Nya hyror klara för Vara Bostäders hyresgäster

Förhandlingarna för årets hyror mellan Hyresgästföreningen och kommunala Vara Bostäder är klara, efter medling i Hyresmarknadskommittén, HMK. Lägenheterna kommer få en årlig hyreshöjning på 4,5 procent i snitt från den 1 januari. Bostadsbolagets ursprungliga krav var 6,5 procent.

Från den 1 januari 2023 höjs hyrorna för Vara Bostäders 608 lägenheter med 4,5 procent i snitt. De nybyggda lägenheter som har presumtionshyra höjs med 2,55 procent. Förhandlingsresultatet innebär att hyresgästerna får två månaders retroaktiv höjning, som kommer att fördelas på två månadshyror.

Vara Bostäder yrkade först på en höjning på 6,5 procent, något som ansvarig förhandlare på Hyresgästföreningen, Murat Solmaz, menar att de inte gick med på:

— Vi har varit tydliga med att inte godkänna en högre hyreshöjning än vad som har varit absolut nödvändigt. Vi möts av rekordmånga hyresgäster som är oroliga över deras ekonomi och hyra. Vi har sett att bolaget har en förändrad ekonomisk situation med tanke på världsläget. Men, som vi också kan se utifrån HMK:s beslut, är det inte rimligt att hyresgästerna ska ta hela smällen.

Eftersom Hyresgästföreningen och Vara Bostäder inte kunde komma överens valde Vara Bostäder att stranda hyresförhandlingarna. Då hamnade ärendet i Hyresmarknadskommittén, HMK. I HMK hamnar förhandlingsärenden mellan Hyresgästföreningen och kommunalt ägda bostadsbolag som Vara Bostäder. Det är nu HMK som tagit beslutet om årets höjning.

— Helst hade vi sett en lokal överenskommelse genom förhandlingarna. Vi anser att lokala förutsättningar tolkas bäst utifrån lokala perspektiv, avslutar Murat Solmaz.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med i snitt 265 kr/månad, vilket kan jämföras med Vara Bostäders hyreshöjningskrav på 382 kr/månad.

För mer information, kontakta:

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

“Strutspolitik som svar på den ekonomiska krisen.” Hyresgästföreningen kommenterar vårändringsbudgeten15.4.2024 08:48:53 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen sin vårändringsbudget. Det står klart att Tidöpartierna fortsatt saknar politisk handlingskraft för att möta den eskalerande bostadskrisen. Man missar också att ge nödvändigt stöd till landets tre miljoner hyresgäster, även om det tillfälliga tillägget i bostadsbidraget nu förlängs fram till december 2024.