Nya gröna innovationer lyfter hela Sverige

Med 80 nya innovationsprojekt ökar chansen för hållbar lönsamhet. EU:s innovationssatsning EIP-Agri ger nu resultat i Sverige. – Många företagare har kunnat förverkliga sina idéer och vi ser spännande resultat för den gröna näringen, säger Kjell Ivarsson, ordförande för innovationsnätverket på Landsbygdsnätverket.

Innovationsprojekten kommer till nytta inom jordbruk, trädgårdsnäring och rennäring. Flera projekt utvecklar digitala lösningar och sensorer för ökad precision och för att utnyttja resurserna bättre.

– Det kan vara allt från att med drönarteknik minska svinnet i grönsaksodlingar i södra Sverige till ny teknik för att övervaka renar i områden utan mobiltäckning i norr. Flera projekt utvecklar nytt växtprotein från svenska ärter och bönor, säger Kjell Ivarsson.

Innovationsprojekten kan handla om en ny produkt, metod eller tjänst men också om nya sätt att nå marknaden. Några innovationer har redan nått stor framgång även i andra delar av världen.

– Ett spännande projekt ökar den biologiska mångfalden genom blommande kantzoner med många olika nyttor i odlingslandskapet. Ett annat projekt hindrar övergödningen i havet genom att odla musslor som används till hönsfoder. En annan innovation är en värmekamera som tidigt upptäcker om djuren börjar bli sjuka.

Nu finns många inspirationsartiklar om utvalda projekt. Det finns också en databas med svenska innovationsprojekt inom EIP-Agri. Du kan söka på projekt inom olika ämnen eller var i landet de finns.

Faktaruta

• 440 miljoner avsattes till innovationssatsningen EIP-Agri inom landsbygdsprogrammet med start 2015.
  • Syftet med innovationsstödet är att stärka konkurrenskraften och hållbarheten inom jordbruk, trädgårdsnäring och rennäring.
  • Det kan handla om en ny produkt, en ny metod, en ny form av tjänst, en ny produktionsprocess, ett nytt sätt att nå marknaden eller ett nytt sätt att organisera arbete.

www.landsbygdsnatverket.se/eip

Kontakta Kjell Ivarsson, ordförande för Landsbygdsnätverkets innovationsnätverk, kjell.ivarsson@lrf.se, 070-642 03 40

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande

Svenskt lantbruk stod pall under covid-1914.9.2020 13:03:50 CESTPressmeddelande

Sveriges bönder och lantbruk har stått pall under covid-19-pandemin. Det visar det nya branschindex för hela det gröna näringslivet som LRF idag för första gången presenterar. – Slutsatsen är att de gröna näringarna har fortsatt att producera i princip som vanligt. Lantbrukare är vana vid att hantera kriser som torka, smittspridning och sjukdomar. Det har de haft stor nytta av för att snabbt lösa nya problem som haltande logistikkedjor och brist på säsongsarbetskraft, säger Anna-Karin Hatt, vd för LRF.

40 000 skäl att rädda den svenska maten3.9.2020 14:27:14 CESTPressmeddelande

Rädda den svenska maten! Med den parollen lämnade LRFs förbundsordförande Palle Borgström över svenska konsumenters vädjan till finansminister Magdalena Andersson att inte överge de svenska bönderna. – Sveriges bönder är en förutsättning för svensk livsmedelsförsörjning, utan bönderna blir vi helt beroende av import. När vi jämför med andra jämförbara EU-länder så har de förhandlat sig till rejäla kompensationer från EU till sina nationella lantbruk. Om vi ska klara konkurrensen så måste regeringen satsa på det svenska lantbruket i den kommande budgeten, säger Palle Borgström.

Historiskt beslut att skydda svensk jordbruksmark3.9.2020 12:53:14 CESTPressmeddelande

Varje år försvinner cirka 600 hektar svensk åkermark som aldrig kan återställas. I hela EU förstörs 24 kvadratmeter åkermark per sekund. Men idag tar Jönköpings kommun det historiska beslutet att skydda värdefull jordbruksmark från byggnation och exploatering. – Det beslut kan visa sig bli livsviktigt för den framtida matförsörjningen. Världens befolkning växer samtidigt som jordbruksmarken minskar. Det är en ekvation som inte går ihop och vi hoppas att fler kommuner följer Jönköping, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.