Porsche

Nya Porsche 911 GTS – snabb, bekväm och effektiv

Dela

Porsche utvidgar nu 911-serien med GTS-modellerna. Från och med mars 2017 kommer totalt fem varianter att finnas tillgängliga. De är 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift, 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift – som coupé såväl som cabriolet – och 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift.

P16 1040 a4 rgb
P16 1040 a4 rgb

Ett nyutvecklat turboaggregat till den sexcylindriga boxermotorn på tre liter ökar effekten till 331 Kw (450 HK). Motorn utvecklar 22 Kw (30 HK) mer än 911 Carrera S och 15 Kw (20 hk) mer än föregående GTS-modell med sugmotor. Alla varianter finns tillgängliga med manuell sjuväxlad växellåda eller med Porsche Doppelkupplung (PDK) som tillval.

Mer kraft för bättre prestanda

Det maximala vridmomentet 550 Nm ger ännu bättre acceleration över ett större varvtalsområde. Vridmomentet finns tillgängligt mellan 2 150 och 5 000 varv per minut. Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard i alla GTS-modeller. GTS Coupé har PASM sportchassi som sänker karossen med tio millimeter. Den snabbaste sprintern i familjen är 911 4 GTS Coupé. Med PDK-växellådan och Sport Chrono-paket rusar den från 0 till 100 km/tim på 3,6 sekunder. Alla GTS-modeller når en toppfart över 300 km/tim. Snabbast, med en toppfart av 312 km/tim, är Coupé med manuell växellåda och bakhjulsdrift.

Trots förbättrade prestanda är GTS fortfarande effektiv. 911 Carrera GTS med PDK-låda, till exempel, drar bara 8,3 liter per 100 km enligt NEDC. Det motsvarar ett CO2-utsläpp av 188 g/km.

Svarta detaljer både ute och inne

GTS-modellerna sticker ut i 911-programmet, inte bara i termer av teknologi utan också utseendemässigt. Alla modellerna, även de bakhjulsdrivna, baseras på de fyrhjulsdrivna bilarnas breda kaross som mäter 1 852 millimeter i bredd. Den främre kjolen i Sport Design understryker den sportiga karaktären. Frampartiet är aerodynamiskt optimerat. En låg frontspoiler och högre bakre spoiler minskar ytterligare lyftkrafterna på fram- och bakaxel jämfört med Carrera S-modellerna.

Baktill kan man inte missa att det är en GTS: rökfärgade bakljus, högglanspolerad svart grill och sportavgassystemets svarta mittplacerade avgaspipor ingår i standardutrustningen. En ny svart trimpanel mellan bakljusen kännetecknar de bakhjulsdrivna modellerna. Ljuspanelen är reserverad åt de fyrhjulsdrivna modellerna. Ytterbackspeglar i Sport Design, 20-tumsfälgar i svart högglans med centrallåsning, plus GTS-logotypen på dörrarna fullbordar sidovyn. Den karaktäristiska Targa-bågen, som för första gången erbjuds i svart till GTS-modellen, ger 911 Targa ett särskilt distinkt utseende.

Porsches nya app, Track Precision, och högkvalitativ GTS-utrustning formar interiören. Sport Chrono-paketets tidtagarur är integrerat som en central del av instrumenpanlen. Porsches app, Track Precision, har ytterligare förbättrats speciellt för att sammanfalla med lanseringen av GTS-modellerna. Den har egenskaper som automatisk inspelning, detaljerad display och analys av kördata på en smartphone.

De åkande i GTS sitter på säten i Alcantara. Sportstolar Plus, med GTS-logotyp på nackskydden, är elektriskt justerbara i fyra riktningar och ger ökat sidostöd och bättre komfort. Andra kännetecken är borstade, svarteloxerade aluminiumdetaljer i instrumenteringen, liksom riklig användning av Alcantara, till exempel på ratten, mittkonsolen och armstöden.

911 GTS kan beställas från och med nu och de svenska priserna blir:

Porsche 911 Carrera GTS                             1 190 000 kr

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet              1 311 000 kr

Porsche 911 Carrera 4 GTS                          1 259 000 kr

Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet           1 380 000 kr

Porsche 911 Targa 4 GTS                             1 380 000 kr

Bränsleförbrukning:

911 Carrera GTS: Blandad körning 9,4 – 8,3 l/100 km; CO2-utsläpp 212 – 188 g/km

911 Carrera GTS Cabriolet: Blandad körning 9,4 – 8,4 l/100 km; CO2-utsläpp 214 – 190 g/km

911 Carrera 4 GTS: Blandad körning 9,5 – 8,5 l/100 km; CO2-utsläpp 216 – 192 g/km

911 Carrera 4 GTS Cabriolet: Blandad körning 9,7 – 8,7 l/100 km; CO2-utsläpp 220 – 196 g/km

911 Targa 4 GTS: Blandad körning 9,7 – 8,7 l/100 km; CO2-utsläpp 220 – 196 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

P16 1040 a4 rgb
P16 1040 a4 rgb
Ladda ned bild
P16 1047 a4 rgb
P16 1047 a4 rgb
Ladda ned bild
P16 1049 a4 rgb
P16 1049 a4 rgb
Ladda ned bild
P16 1031 a4 rgb
P16 1031 a4 rgb
Ladda ned bild
P16 1055 a4 rgb
P16 1055 a4 rgb
Ladda ned bild
P16 1038 a4 rgb
P16 1038 a4 rgb
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan25.7.2018 11:30Pressmeddelande

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment. Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 11-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta. LED-strålkastare och ny ljusramp bak Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan ännu

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum