.

Som medlem på friidrottsstatistik.se får du till exempel enkelt …

• Snabb överblick över de bästa tiderna för Sveriges största friidrottsgren; 10 km landsväg som är ny statistikgren från 2020.
  • Överblick över de bästa resultaten för olika åldersgrupper och grenar – för ett specifikt år eller totalt sett.
  • Resultaten från OS i Rio 2016 eller något annat internationellt mästerskap.
  • Daniel Ståhls (och många andra friidrottares) resultatutveckling, personliga rekord, meriter mm.
  • Koll på de senaste resultaten i för tävlingar på din ort eller i ditt distrikt

Databasen kommer också att kompletteras med bland annat en utökad rekordavdelning och ett ännu större resultatarkiv.

Lanseringserbjudande ger fri tillgång till under två månader

Alla som registrerar sig med namn och mejladress kommer att få fri tillgång till allt innehåll på friidrottsstatistik.se fram till den 10 augusti 2020. Därefter finns möjlighet att köpa ett medlemskap för 1 månad, 6 månader eller 12 månader.

Längre fram kommer Svensk Friidrott att bjuda in till ett webbinarium med en rundvisning på sidan men till dess finns nu alltså möjligheten att själv botanisera bland friidrottssiffror på www.friidrottsstatistik.se.

Jonas Hedman, projektledare
jonas.hedman@friidrott.se