NYA NORDA - OLIVTRÄDEN VÄXER I GÖTEBORGS GAMLA POSTHALL

Restaurang Norda i Clarion Hotel Post har fått en ny grönare kostym. Med egen takodling, en ny interiör och en meny som passar alla smakriktningar har Norda Bar & Grill förvandlats till Restaurang Norda.

NYA NORDA - OLIVTRÄDEN VÄXER I GÖTEBORGS GAMLA POSTHALL

Urban Garden - En egen takodling

Det växer så det knakar på hotellets tak, där 16.000 liter jord förvandlat den annars så grå ytan till en grönskande oas. Takodlingen går under benämningen Urban Garden och det är stadsbönderna Jonas Lindh och William Bailey från Kajodlarna i Göteborg som ser till att hotellets restauranger Norda och vRÅ under säsong har tillgång till härodlade primörer.

I odlingsbäddarna trängs rotfrukter, baljväxter med mer exotiska inslag som chili och ingefära. Här görs tom försök med den mer svårodlade Wasabin som går åt i mängd på vRÅ.

Odlingen går helt i linje med hotellets satsning på mer Plant based food och miljömässigt stödjer den helt ambitionen med färre transporter.

Nästa led i satsningen handlar om en kompoststation som tar tillvara på organiskt avfall. Satsningen med vår Urban Garden är bara i sin linda, säger Martin Wiholm, Food & Beverage Manager på Clarion Post.

Ny inredning

Posthallen som många göteborgare benämner den, har fått en helt ny kostym. Uppdraget som landade på Spik Studios resulterade i en ny spännande krog vars interiör samspelar med den K-märkta fastighetens ursprung från 1920-talet.

Vi har skapat en ny scen för Norda Restaurant genom att ta influenser ifrån hotellets nya matkoncept, trädgård och kreativitet. Med djupt gröna, vibranta mönster och naturliga material tillsammans med olivträd och hemgjorda inläggningar ifrån köket skapar en magi i stadens vackraste sal. – Daniel Berg Stocks, VD Spik Studios

Hållbarhetfokus - MSC-fisken, Palmoljan, V.A.K.E.T

På menyn i Norda hittar vi en rad olika MSC- och ASC-certifierade fiskrätter. Rättvist och hållbart fiske är en tydlig linje i den nya restaurangen.

För oss är det en självklarhet att jobba certifierat, det är ett gott komplement till att restaurangen är palmoljefri. Hela hotellets miljömål "V.A.K.E.T" - minskad förbrukningen vatten, avfall, kemikalier, energi och transport genomsyrar Nordas verksamhet, berättar Martin Wiholm, Food & Beverage Manager på Clarion Post.

Det bästa får följa med

Nordas föregångare Norda Bar & Grill hade en populär brunch som även får följa med in i den nya restaurangen. Enligt engelska tidningen The Mirror utsågs den 2015 till den bästa i världen.

Även den omtalade vinlistan med amerikanska viner, främst de från prestigefulla och spännande vindistriktet Oregon, är en av världens största vinlistorna utanför USA:s gränser. Norda utnämndes nyligen till vinnare i Oregon Wine Boards A-list Awards 2017.

Nordas kök fokuserar mat från svensk västkust i kombination med influenser från Manhattans alla kök. Inget lämnas åt slumpen när råvaror, rätter, dryck och hållbarhet får följa med till den nya restaurangen.

Oavsett om date, affärslunch eller kroghäng står i kalendern så finns alternativen på nya Norda. Social dining när den är som allra bäst helt enkelt.

ÖVRIG INFORMATION

MSC märkning gäller för vildfångad fisk och skaldjur från ett MSC-certifierat hållbart fiske, medan ASC-märkning gäller odlad fisk och skaldjur.

Clarion Hotel Post har uppförts i en av stadens mest anrika byggnader- det gamla Posthuset. Atmosfären är sofistikerad men samtidigt avslappnad och skapar en perfekt scen för evenemang och banketter samt är en  mötesplats för hela Göteborg. Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurangerna Norda och vRÅ - Swedish ingredients - Japanese flavors. Det centrala läget i staden tillsammans med hög komfort, förstklassig design och gastronomi samt ett brett utbud av mötessalar, gör hotellet till ett naturligt val för både mindre och större konferenser. Den unika atmosfären i Posthallen med dess stora terrass med utsikt över staden erbjuder Clarion Hotel Post en miljö för stora som små evenemang.