Nya krav på leksaker styr mot en mer cirkulär ekonomi

De nya kriterierna innebär ännu striktare krav på kemikalier och på material som främjar den cirkulära ekonomin. Problemet i dag är att råvara som används i leksaker, som till exempel trä och plast, kan vara förorenad och då olämplig att återanvända.

Dessutom utsätts de mest sårbara för onödiga risker när leksaker innehåller oönskade ämnen. En ny dansk studie från DTI, Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi, visar att mer än 100 kemikalier som används i plastleksaker kan vara skadliga för barns hälsa.

Studien visar att barn i rikare länder omges av många leksaker i plast, i snitt 18 kg plastleksaker per barn. De problematiska ämnena fanns i mjukgörare, flamskyddsmedel och parfymer.

– Barn är särskilt utsatta för påverkan av oönskade kemiska ämnen. Därför är Svanen är ett bra riktmärke för såväl föräldrar som inköpare till förskola och skola som vill göra hållbara val. De ska inte behöva vara kemister för att välja rätt leksaker  säger  Ulf Eriksson, rådgivare för leksaker på Miljömärkning Sverige.

Faktaruta:Svanens nya krav för leksaker:

• Miljö- och hälsoegenskaper hos kemikalier som används i material och i ytbehandling.
  • Förbud mot användning av ämnen som kan orsaka cancer, skada gener eller förmåga till reproduktion.
  • Förbud mot tungmetaller, parfymer, nanopartiklar, ftalater och bisfenoler (A, B, F, S, AF).
  • Bomull ska vara ekologisk eller återvunnen.
  • Metall måste innehålla en hög andel återvunnen råvara eller tillverkas med lägre klimatavtryck.
  • Plast måste vara återvinningsbart.
  • Träråvara med hög andel från certifierade hållbara skogsbruk.
  • Optimerad design av förpackningen för att inte transportera runt luft.
  • Krav på material i förpackningen för att främja återvinning
  • Arbetsförhållanden där internationella regler  som ILO:s konventioner måste följas, som t ex förbud mot barnarbete.
  • Kraven i EU:s leksaksdirektiv uppfylls.

Läs samtliga krav här: Leksaker 095 (svanen.se)

Faktaruta: Svanens krav skärps kontinuerligt

Svanen är Nordens officiella miljömärke. Syftet med Svanen är att vägleda konsumenter till bra val för miljön.   Produktens hela livscykel från råvaror till produktion, användning och återvinning ingår därför i bedömningen när kraven utarbetas.

Kraven på Svanmärkta produkter utvärderas och skärps kontinuerligt så att kraven ställs utifrån den senaste kunskapen och utvecklingen på marknaden. Det innebär också att licensen är tidsbegränsad och att alla tillverkarare måste bevisa att deras produkter uppfyller de nya kraven. Annars förlorar de rätten att använda Svanen i marknadsföring.

Rapport från DTI

Studie av kemikalier i plastleksaker

För kommentarer:

Ulf Eriksson, Rådgivare+46 (0)8-55 55 24 44, ulf.eriksson@svanen.se.

Utmaning att handla för en mer hållbar garderob23.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Black Friday närmar sig och många låter sig ryckas med av köphetsen. Men det finns medvetna konsumenter som vill göra miljömässigt bättre val. Sex av tio svenska konsumenter vill välja miljömässigt mer hållbara kläder och lika många vill välja Svanenmärkta kläder och skor, visar Svanens nordiska konsumentundersökning. Men även om många vill göra miljömässigt bättre val upplevs det som svårt, vilket hindrar den gröna omställningen.