Nya listräntor börjar gälla idag

SBAB höjer sina listräntor för bolån med 0,10–0,45 procentenheter. Förändringarna gäller löptider upp till 5 år och träder i kraft idag måndag 25 juli.

Det är SBAB:s ambition att agera transparent med listräntorna för bolån genom en följsamhet i förhållande till upplåningskostnaderna. SBAB:s räntesättningsmodell för bolån gentemot kund är både enkel och tydlig. Någon komplicerad och tidskrävande förhandling om bolåneräntan finns inte på SBAB. Kundens bolåneränta utgår från listräntan där bostadens belåningsgrad och storleken på lånet avgör hur stort ränteavdrag som görs från listräntan. Kunden kan enkelt räkna ut vilken bolåneränta som erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor för bolån fr o m 220725.

Bindningstid

Förändring (procentenheter)

Ny listränta (%)

3 månader

+0,45

1 år

+0,45

2 år

+0,25

3 år

+0,15

4 år

+0,15

5 år

+0,10

7 år

oförändrad

10 år

oförändrad

Grönt bolån

Om bostaden är energieffektiv enligt Boverkets energiklassificering blir bolåneräntan ännu lägre genom ränterabatt om 0,10 procent för energiklass A och B samt 0,05 procent för energiklass C. Bolånet blir då ett Grönt bolån.

För mer information, vänligen kontakta:

Douglas Norström, Presschef, SBAB.

Telefon: 073-027 19 65, E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Fortsatt bostadsprisfall i juli i samtliga regioner i Sverige2.8.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus föll i samtliga regioner i juli. Störst var nedgången på hus i Mellersta Sverige och på lägenheter i Stockholm där priserna föll med 6,6 respektive 5,1 procent. I Storstockholm ligger priserna på både lägenheter och hus nu hela 12 procent under den tidigare toppnoteringen. Den enda region som trots den senaste tidens stora prisfall fortfarande visar en positiv utveckling under innevarande år är Norra Sverige. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under juli.

Svalt intresse för längre bindningstider i juni11.7.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under juni valde 57 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en liten ökning sedan maj då motsvarande andel villakunder var 53 procent. 64 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i juni (56 procent i maj). 19 procent av både villa- och bostadsrättskunderna valde att binda sitt bolån, vilket är en minskning sedan i maj. 24 procent av villakunderna respektive 17 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.