Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Nya kläder utan att köpa nytt

Det unga Göteborgsföretaget Vividye har tagit fram en metod där kläder kan färgas om och få nya tryck om och om igen – vilket drastiskt minskar behovet att köpa nytt. Uppfinngen har nu gått vidare i den internationella tävlingen Green Challenge.

Vividyes lösbing kan få kläder att leva om och om igen.

-       Med vår lösning kan vi få textilier att leva om och om igen, säger vd:n Johanna Nissén Karlsson. Något som minskar textilbranschens miljöpåverkan.

Vividye är resultatet av flera års forskning på Chalmers. Att färga om, eller trycka nytt, är en snabb process. Det är lätt att ta bort färgen med Vividyes tvättmedel när färgen önskas bytas. Sedan är det fritt att välja nytt mönster eller en ny färg på favorittröjan.

Att tillverka en ny t-shirt förbrukar 2 700 liter vatten. Sedan år 2 000 köps det 60 procent mer nya kläder, men de används bara hälften så länge jämfört med tidigare. Färre än vart femte plagg återanvänds i dag.

-       Tänk dig ett företag som trycker upp 10 000 tröjor till ett event och som får många över. Vanligt i dag är att de slängs efteråt när budskapet inte längre är relevant. Nu kan de återanvändas, förklarar Johanna Nissén Karlsson.

Vividye är ett av fem svenska förtag som tagit sig vidare i Green Challenge. Vinnaren utses av en internationell expertjury i höst och belönas med 500 000 euro.

Vividyes lösbing kan få kläder att leva om och om igen.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.