Nya pop-sporten kommer till Kiruna!

Pickleball - en av de snabbast växande sporterna kommer till Kiruna. Det är Korpen Kiruna som har tagit initiativet och ordnar nu Öppet hus och en prova-på-dag lördagen den 22 februari.

-          Det ska bli spännande att utöka vårt utbud med en racketsport som passar väldigt många, från ung till gammal, säger Korpen Kirunas Margit Andersson, verksamhetschef i föreningen. Den som en gång testat pickleball blir snabbt ”fast” i den här motionsformen.

Korpen samarbetar med Svenska Pickleballförbundet och de har tillsammans dragit igång den nya racketsporten på flera platser i Sverige.

-          Det är en pickleballvåg som sköljer in över landet, säger Gunnar Svalander från Pickleballförbundet. Antalet aktiva växer just nu enormt och det är mycket tack vare underhållningsvärdet och den åldersmässiga tillgängligheten.

-          Korpen Kiruna ligger i framkant när det handlar om att testa den här nya idrotten konstaterar Leif Gerhardsson från Korpen riks som tillsammans med Gunnar Svalander håller i introduktionen på Öppet Hus.

Pickleball är USA:s snabbast växande sport och startade på 1960-talet där. Det är en racketsport med drag från tennis, bordtennis och badminton och som spelas på en yta motsvarande en badmintonbana och med nedsänkta nät. Racketen är lätt och bollen påminner om en innebandyboll. Man kan spela såväl singel som dubbel.

Kontakta gärna Korpen Kiruna, Margit Andersson, 070/312 47 42.

Korpen är ett riksförbund som är uppbyggt av hundratals lokala föreningar. Det är i föreningarna som verksamheten sker. Föreningarna har egna styrelser och fattar beslut om sin egen verksamhet.

Korpen står för glädje, gemenskap och att alla är välkomna! Uppdraget är att se till att människor sportar och har kul tillsammans!