Nya journalistpriset – för bästa icke-svenskspråkiga journalistik

Lernia instiftar Nya journalistpriset för journalistik i Sverige, på andra språk än svenska. Syftet är främja en konstruktiv diskussion om integration genom att uppmärksamma icke-svenskspråkiga medier och plattformar i Sverige. Priset delas ut för första gången på Järvaveckan den 15 juni.

Utbildnings- och matchningsföretaget Lernia delar ut Nya journalistpriset i kategorierna a) Bästa ej svenskspråkiga journalistiska gärning i Sverige, b) Bästa medium, plattform eller forum som på ett annat språk än svenska publicerar och diskuterar konstruktivt om integration.

Lernia har samarbetat med och annonserat i icke-svenskspråkiga medier i många år. Det är bland annat genom dessa medier som Lernia och liknande företag kommer i kontakt med människor som är nya i Sverige för utbildningar, för bemanningsuppdrag och för rekrytering åt sina uppdragsgivare.

I vår kontakt med många som är nya i Sverige ser vi att medier på andra språk än svenska är väldigt nyttiga för dem. Det är därför en av priskategorierna riktar sig till just medier eller journalister som konstruktivt speglar och diskuterar integration, säger Katarina Devell, ansvarig för frågor om mångfaldochmångkultur på Lernia.

I Sverige finns idag ett femtontal nyhetssajter på olika språk. Därtill tillkommer radiostationer och internetforum, twitter- och facebook-konton. Mediabyrån Right Option Media beräknar att dessa medier sammantaget har över miljonen läsare, lyssnare och tittare i Sverige och utomlands.

Vi slås hela tiden av att det går en skiljelinje mellan det klassiska svenska medielandskapet och dessa medier. De får till exempel inga pressmeddelanden från myndigheter. Få politiker gör utspel i dem. Få företag känner ens till att de finns. De agerar generellt sett på en ganska sluten arena. Att uppmärksamma dessa medier och journalister är ett sätt att integrera dem och deras konsumenter bättre, berättar Amjad Aloul, medlem i juryn för Nya journalistpriset och grundare av Crossborder Communication.

Alla kan nominera bidrag till Nya journalistpriset – till exempel läsare, lyssnare, tittare, upphovspersoner, en vän eller en kollega. Det kan handla om ett program, reportage, blogg, redaktion eller plattform. Nomineringar skickas in senast den 31 maj till nominera@nyajournalistpriset.se.

Priset delas ut på Järvaveckan i Tensta utanför Stockholm fredagen den 15 juni. Temat för dagen är demokrati och valdeltagande. Fredagens talare är Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna.

Läs mer på www.nyajournalistpriset.se
Läs mer om Järvaveckan www.jarvaveckan.se

Fakta om Nya journalistpriset:

Jury:

• Claes de Faire, Publisher på tidskriften Fokus;
  • Annicka Flovin, samhällsstrateg på Lernia och tidigare rektor på Poppius journalistskola,
  • Amjad Aloul, grundare av Crossboarder Communication
  • Mahmoud Agha, grundare och Chefredaktör på Al Kompis
  • James Savage, journalist och medgrundare av The Local
  • Björn Touqan, Marknadschef på Hero Tolk
  • Isabella Iverus, Publisher på Byggnadsarbetaren

Juryn granskar bidragen utifrån fyra bedömningsgrunder:

• Stilistisk höjd
  • Hög relevans relaterat till utmaningar kring invandring och integration
  • Nyskapande journalistiskt format eller kanal
  • Förmåga att nå de som bor i Sverige men som inte fullt ut förstår svenska ännu

Priserna som delas ut är:

För bästa ej svenskspråkiga journalistiska gärning i Sverige:

• Statyett och diplom
  • 30 000 kronor i frilansarvode

För bästa medium, plattform eller forum som på ett annat språk än svenska publicerar och diskuterar konstruktivt om integration i det svenska samhället:

• Statyett och diplom
  • En för vinnaren skräddarsydd utbildning eller coachning för att utveckla det vinnande mediet, plattformen eller forumet.
Nya Journalistpriset
Fler videor

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Vi bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kommunalarbetare har lättast att få vänner18.5.2018 09:34Pressmeddelande

36 frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Anställda inom kommuner anser att det är lättare att få nya vänner än privatanställda. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt visar en global studie att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en kurs med 36 forskningsbaserade frågor som ska göra svenskarna bättre på att få vänner.

36 nya frågor ger dig vänner på resan!18.5.2018 09:06Pressmeddelande

Lernia lanserar interaktionskurs för att göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Att känna sig ensam på resande fot är inte ovanligt, och enligt en årlig studie från Expat Insider är svenskar också sämst i världen på att skaffa nya vänner*. För att råda bot på problemet lanserar nu bemannings- och utbildningsföretaget Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), med 36 forskningsbaserade frågor som ska leda till vänskap.

Goda relationer till kollegorna viktigare än lönen18.5.2018 08:38Pressmeddelande

36 frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Att ha bra relationer till sina kollegor är viktigast för att trivas på jobbet. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt visar en global studie att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner*. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en interaktionskurs med 36 frågor som ska får svenskarna att blir bättre på att få vänner.

Kärlek och vänner viktigast för att må bra17.5.2018 08:33Pressmeddelande

36 nya frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Mer än var tredje svensk tycker goda kärleksrelationer är viktigast för att må bra och fler än var fjärde att goda vänner rankas högst. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt är vi svenskar sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en interaktionskurs som ska ge svenskarna fler vänner.

Lernia lanserar IFS – en interaktionskurs för svenskar16.5.2018 10:29Pressmeddelande

36 forskningsbaserade frågor ska skapa bättre integration i Sverige Sverige har i en global undersökning utnämnts till det land i världen där det är svårast att skaffa vänner. Och faktum är att den svenska ensamheten inte bara är ett hot mot folkhälsan utan också mot integrationen. Nu lanserar därför bemannings- och utbildningsföretaget Lernia en kurs som ska lära svenskar att bli bättre på att skaffa vänner.