Nya innovativa lösningar kan säkra Sveriges energibehov och möta klimatmålen

Ett ökat energibehov och ett föråldrat elnätssystem har lett till att många regioner upplever kapacitetsbrist. Energifrågan har därför kommit att bli en stor samhällsutmaning. Nu lanserar Innovationsföretagen rapporten ”Innovation för energi”, med fokus på den snabba utvecklingen som behöver ske inom energiområdet för att möta Sveriges klimatmål. I rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från experter och företag för att inspirera till nya, smarta energilösningar.

Privatpersoner såväl som näringslivets efterfrågan på energi har ökat kraftigt. Den tilltagande efterfrågan kräver nya smarta lösningar, inte minst efter Corona-pandemins framfart som påverkat arbetslivet på många sätt. Förhoppning med ”Innovation för energi” är att belysa den spännande, men också nödvändiga, omställningen som nu sker i branschen för att skapa de hållbara och klimatsmarta energilösningarna som måste ske redan nu.

- Idag tar alla för givet att ett enkelt tryck på strömbrytaren tänder våra lampor. Men vad händer den dagen när nätet är överbelastat? Och vad händer när företagen inte kan etablera sig i en viss region för att energin inte räcker till? Det kräver nya lösningar och det är där våra medlemsföretags nya smarta idéer kommer in, säger Magnus Höij, Förbundsdirektör på Innovationsföretagen.

I rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från experter och företag för att inspirera till nya energilösningar.

- Med den här rapporten vill vi visa hur det går att tänka nytt inom energiområdet där det uppstår en win-win för både samhället och klimatet. Allt fler hushåll vill till exempel använda egenproducerad el, vilket våra medlemmar hjälper till att lösa med bland annat utveck­lingen av solkartor och microgrids, säger Magnus Höij.

Innovation för energi är den fjärde rapporten i Innovationsföretagens rapportserie ”Innovation för” somfokuserar på hur Innovationsföretagens medlemmar dagligen bidrar till en mer hållbar värld genom nytänkande innovationer.

Om Innovationsföretagen och rapportserien ”Innovation för”

Innovationsföretagen är ett bransch- och arbetsgivar­förbund som representerar innovativa företag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn. Förbundet har 750 medlemmar och omfattar cirka 40 000 anställda.

Med aktuella teman kopplat till de mest prioriterade samhällsutmaningarna lyfter Innovationsföretagens rapportserie ”Innovation för” några av branschens mest innovativa och banbrytande projekt som förbundets medlemmar arbetar med.

För mer information och för att läsa ”Innovation för energi”, besök: www.innovationsforetagen.se

Regeringens budget kan ge fler klimatinnovationer20.9.2021 13:10:36 CEST | Pressmeddelande

För att öka takten i klimatomställningen behöver Sveriges företag goda förutsättningar och ökade investeringar i nya innovationer. I regeringens budgetproposition för 2022 finns flera satsningar på klimatåtgärder och infrastruktur som Innovationsföretagen anser kan ha en positiv effekt på möjligheten till fler innovationer inom miljöområdet. Samtidigt saknas fortfarande viktiga regelförenklaringar och reformer som kan skapa rätt förutsättningar för att öka takten i den omställning som krävs.

Fenomenet konsultmäklare ökar kraftigt - Regionerna har tappat kontrollen över sina konsultupphandlingar23.8.2021 09:10:00 CEST | Pressmeddelande

Nya siffror från Innovationsföretagen visar att fenomenet mellanhänder eller så kallade konsultmäklare fortsätter öka dramatiskt inom offentliga upphandlingar. Upplägget möjliggör ett kringgående av lagen om offentlig upphandling och att miljardbelopp av offentliga medel spenderas helt utan insyn. Siffrorna visar att det är ett par offentliga beställare som dominerar som beställare.