Nya poddar från Svenska Dagbladet – hör snacket på ledarredaktionen
Hur går diskussionerna på en ledarredaktion? Många vill veta – men få har möjlighet att höra. Nu blir det ändring på det. Från och med i dag kan alla som vill höra Svenska Dagbladets ledarskribenter diskutera politiska frågor och aktuella ämnen. Det är premiär för den dagliga podden Ledarredaktionen.
Varje dag analyserar och diskuterar ledarskribenterna på Svenska Dagbladet allt som har med politik att göra – från de egna texterna till andra spännande ämnen. Genom podden kan alla som vill sitta med runt bordet ta del av diskussionerna.
– Vi vill ge fler perspektiv, öppna upp för debatt och diskussioner. Genom att transparent redogöra för olika argument vill vi trigga våra läsare och lyssnare att bilda sig en egen uppfattning. Det här tror vi kan vara ett sätt att nå de målen, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.
Med podden kommer lyssnaren närmare SvD:s ledarskribenter och deras diskussioner kring allt som har med politik att göra. Det finns inga manus.
– Det är så vi vill ha det. Vi vill att man som lyssnare ska känna att man är med i ett samtal. Jag brukar säga att våra redaktionsmöten ofta är som vänskapliga gräl, där själva poängen är att hitta olika ingångar till och infallsvinklar på frågorna, säger Tove Lifvendahl.
På runt tio minuter ska lyssnaren få höra en aktuell fråga diskuteras igenom, lagom för resan hem från jobbet.
Medverkar gör Tove Lifvendahl, Per Gudmundson, Ivar Arpi, Lydia Wålsten och Maria Ludvigsson, ibland med inbjudna gäster. Ledarpodden kommer ut eftermiddagar måndag till fredag, från och med i dag, onsdag.
Min första miljon är en intervjupodd från SvD Näringsliv om drivkraft, motivation och framgång. I podden träffar programledare Sara Bränström och Joel Dahlberg kända personer som nått långt i karriären och som berättar om resan mot den första intjänade miljonen.
– Många av de personer vi träffar har åstadkommit något som för de flesta verkar omöjligt. Ändå har de en gång börjat från noll och vi borrar oss in i frågan "hur det gick till"? säger Maria Jelmini Sundén, chef SvD Näringsliv.
Båda poddarna är enkla att hitta och lyssna på då de distribueras genom Acast, Apple Podcasts och Spotify.
Här hittar du Ledarpodden på Acast.
Här hittar du Min första miljon på Acast.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Lydia Wålsten, projektledare för podden och vik ledarskribent. Tel: 070-64 65 688. E-post: lydia.walsten@svd.se
Maria Sundén Jelmini, chef SvD Näringsliv. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.sunden.jelmini@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum