Nya Mälartåg visas i Berlin på världens största transportteknikmässa

Det är väntans tider för tågpendlare i Mälardalen. Efter ett långt och noggrant arbete från upphandling till tillverkning kommer de första av 33 nya, snabba och bekväma Mälartåg sättas i trafik nästa sommar. Men innan dess visas ett av tågen upp på världens ledande mässa för transportteknologi, InnoTrans i Berlin den 17-21 september 2018.

-Det är självklart hedrande att tillverkaren Stadler väljer att visa upp just Mälartåg när de vill  marknadsföra sig mot kommande köpare. Vårt tåg är unikt, vi har ställt mycket högakrav på  inte minst komfort och möjlighet att arbeta ombord. Det är något som man i övriga Europa bara hittar på exklusiva höghastighetståg så här har vi något att visa upp, säger Mårten Levin vd för Mälardalstrafik som på uppdrag av regionerna i Mälardalen står bakom satsningen på förbättrad regionaltågstrafik.

Tågens inredning är utformad för att passa pendlaren, med hög bekvämlighet och komfort oavsett om restiden används till arbete eller avkoppling. För den som behöver riktig abetsro eller en lugn stund finns en tyst avdelning. Tågen har luftkonditionering samt ljuddämpande och halkfria mattor. Varje Mälartåg kommer att ha 333 fasta sittplatser med ställbara stolar av hög standard. Alla sittplatser har arbetsbord med tillgång till wifi, läslampor och eluttag.

Tekniskt bygger Mälartåg på en beprövad plattform, som anpassats efter svenska förhållanden. Bland annat är tågen anpassade för att klara vinterdrift med ett snödjup på 80cm.

Tåg exteriör
Tåg interiör
Tåg exteriör
Välkommen ombord

Mälardalstrafik MÄLAB AB bildades 1991 och ägs gemensamt av Stockholms läns landsting, Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län och Region Östergötland. Uppdraget är att förvalta och utveckladen regionalatågtrafiken i Mälardalsregionen. Den avtalade trafiken utförs av SJ och TrosaBussen.