Nya kollektivavtal i industrin ger bättre villkor och bra grund för lokala förhandlingar

Reallöneökningar och avsättning till deltids-/flexpension redan från 1 november. Det tillsammans med andra delar i industrins nya kollektivavtal ger en bra grund för kommande lokala förhandlingar. Ingenjörernas löner sätts på arbetsplatsen och där spelar företagets ekonomi stor roll.
Sveriges Ingenjörer ingår som ett av förbunden i Facken inom industrin. Avtalsförhandlingarna berör över 100 000 ingenjörer. Förutom industrin, företräder  förbundet även  medlemmar i tjänstesektorn, i kommuner och regioner samt inom staten.
Sveriges Ingenjörer ingår som ett av förbunden i Facken inom industrin. Avtalsförhandlingarna berör över 100 000 ingenjörer. Förutom industrin, företräder förbundet även medlemmar i tjänstesektorn, i kommuner och regioner samt inom staten.

– De nya kollektivavtalen ger från och med idag reallöneökningar och skapar en nödvändig stabilitet på svensk arbetsmarknad de närmaste åren, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Märket är avtalat till 5,4 procent över 29 månader. De nya avtalen gäller från den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023. I de lokala förhandlingarna som nu väntar ute på ingenjörernas arbetsplatser ska det exakta löneutrymmet förhandlas fram med hänsyn till lokala förutsättningar. Därefter genomförs lönesamtal där lönen sätts utifrån den enskildes prestation.

– Vi i Facken inom industrin har tagit vårt ansvar att teckna centrala avtal och sätta ett normerande märke. Men nu krävs att företagen tar sitt ansvar och ser till att de anställda får de löneökningar de förtjänar att få, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

– Våra avtal innehåller stora möjligheter att förhandla lokalt om förstärkta villkor och löner där utrymmet finns. Vi kommer att stödja våra medlemmar och deras företrädare på arbetsplatserna för att se till att avtalen följs och medlemmarnas intresse tas tillvara, säger Ulrika Lindstrand.

Förutom de övergripande villkoren finns flera andra delar i Sveriges Ingenjörers avtalsområden, bland annat:

• Bättre villkor för de anställda som närmar sig pensionsåldern i frågor som rör rätten att ha kvar sin anställning och sjuklön
  • Framtagande av en praktisk handledning för att motverka sämre möjligheter vid föräldraledighet
  • Partsgemensamt arbete för arbetsmiljöintroduktion vid nyanställning och återgång i arbete samt nya rutiner för arbetslivsanpassad rehabilitering

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.