Nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket

Porsche 911 GT3 med Touring-paket

En högprestandamaskin som föredrar att hålla låg profil - nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket. Den sjunde versionen av den kraftfulla GT-bilen med 375 kW (510 hk) kan nu beställas med det utrustningspaket som var så extremt uppskattat hos föregångaren.

Den puristiska versionen av 911 GT3, med en tjänstevikt på endast 1 493 kg, kommer som standard med en sexväxlad GT-sportväxellåda. För första gången kan Touring-paketet nu också kombineras med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK).

Den mest iögonfallande exteriöra skillnaden är avsaknaden av den fasta bakre vingen från 911 GT3. Det nödvändiga marktrycket i höga hastigheter garanteras av en automatiskt uppfällbar bakre spoiler, som samtidigt ger bilen en mer lågmäld framtoning. Silverfärgade fönsterlister i högglansanodiserad aluminium är andradetaljer som understryker nykomlingens diskreta utseende. Frampartiet är lackerat i samma färg som karossen. Den eleganta inredningen med omfattande användning av svarta läderdetaljer är tillgänglig exklusivt för GT3-modellen med Touring-paket. Instrumentpanelens framsida och dörrsidornas övre del har en speciell prägling.

Namnet ”Touring-paket” kommer från en utrustningsvariant som fanns till 911 Carrera RS av årsmodell 1973. Redan då var fokus på en puristisk 911-design och en elegant klassisk interiör. Porsche återupplivade idén 2017 och erbjöd för första gången Touring-paketet till 911 GT3 ur generation 991. Sedan dess har den här varianten framför allt tilltalat fans av förstklassiga sportbilar med en uttalad passion för klassisk körglädje i ett diskret format.

Prestanda utan att synas: yttre och inre detaljer

I bakluckans luftintag sitter logotypen GT3 Touring med sin unika design. Sidorutornas lister och sportavgassystemets ändrör är silverfärgade. De här detaljerna erhålls i en sidenmatt svart finish om man väljer till det svarta exteriörpaketet till Touring-paketet. Då är också strålkastarna mörktonade.

Inuti har 911 GT3 med Touring-paket den klassiska sportbilskänslan. Rattkransen, knoppen till växelspaken/växelväljaren, mittkonsolen, dörrsidornas armstöd och handtagen för att stänga dörrarna är alla klädda i svart skinn. Interiören i delläder har svarta sömmar. Stolarnas mittparti är klädda med svart tyg och även innertaket är svart. På nackstöden är Porsches vapensköld inpräglad. Dörrtrösklarna och dekorlisterna på instrumentpanelen och mittkonsolen är gjorda av borstad svart aluminium.

Porsche erbjuder också nästan alla tillvalsmöjligheter till 911 GT3 i kombination med Touring-paketet. Däribland alla exteriörfärger och färger till fälgarna, LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System och Porsche Dynamic Light System Plus, olika assistanssystem, keramiska bromsar PCCB, lyftsystem för framaxeln, alla varianter av stolar, Sport Chrono-paket och olika ljudsystem.

Porsche Design erbjuder också en mycket speciell kronograf till de kunder som väljer 911 GT3 med Touring-paket. Klockan är försedd med ett urverk med flyback-funktion. Rotorn är utformad för att likna bilens fälgar och finns i sex olika versioner för att motsvara bilens specifikation. Urtavlan har en matt finish i Agate Grey Metallic medan de lysande gula kronografvisarna har samma färg som bilens varvräknare. Kronografen till 911 GT3 med Touring-paket har ett Porsche läderarmband med ”GT3”-prägling och svarta dekorativa sömmar. Kronografen tillverkas i Porsches eget schweiziska urmakeri och är exklusivt reserverat för ägarna till 911 GT3 med Touring-paket.

Med know-how från motorsport: 911 GT3

I den sjunde versionen av den här högprestandamodellen har Porsche infört raceteknik i en produktionsmodell på ett ännu mer systematiskt sätt än tidigare. Framaxeln med dubbla länkarmar, såväl som kompromisslösa aerodynamiska hjälpmedel som bakre vinge med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer ursprungligen från den framgångsrika tävlingsmodellen 911 RSR GT, och den 375 kW (510 hk) starka 4,0-liters boxermotorn bygger på drivlinan i 911 GT3 R som testats och utprovats i långdistansracing.

