Nya ledamöter till Alecta Fastigheters styrelse

Alecta Fastigheters styrelse förstärks med två nya ledamöter, Kerstin Lindberg Göransson och Daniel Skoghäll.

Kerstin Lindberg Göransson och Daniel Skoghäll föreslås till styrelseledamöter i Alecta Fastigheter. De har båda lång erfarenhet från fastighetsbranschen med flera ledande befattningar bakom sig.

• Det är verkligen glädjande att Kerstin och Daniel har tackat ja. De har erfarenhet av vår bransch, kunskap av aktivt styrelsearbetet och av arbete i företag med stark tillväxt. Olika kompetenser och gedigen kunskap kommer att stärka oss när vi nu bygger ett helt nytt fastighetsbolag, säger Axel Brändström, styrelseordförande Alecta Fastigheter.
  • Den första 1 januari i år bildades Alecta Fastigheter och vi är redan ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vi har nu en spännande resa framför oss, målet är att dagens innehav värda 45 miljarder ska växa kraftigt de kommande åren, fortsätter Axel Brändström.

Kerstin Lindberg Göransson är VD för Akademiska Hus och har tidigare haft ledande befattningar som bland annat Flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda flygplats, CFO och vVD på Telia IT Service. Nuvarande styrelseuppdrag innefattar Sveaskog och Hemnet. Hon har tidigare suttit i styrelserna för bland annat Tredje AP-fonden, Jernhusen, Grand Hotel, Strömma Sjöfart & Turism, Svensk Bilprovning och ACI (Association of European Airport Operators).

Daniel Skoghäll är arbetande styrelseordförande i Ikano Bostad och ledamot i styrelsen för Ikano Industry och Erikshjälpen. Tidigare ledande befattningar har varit bland annat VD för Ikano Fastigheter, Drott Bostad och han har tidigare suttit i styrelserna för bland annat IKEA Southeast Asia, Hemfosa och Fastighetsägarna Stockholm.

Alecta Fastigheters styrelse består därmed av fem ledamöter:
Axel Brändström, ordförande Alecta Fastigheter och Chef Reala tillgångar Alecta
Magnus Billing, VD Alecta
Hans Sterte, Vice VD och Chef Kapitalförvaltning Alecta
Kerstin Lindberg Göransson, VD Akademiska Hus
Daniel Skoghäll, Styrelseordförande Ikano Bostad

Kerstin Lindberg Göransson, VD Akademiska Hus
Daniel Skoghäll, Styrelseordförande Ikano Bostad

Nu skapas ett långsiktigt och framtidsorienterat fastighetsbolag, Alecta Fastigheter. Från start,1 januari 2021, är det ett av Sveriges största fastighetsbolag. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda 45 miljarder ska växa kraftigt de kommande årenAlecta Fastigheter ska bidra till stadens, platsens och fastigheternas resilienta och långsiktiga utveckling och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.