Nya Porsche 911 GTS – snabb, bekväm och effektiv

Porsche utvidgar nu 911-serien med GTS-modellerna. Från och med mars 2017 kommer totalt fem varianter att finnas tillgängliga. De är 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift, 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift – som coupé såväl som cabriolet – och 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift.

P16 1040 a4 rgb

Ett nyutvecklat turboaggregat till den sexcylindriga boxermotorn på tre liter ökar effekten till 331 Kw (450 HK). Motorn utvecklar 22 Kw (30 HK) mer än 911 Carrera S och 15 Kw (20 hk) mer än föregående GTS-modell med sugmotor. Alla varianter finns tillgängliga med manuell sjuväxlad växellåda eller med Porsche Doppelkupplung (PDK) som tillval.

Mer kraft för bättre prestanda

Det maximala vridmomentet 550 Nm ger ännu bättre acceleration över ett större varvtalsområde. Vridmomentet finns tillgängligt mellan 2 150 och 5 000 varv per minut. Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard i alla GTS-modeller. GTS Coupé har PASM sportchassi som sänker karossen med tio millimeter. Den snabbaste sprintern i familjen är 911 4 GTS Coupé. Med PDK-växellådan och Sport Chrono-paket rusar den från 0 till 100 km/tim på 3,6 sekunder. Alla GTS-modeller når en toppfart över 300 km/tim. Snabbast, med en toppfart av 312 km/tim, är Coupé med manuell växellåda och bakhjulsdrift.

Trots förbättrade prestanda är GTS fortfarande effektiv. 911 Carrera GTS med PDK-låda, till exempel, drar bara 8,3 liter per 100 km enligt NEDC. Det motsvarar ett CO2-utsläpp av 188 g/km.

Svarta detaljer både ute och inne

GTS-modellerna sticker ut i 911-programmet, inte bara i termer av teknologi utan också utseendemässigt. Alla modellerna, även de bakhjulsdrivna, baseras på de fyrhjulsdrivna bilarnas breda kaross som mäter 1 852 millimeter i bredd. Den främre kjolen i Sport Design understryker den sportiga karaktären. Frampartiet är aerodynamiskt optimerat. En låg frontspoiler och högre bakre spoiler minskar ytterligare lyftkrafterna på fram- och bakaxel jämfört med Carrera S-modellerna.

Baktill kan man inte missa att det är en GTS: rökfärgade bakljus, högglanspolerad svart grill och sportavgassystemets svarta mittplacerade avgaspipor ingår i standardutrustningen. En ny svart trimpanel mellan bakljusen kännetecknar de bakhjulsdrivna modellerna. Ljuspanelen är reserverad åt de fyrhjulsdrivna modellerna. Ytterbackspeglar i Sport Design, 20-tumsfälgar i svart högglans med centrallåsning, plus GTS-logotypen på dörrarna fullbordar sidovyn. Den karaktäristiska Targa-bågen, som för första gången erbjuds i svart till GTS-modellen, ger 911 Targa ett särskilt distinkt utseende.

Porsches nya app, Track Precision, och högkvalitativ GTS-utrustning formar interiören. Sport Chrono-paketets tidtagarur är integrerat som en central del av instrumenpanlen. Porsches app, Track Precision, har ytterligare förbättrats speciellt för att sammanfalla med lanseringen av GTS-modellerna. Den har egenskaper som automatisk inspelning, detaljerad display och analys av kördata på en smartphone.

De åkande i GTS sitter på säten i Alcantara. Sportstolar Plus, med GTS-logotyp på nackskydden, är elektriskt justerbara i fyra riktningar och ger ökat sidostöd och bättre komfort. Andra kännetecken är borstade, svarteloxerade aluminiumdetaljer i instrumenteringen, liksom riklig användning av Alcantara, till exempel på ratten, mittkonsolen och armstöden.

911 GTS kan beställas från och med nu och de svenska priserna blir:

Porsche 911 Carrera GTS                             1 190 000 kr

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet              1 311 000 kr

Porsche 911 Carrera 4 GTS                          1 259 000 kr

Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet           1 380 000 kr

Porsche 911 Targa 4 GTS                             1 380 000 kr

Bränsleförbrukning:

911 Carrera GTS: Blandad körning 9,4 – 8,3 l/100 km; CO2-utsläpp 212 – 188 g/km

911 Carrera GTS Cabriolet: Blandad körning 9,4 – 8,4 l/100 km; CO2-utsläpp 214 – 190 g/km

911 Carrera 4 GTS: Blandad körning 9,5 – 8,5 l/100 km; CO2-utsläpp 216 – 192 g/km

911 Carrera 4 GTS Cabriolet: Blandad körning 9,7 – 8,7 l/100 km; CO2-utsläpp 220 – 196 g/km

911 Targa 4 GTS: Blandad körning 9,7 – 8,7 l/100 km; CO2-utsläpp 220 – 196 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

P16 1040 a4 rgb
P16 1047 a4 rgb
P16 1049 a4 rgb
P16 1031 a4 rgb