Nya listräntor börjar gälla idag

SBAB höjer listräntorna för bolån på samtliga bindningstider med 0,10–0,25 procentenheter. Förändringarna träder i kraft idag tisdag 4 oktober.

Både de korta och långa marknadsräntorna har stigit och därmed har bankernas upplåningskostnader på kapitalmarknaden ökat. SBAB:s ambition är att ha en följsamhet mellan bolåneräntorna och upplåningskostnaderna och samtidigt ta hänsyn till konkurrenssituationen. Mot bakgrund av detta höjer SBAB idag listräntorna för bolån på samtliga bindningstider.

SBAB:s räntesättningsmodell för bolån gentemot kund är både enkel och tydlig. Någon komplicerad och tidskrävande förhandling om bolåneräntan finns inte på SBAB. Kundens bolåneränta utgår från listräntan där bostadens belåningsgrad och storleken på lånet avgör hur stort ränteavdrag som görs från listräntan. Kunden kan enkelt räkna ut vilken bolåneränta som erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor för bolån från 4 oktober.

Bindningstid

Förändring (procentenheter)

Ny listränta (%)

3 månader

1 år

+0,15

2 år

+0,10

3 år

4 år

5 år

7 år

10 år

Grönt bolån
Om bostaden är energieffektiv enligt Boverkets energiklassificering blir bolåneräntan lägre genom ränterabatt om 0,10 procent för energiklass A och B samt 0,05 procent för energiklass C. Bolånet blir då ett Grönt bolån.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 293 000 och 420 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2022). Antal medarbetare (FTE) är 860. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bopriserna fortsatte att falla brett i november – villapriserna ned med hela 20 procent i Storstockholm sedan vårens toppnotering2.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Priserna på lägenheter och villor fortsatte att falla brett i november i Sverige. Lägenhetspriserna föll med 1,3 procent och villapriserna med 1,4 procent. Priserna på lägenheter och villor föll i samtliga regioner med undantag för lägenhetspriserna i Norra Sverige (+1,2 procent) och villapriserna i Storgöteborg (+1,2 procent). Villapriserna föll som mest i Storstockholm (-4,1 procent) och lägenhetspriserna som mest i Stormalmö (-3,1 procent). Sedan toppnoteringarna i våras har bostadspriserna fallit med nästan 15 procent i Sverige. Störst sammanlagt prisfall från toppen på villor uppvisar Storstockholm (-19,8 procent), följt av Stormalmö (-18,6 procent) och Storgöteborg (17,7 procent). Lägenhetspriserna har fallit som mest från toppen i Storgöteborg (-14,5 procent), följt av Stormalmö (-13,1 procent) och Södra Sverige (-12,7 procent). Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för november.

Dramatiskt ändrade förutsättningar för småhusproduktionen30.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Överskotten på nya hyresrätter för Sverige som helhet samt i Skåne- och Västra Götalands län består. Samtidigt har den senaste tidens kraftiga uppgång i ränteläget medfört att underskottet på nya villor i Stockholms län har försvunnit. För bostadsrätter råder alltjämt balans mellan utbud och efterfrågan i samtliga tre storstadsområden. I flera av Sveriges större regionsstäder har ränteuppgången medfört ett överskott, eller ökat på tidigare överskott, på både nyproducerade bostadsrätter och villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för det tredje kvartalet i år.