Mälardalstrafik

Nya Mälartåg i trafik

Dela

Nu har den regionala tågtrafiken i Mälardalen fått ett rejält tillskott då nya Mälartåg har satts i trafik. Söndag den 15 december började en ny tidtabell att gälla som innebär tätare och fler turer längs de sträckor tågen börjar trafikera. Mälartåg tillsammans med fler avgångar är ett viktigt steg i den fortsatta satsningen på framtidens regionaltågstrafik i Mälardalen.

- Det är glädjande att kunna hälsa välkommen ombord på Mälartåg. Tågen är speciellt framtagna för att passa regionalt pendlande och är tillsammans med införandet av nya och tätare turer en viktig del i arbetet för att förenkla människors livspussel i Mälardalsregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm.

Totalt ska 33 Mälartåg successivt sättas i trafik fram till våren 2021. Först ut är det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-SödertäljeFlemingsberg-Stockholm som får ta del av de nya moderna och bekväma regionaltågen. Därefter följer sträckan Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-SödertäljeFlemingsberg-Stockholm i början av 2020, Norrköping-Kolmården-Nyköping-VagnhäradSödertälje-Flemingsberg-Stockholm under sommaren/hösten 2020 och slutligen LinköpingNorrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-RanstaSala under hösten/vintern 2020/2021.

- En kollektivtrafik som är modern, punktlig och bekväm och som underlättar människors vardag är en förutsättning för att Mälardalen ska utvecklas på ett hållbart sätt. Nya Mälartåg är en oerhört viktig del av den fortsatta satsningen på framtidens kollektivtrafik i Mälardalen, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland

De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg kan resenären också ta med sin cykel i mån av plats. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

- Med Mälartåg kommer vi kunna ge än fler människor möjlighet att välja var de vill bo och verka i Mälardalen, och erbjuda ett enkelt och bekvämt resande, säger Helena Ekroth, VD på Mälardalstrafik.

Region Express
På linjen Örebro-Eskilstuna-Stockholm införs Region Express. En tur varje vardagsmorgon från Örebro C kl. 06.13. Tåget gör uppehåll i Arboga, Kungsör och ankommer Eskilstuna kl. 07.00. Därefter stannar tåget inte på mellanliggande stationer förrän ankomst till Stockholm Central kl. 07:47.
På eftermiddagen går en avgång från Stockholm kl. 16:13 direkt till Eskilstuna med ankomst kl. 16.59. Uppehåll görs därefter i Kungsör, Arboga och ankommer Örebro C kl 17.49.
Region Express förkortar restiden mellan Örebro-Stockholm från cirka 2 timmar till 1.36-1.40 timmar beroende på riktning.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer:
Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala)
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm
Norrköping-Nyköping-Stockholm
Linköping-Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala

SJ är trafikoperatör
SJ är under innevarande trafikavtal trafikoperatör för Mälartåg och ansvarar då även för Mälartåg Kundservice. Periodbiljetten Movingo och samma biljetter som på SJ Regional gäller dvs även Länskort eller SJs enkelbiljetter, endagsbiljetter och 10-biljetter. Länskorten köper man hos till exempel Sörmlandstrafiken, VL eller Länstrafiken Örebro, och övriga biljetter köps i SJs app, på sj.se eller hos SJs ombud. Det går även bra att köpa Movingo periodbiljett i Movingo-appen eller på movingo.se

Kontakter

Om

Mälardalstrafik
Mälardalstrafik
Kollektivtrafikens Hus, Centralplan 3
111 20 Stockholm

08-402 76 00https://malardalstrafik.se/

Bakom Mälartåg står Mälardalstrafik som är ett samarbete mellan regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala län, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Den avtalade trafiken utförs under innevarande trafikavtal av SJ och Åkersbergs Trafik

Följ Mälardalstrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mälardalstrafik

Ökat utbud med Mälartåg den 10 februari10.2.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Söndagen den 15 december 2019 började nya Mälartåg att trafikera Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm. Nu utökas trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer. Mälardalstrafik har nu tagit emot fler Mälartåg vilket möjliggör att utöka trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer per vardag från och med den 10 februari. Detta innebär samtidigt att alla turer på Svealandsbanan kommer att trafikeras med nya Mälartåg. Därmed fasas loktågen ut helt och hållet. De tillkommande turerna kommer att avgå/ankomma, vardagar: Avgång Eskilstuna 08.31, ankomst Stockholm C 09.32 Avgång Eskilstuna 16.33, ankomst Stockholm C 17.34 Avgång Stockholm C 07.22, ankomst Eskilstuna 08.23 Avgång Stockholm C 15.14, ankomst Eskilstuna 16.14 De nya avgångarna innebär att ”halvtimmestrafiken” morgon och eftermidd

DOSTO MÄLARTÅG16.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Stadler levererar 33 fyravagnars elektriska tvåvåningståg av DOSTO-modell till Transitio på uppdrag av MÄLAB. Tågen får i Sverige typbeteckningen ER1 och kommer att användas för regionaltrafik i Mälardalen. Tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Eskilstuna – Örebro (vissa tåg till och från Uppsala), Stockholm – Katrineholm – Hallsberg, Stockholm – Nyköping – Norrköping och Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping. Tågen har fått beteckningen ER1 och levereras mellan 2019 och 2021. Med en topphastighet på 200 km/h har tågen speciellt anpassats för att vara i bruk under den svenska vintern. De är designade för att klara ned till minus 40 grader och ett snödjup om 80 cm på spåren. Exempel på designlösningar som tagits fram för att klara dessa villkor är vagnsövergångar med dubbla bälgar, stora snöplogar, effektiva golv- och väggvärmesystem och speciellt anpassad isolering. Tågens underrede har formgivits för att minimera nedisning. Mälartåg rymmer 333 passagerare som bekvämt ka

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum