Nya körvägar för Rosa och Blå Express

För att säkra framkomligheten under tiden de stora stadsutvecklingsprojekten pågår i Göteborg får Rosa och Blå Express nya körvägar genom centrum. Samtidigt startar Västtrafik en helt ny linje som ska avlasta Rosa Express i Kärra. Förändringarna sker den 1 oktober.
Nya körvägar gör att risken för bussarna att fastna i köer blir mindre. Foto: Stina Olsson

Just nu pågår flera stora stadsutvecklings- och infrastrukturprojekt som begränsar framkomligheten på vägarna i Göteborg. För att lätta upp trafiken kring Åkareplatsen och Centralstationen får Rosa Express och Blå Express nya körvägar genom centrum.

Rosa Express kör till Linnéplatsen som vanligt, men fortsätter därifrån till Järntorget via Stenpiren och Operan till Nordstan och vidare som vanligt.

Blå Express kör till Linnéplatsen som vanligt och därifrån via Pilgatan, Heden och Polhemsplatsen till Svingeln och sedan mot Gråbo.

Detta är en åtgärd vi har planerat sedan länge för att säkra framkomligheten i de mest trafikerade delarna av staden. Det kommer innebära ett extra byte för vissa, men syftet med förändringen är att våra kunder ska få en smidigare resa totalt sett då risken för bussarna att fastna i köer blir mindre, säger Anders Kling, biträdande affärschef för busstrafiken på Västtrafik.

Förändringen innebär att 48 bussar per timme i rusningstrafik försvinner från området kring Centralstationen.

Ny linje avlastar Rosa Express
Samtidigt lanserar Västtrafik en helt ny linje för att avlasta Rosa Express, vars resande ökar.* Linje 140 kommer att serva boende i Kärra med lokala resor, vilket i sin tur gör att det blir mer plats på Rosa Express.

På detta sätt hoppas vi att de som reser med Rosa Express får en skönare resa, likväl som den som reser lokalt till Kärra, säger Anders Kling.

Linje 140 kommer att köra från Klareberg, via Gerrebacka till Kärra. Linjen kör i kvartstrafik på vardagar mellan 06:00 – 09:00.

Alla trafikförändringar sker den 1 oktober.

Läs mer: Mer information om linjesträckningar och tidtabeller.

* Resandet ökar på Rosa Express. Förra årets gjordes 5,6 miljoner resor med linjen och mellan januari och augusti har resandet ökat med 8 procent, jämfört med motsvarande period förra året.

Anders Kling, biträdande affärschef buss stad