Nya ordföranden vill utmana branschens ojämlikhet

Tatjana Joksimović har valts av Sveriges Arkitekters stämma till förbundsordförande 2019–20. Hon är arkitekt SAR/MSA och planchef på länsstyrelsen i Stockholm. Högst på Tatjanas priolista står att förstärka insatserna mot ojämställdhet och ojämlikhet – och utmana branschen att jobba konkret med frågorna.

Tatjana Joksimović. Foto: Jonas Malmström

– Metoo-rörelsen visar tydligt att branschen fortfarande präglas av ojämlika strukturer. Sveriges Arkitekter behöver inkorporera jämställdhet, jämlikhet och mångfald ännu tydligare i verksamheten så att vi kan utmana och stimulera bransch och beslutsfattare betydligt mer än idag, säger Tatjana Joksimović.

Tatjana Joksimović tog arkitektexamen vid Belgrads universitet och magisterexamen i tillämpad IT vid Chalmers. Efter några år med eget företag har yrkeslivet skett i medborgarnas tjänst: i Belgrad, Göteborg, Malmö, som plan- och bygglovschef i Nynäshamn och sedan 2014 på länsstyrelsen i Stockholm. Som chef och kvinna har Tatjana skaffat sig erfarenheter som gjorde att hon engagerat sig i, och varit ordförande för, nätverket Kvinnors Byggforum. 2017–18 ingick hon i expertgruppen för regeringens byggrättsutredning.

Den nya nationella arkitekturpolitiken, som riksdagen klubbade i maj, är en viktig faktor för en hållbar samhällsutveckling. Tatjana Joksimović vill att Sveriges Arkitekter fortsätter påverkansarbetet inom arkitekturpolitik. Att som akademikerförbund stötta arkitekten genom hela karriären är också prioriterat – särskilt som den starka byggkonjunkturen nu börjar försvagas. Hon vill också att förbundet gör en insats för att höja kvaliteten i det offentliga samtalet om arkitektur.

– För mig, en arkitekt som inte ritat hus på ganska länge, var frågan om att bli förbundsordförande min personliga Kasper Salin-nominering! Det ska bli fantastiskt roligt att leda styrelsearbetet. Jag hoppas att tillsammans med övriga styrelsen bidra till att skapa goda förutsättningar för arkitekter och arkitektur, säger Tatjana Joksimović.

Sveriges Arkitekters stämma valde en styrelse som förutom Tatjana Joksimović består av: vice ordförande Fredrik Drotte, ÅWL arkitekter, Karin Ahlzén, Stockholms stad, Jesús Azpetia, KTH och Tengbom, Johan Casselbrandt, Kanozi arkitekter, Caroline Dahl, Tankesmedjan Movium, Björn Ekelund, LTU och Warm in the winter, Anna Leonsson, Sweco architects, Magnus Lindgren, White arkitekter, Maja Olsson, student vid KADK (Köpenhamn), Sara Persson, Tengbom, Mårten Setterblad, SWMS arkitektur samt Liv Sonntag, Göteborgs stad.

Tatjana Joksimović. Foto: Jonas Malmström

The Swedish Kasper Salin Prize 2018 is awarded to Hamra studio dwelling22.3.2019 11:13:54 CETPressmeddelande

In competition with big and well-known building projects such as the New National Museum and Malmö Market hall by Wingårdhs, as well as the dwelling 79 & Park by Bjarke Ingels Group, the small-scale studio dwelling in Hamra on the island Gotland was awarded the Kasper Salin Prize for 2018. Architect Anna Chavepayre, Collectif Encore, and the commissioners Birgitta and Staffan Burling received Architects Sweden’s oldest and most prestigious award at the Architectural Gala on March 19th.

Göteborgsskildrare vinner Sveriges Arkitekters Kritikerpris19.3.2019 21:38:58 CETPressmeddelande

Journalist Mark Isitt mottog Sveriges Arkitekters Kritikerpris på Arkitekturgalan den 19 mars. Han har under längre tid skildrat den arkitektoniska utvecklingen i Göteborg och fick brett genomslag under 2018, bland annat i radioserien Stadsinspektionen. Juryn belönar Mark Isitts folkbildningsgärning, som populariserar utan att bli populistisk, och hans outtröttliga fokus på det byggda resultatet.