Nya poddar från Svenska Dagbladet – hör snacket på ledarredaktionen

Efter framgångarna med poddarna Min helg och Harrisons historiska brott lanserar Svenska Dagbladet i dag två nya poddar: den dagliga podden Ledarredaktionen och SvD Näringslivs Min första miljon.

Maria Ludvigsson, Lydia Wålsten, Ivar Arpi, Per Gudmundson och Tove Lifvendahl (längst fram). Foto: Simon Rehnström

Hur går diskussionerna på en ledarredaktion? Många vill veta – men få har möjlighet att höra. Nu blir det ändring på det. Från och med i dag kan alla som vill höra Svenska Dagbladets ledarskribenter diskutera politiska frågor och aktuella ämnen. Det är premiär för den dagliga podden Ledarredaktionen.

Varje dag analyserar och diskuterar ledarskribenterna på Svenska Dagbladet allt som har med politik att göra – från de egna texterna till andra spännande ämnen. Genom podden kan alla som vill sitta med runt bordet ta del av diskussionerna.

– Vi vill ge fler perspektiv, öppna upp för debatt och diskussioner. Genom att transparent redogöra för olika argument vill vi trigga våra läsare och lyssnare att bilda sig en egen uppfattning. Det här tror vi kan vara ett sätt att nå de målen, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.

Med podden kommer lyssnaren närmare SvD:s ledarskribenter och deras diskussioner kring allt som har med politik att göra. Det finns inga manus.

– Det är så vi vill ha det. Vi vill att man som lyssnare ska känna att man är med i ett samtal. Jag brukar säga att våra redaktionsmöten ofta är som vänskapliga gräl, där själva poängen är att hitta olika ingångar till och infallsvinklar på frågorna, säger Tove Lifvendahl.

På runt tio minuter ska lyssnaren få höra en aktuell fråga diskuteras igenom, lagom för resan hem från jobbet.

Medverkar gör Tove Lifvendahl, Per Gudmundson, Ivar Arpi, Lydia Wålsten och Maria Ludvigsson, ibland med inbjudna gäster. Ledarpodden kommer ut eftermiddagar måndag till fredag, från och med i dag, onsdag.

Min första miljon är en intervjupodd från SvD Näringsliv om drivkraft, motivation och framgång. I podden träffar programledare Sara Bränström och Joel Dahlberg kända personer som nått långt i karriären och som berättar om resan mot den första intjänade miljonen.

– Många av de personer vi träffar har åstadkommit något som för de flesta verkar omöjligt. Ändå har de en gång börjat från noll och vi borrar oss in i frågan "hur det gick till"? säger Maria Jelmini Sundén, chef SvD Näringsliv.

Båda poddarna är enkla att hitta och lyssna på då de distribueras genom Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Här hittar du Ledarpodden på Acast.

Här hittar du Min första miljon på Acast.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Lydia Wålsten, projektledare för podden och vik ledarskribent. Tel: 070-64 65 688. E-post: lydia.walsten@svd.se
Maria Sundén Jelmini, chef SvD Näringsliv. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.sunden.jelmini@svd.se.

Joel Dahlberg och Sara Bränström. Foto: Tomas Oneborg

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

De blir nya printchefer på Aftonbladet13.2.2019 08:20:00Pressmeddelande

Michael Fristedt och Erika Scott tar över ledningen för affärsområdet Aftonbladet Print när Martin Wåhlstedt i vår lämnar rollen som printchef. ”Den tryckta huvudtidningen och magasinen är viktiga delar av Aftonbladet och står för en stor del av våra intäkter. Med den här duon i ledningen kan vi fortsätta satsa och utveckla både huvudtidning och magasin”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.