Nya möjligheter i samarbetet Horisont

De fyra energi- och stadsnätsbolagen Utsikt Bredband, Jämtkraft, Kumbro och Jönköping Energi har ingått ett samarbete kring Internet of things, IoT, och tillsammans skapat varumärket Horisont.

Bild: IoT kan användas till att mäta markfuktigheten i exempelvis  planteringar, som ger en indikation på när det är dags att vattna.
Bild: IoT kan användas till att mäta markfuktigheten i exempelvis planteringar, som ger en indikation på när det är dags att vattna.

- Det ligger helt i linje med vår verksamhets uppdrag idag. Vi var tidiga med att bygga fiber för att skapa förutsättningar för Internet. Nu ska vi med hjälp av IoT skapa förutsättningar för ett ännu mer hållarbart samhälle, säger Morgan Ljungberg, vd för Utsikt Bredband.

IoT är ett område som förväntas växa snabbt under de kommande åren. Möjligheten att med hjälp av sensorer både samla in information och styra utrustning skapar förutsättningar för ett smartare, säkrare och mer resurseffektivt samhälle.

Horisonts målsättning är att genom gemensam behovsbild, utveckling och samarbete med kunder vara en långsiktig och stabil partner i kundernas IoT-satsningar.

- Vi kan genom det här samarbetet både spara pengar och utveckla
ett mer hållbart samhälle med bättre tjänster, genom att dela på kostnaderna för
system- och affärsutveckling inom IoT frågor, säger Morgan Ljungberg.

Vad är IoT?
Hjälpmedel IoT är en förkortning av ”Internet of things”, översatt ”sakernas internet” på svenska. Namnet är ett samlingsbegrepp på tekniska prylar, verktyg, och sensorer som går att ansluta till internet. När man pratar om IoT är det inte främst datorer och mobiltelefoner man menar, utan snarare sådant som man annars inte ser som en uppkopplad pryl.

• Exempel på tillämpningar inom IoT:
    Mäta markfuktighet i planteringar och få indikation på när det är dags att vattna.
  • Information om inomhusmiljön i en fastighet, såsom buller eller dålig luft.
  • Temperatur i kyldisken.
  • Undvika kostnadskrävande ronderingar eller få information när en container flyttar sig.

Tommy Andersson, produktägare IoT, Utsikt Bredband, 013-20 94 03
tommy.andersson@utsikt.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.