Nya listräntor börjar gälla idag

SBAB höjer sina listräntor för bolån med 0,10–0,45 procentenheter. Förändringarna gäller löptider upp till 5 år och träder i kraft idag måndag 25 juli.

Det är SBAB:s ambition att agera transparent med listräntorna för bolån genom en följsamhet i förhållande till upplåningskostnaderna. SBAB:s räntesättningsmodell för bolån gentemot kund är både enkel och tydlig. Någon komplicerad och tidskrävande förhandling om bolåneräntan finns inte på SBAB. Kundens bolåneränta utgår från listräntan där bostadens belåningsgrad och storleken på lånet avgör hur stort ränteavdrag som görs från listräntan. Kunden kan enkelt räkna ut vilken bolåneränta som erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor för bolån fr o m 220725.

Bindningstid

Förändring (procentenheter)

Ny listränta (%)

3 månader

+0,45

1 år

+0,45

2 år

+0,25

3 år

+0,15

4 år

+0,15

5 år

+0,10

7 år

oförändrad

10 år

oförändrad

Grönt bolån

Om bostaden är energieffektiv enligt Boverkets energiklassificering blir bolåneräntan ännu lägre genom ränterabatt om 0,10 procent för energiklass A och B samt 0,05 procent för energiklass C. Bolånet blir då ett Grönt bolån.

För mer information, vänligen kontakta:

Douglas Norström, Presschef, SBAB.

Telefon: 073-027 19 65, E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Fortsatta - och i vissa regioner kraftiga - prisfall på bostäder i september2.10.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus fortsatte falla brett och i några regioner kraftigt i september. I Stormalmö och Norra Sverige föll lägenhetspriserna mest (knappt 3 procent). Huspriserna föll som mest i Norra Sverige (drygt 5 procent) och Storgöteborg (knappt 5 procent). Priserna på hus i Stormalmö stod stilla, men föll i säsongsrensade termer. Sedan priserna stod som högst har lägenhetspriserna, beroende på region, fallit sammanlagt med mellan 8 och drygt 10 procent. Sedan tidigare toppnoteringar har huspriserna fallit med sammanlagt drygt 14 procent i Storstockholm och Storgöteborg. I säsongsrensade termer är prisfallet den största månadsnedgången för Sverige som helhet sedan det år prisindexet började beräknas för (2013). Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under september.

Överskottet av nya hyresrätter tilltar i kölvattnet av den dramatiskt minskade efterfrågan på nya bostäder21.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under det första kvartalet i år fanns för första gången sedan SBAB började följa balansen i nyproduktionen av bostäder ett överskott på hyresrätter för Sverige som helhet. Under kvartal två ökade detta överskott markant till följd av en kraftig nedgång i den köpkraftsberäknade efterfrågan på nyproducerade bostäder. Det senare innebär samtidigt att den tidigare nedåtgående trenden mot underskott på nyproducerade villor nu har vänt upp. Trots det uppvisar Stockholms län ett fortsatt underskott på nya villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för det andra kvartalet i år.