Nya medlemmar i referensgrupp med SF för fördelning av stödpaket

Efter regeringens beslut om ett första ekonomiskt stödpaket till idrottsrörelsen i mars förra året påbörjade Riksidrottsförbundet (RF) arbetet med fördelning av stödet. RF kopplade då en referensgrupp med SF-representanter som varit ett mycket viktigt rådgivande organ i arbetet under hela 2020.

– Situationen är fortsatt tuff för många av våra förbund och föreningar. Det stöd som referensgruppen har varit är viktig för oss och vi ser att vi behöver fortsatt arbeta tillsammans och jag är därför glad över att vi kan knyta nya medlemmar till referensgruppen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet har tilldelats ekonomiskt stöd från regeringen i olika omgångar och nu senast 335 miljoner kronor för januari och februari. RF har äskat minst 2-4 miljarder kronor för resten av 2021.

– Vi behöver fortsatt stöd då idrottsrörelsen fortsatt drabbas. Vi tackar de SF som nu avslutar sitt arbete i referensgruppen. Idrottsrörelsen är stor och vi arbetar tillsammans med samtliga våra 70 medlemsförbund på olika sätt. Referensgruppen blir ett sätt att kunna vända och vrida på olika delar kopplade till corona-situationen för att få ett så bra resultat som möjligt. Referensgruppen kommer vara ett viktigt stöd i vårt arbete, säger Björn Eriksson.

Fakta:

Medlemmar i referensgruppen sedan tidigare och fortsatt:
Fotboll Karl-Erik Nilsson
Ishockey Anders Larsson
Svemo Håkan Leeman
Friidrott Johan Storåkers
Orientering Maria Krafft-Helgesson
Skidor Karin Mattsson
Parasport Åsa Llinares-Norlin

Nya medlemmar i referensgruppen:

Basket Susanne Jidesten
Badminton Tommy Theorin
Judo Kristiina Pekkola
Simning Pia Zätterström
Ridsport Ulf Brömster

För frågor kontakta:

Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet 070-626 46 06

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren7.5.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Vi sprider inte smitta i skogen, på havet eller vägen. Det skriver ordföranden i sex specialidrottsförbund tillsammans med Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson i ett öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren. Hela brevet kan du läsa här nedan. Där finns också länkar till de två remissvar som Riksidrottsförbundet idag skickat in gällande "Ändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om särskilda begränsningar covid-19" och "Ändringar i begränsningsförordningen maj 2021".