Nya löneavtal klara för handelns tjänstemän

Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya avtal för tjänstemän. Avtalen som bland annat gäller för anställda på handelsföretagens huvudkontor och butikschefer följer märket och innebär en kostnadsökningsnivå på totalt 5,4 procent över 29 månader.
Ola Axelsson är förhandlingschef på Svensk Handel.

– Med tanke på den turbulenta tid som många handelsföretag går igenom är det viktigt att vi tecknat långa avtal som ger företagen förutsägbarhet och stabilitet, säger Ola Axelsson, förhandlingschef på Svensk Handel.

Avtalen gäller för cirka 80 000 tjänstemän inom handeln. Det handlar exempelvis om butikschefer, administrativ personal på huvudkontoren och anställda på e-handelsföretag.

Svensk Handel och Unionen har enats om att tillsätta en arbetsgrupp som ska följa det lokala lönearbetet inom branschen. För Svensk Handel är det en prioriterad fråga att modernisera löneavtalen med Unionen för att möta den förändring som handelsbranschen genomgår.

De nya avtalen gäller från den 1 december 2020 till och med 30 april 2023.

Ola Axelsson är förhandlingschef på Svensk Handel.

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.