Trots bredare kaross, större hjul och fler tekniska detaljer är nya 911 GT3 inte tyngre än föregångaren. Den väger 1 493 kg med manuell växellåda och 1 510 kg med dubbelkopplingslåda (PDK). Motorhuven gjord av kolfiberförstärkt plats (CFRP), lättviktsglas i rutorna och smidda aluminiumfälgar är exempel på fokus på viktbesparing, liksom också det lättviktssportavgassystemet.

Tävlingsgenerna märks i praktiskt taget alla detaljer i nya 911 GT3. Förarplatsen är för första gången utrustad med en så kallad Track Screen. Med ett knapptryck reduceras informationen i de digitala displayerna till vänster och höger om varvräknaren till att visa viktig information om däcktryck, oljetryck, olje- och kylvattentemperatur samt bränslenivå. 911 GT3 har en lättillgänglig Mode Switch på ratten. Den underlättar snabba växlingar mellan Normal-inställning och de individuellt anpassningsbara Sport- och Track-inställningarna.

Porsche 911 GT3 kostar från 1 840 000 kronor. Touring-paketet kan beställas som tillval utan extra kostnad.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

911 GT3 med Touring-paket (manuell): bränsleförbrukning vid blandad körning 12.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 292 g/km

911 GT3 med Touring-paket (PDK): bränsleförbrukning vid blandad körning 12.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 293 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda enligt mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Porsche 911 GT3 och 911 GT3 med Touring-paket
Interiören i Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket - här utrustad med skalstolar
Porsche 911 GT3 med Touring-paket

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche Macan – snabbare, vassare, sportigare20.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche lanserar nya Macan med bättre prestanda, vassare design och ett nytt operativkoncept. Alla tre versionerna har betydligt högre motoreffekt än sina föregångare. Den framgångsrika SUV-seriens toppmodell är Macan GTS som med sin 2,9 liter stora V6 biturbomotor nu levererar 324 kW (440 hk) – en ökning med 44 kW (60 hk). Med den gasrespons och den kraftutveckling som är typisk för Porsches GTS-modeller klarar den, utrustad med Sport Chrono-paketet, sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,3 sekunder och når en toppfart av 272 km/tim. Macan S är nu utrustad med en 2,9-liters V6 biturbomotor som ger 20 kW (26 hk) högre effekt än tidigare, 280 kW (380 hk). Det tar Macan S från 0 – 100 km/tim på 4,6 sekunder och toppfarten är 259 km/tim. En nyutvecklad, turboladdad fyrcylindrig motor med 195 kW (265 hk) utgör instegsmodellen i Macan-världen. Den klarar 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim. Alla motorerna är kopplade till Porsches dubbelkopplingslåda, PDK, och fyrhju

Ny högprestandamodell från Porsche - Cayenne Turbo GT30.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche kröner modellserien Cayenne med en sportig toppmodell - Cayenne Turbo GT. Den är konsekvent inställd på att ge maximala prestanda och bästa väghållning och kombinerar enastående köregenskaper med användarvänlighet i vardagen. Dess 471 kW (640 hk) starka fyra-liters biturbo-V8 är grunden för de fantastiska köregenskaperna. Med 67 kW (90 hk) mer kraft än Cayenne Turbo Coupé och ett maximalt vridmoment på 850 Nm (en ökning med 80 Nm) är tiden för sprinten 0 – 100 km/h reducerad till 3,3 sekunder (0,6 sekunder mindre) och toppfarten är nu 300 km/h (en ökning med 14 km/h). Med ännu sportigare linjer och tillgänglig enbart som fyrsitsig Coupé är Cayenne Turbo GT som standard försedd med alla tillgängliga chassisystem samt prestandadäck utvecklade specifikt för modellen. Drivlinan och chassit har också en unik inställning, speciellt fintrimmad för Cayenne Turbo GT. Resultatet är ett harmoniskt totalkoncept med hög kapacitet även på racerbana. Det har bevisats av Porsches testförare La