Nya kanaler och unga i fokus när Aftonbladet valsatsar
Ett jämnt val, mitt under brinnande krig i Europa, en ökad hotbild från öst och en allt mer tekniskt avancerad flod av desinformation och smutskastning. Då blir Aftonbladets roll som svenska folkets primära nyhetskälla kanske viktigare än någonsin.
I dag lanseras därför en särskild valsajt där läsarna ska hitta allt material som rör valet, från stora nyheter och avslöjanden till de allra minsta.
– På vår valsajt finns det snabba nyhetsflödet och opinionsläget just nu, men också svaren på läsarnas frågor, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.
Vid sidan om ett snabbt nyhetsflöde bjuder valsajten på en enkel grafik över opinionsläget och video som förklarar och förenklar. Läsarna får även möjlighet att bygga sin drömregering.
I den guidande journalistiken finns bland annat analyser av Aftonbladets politiska kommentatorer Lena Mellin och My Rohwedder och ekonomijournalisten Andreas Cervenka.
– Det här valåret kraftsamlar vi kring nyhetsjournalistiken. Vi ska självklart fortsätta avslöja och granska makthavarna, det är vårt uppdrag. Samtidigt gör det höga tempot och massiva flödet det allt viktigare att också guida publiken och hjälpa dem att se igenom spinn. Vi har därför också ett uppdrag att förklara, förenkla och komma nära, säger Martin Schori.
Stort fokus läggs nu på att nå unga förstagångsväljare. Framtidsredaktör Nathalie Mark leder arbetet med att nå ut till en yngre målgrupp, bland annat genom exklusiva format på Tiktok och Youtube som kommer förklara politiken och hjälpa publiken, både unga och gamla, att se igenom det politiska spelet.
För ytterligare information, vänligen kontaktat:
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare. Telefon: 070-161 99 47. E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum