Nya Porsche Cayenne GTS med V8 under huven

Porsche kompletterar sin serie SUV:ar med två nya modeller utvecklade för högsta prestanda: Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Typiskt för GTS-modellerna är att motor och drivlina har särskilt stor betydelse. I stället för föregångarens 3,6-liters V6 biturbomotor mullrar ännu en gång en V8 under huven till Cayenne GTS. Med en effekt på 338 kW (460 hk) och vridmoment på 620 Nm ger biturbomotorn på fyra liter betydligt bättre prestanda. Båda modellerna accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder med Sport Chrono-paketet och når en toppfart av 270 km/tim. Sänkt prestandaorienterat chassi, en unik design och mer omfattande utrustning ingår i det nya GTS-paketet.

Kraftfull, effektiv, känslomässig: V8 med sportavgassystem

Med Porsches fyra liters V8 biturbomotor utvecklar nya Cayenne GTS nu 14 kW (20 hk) högre effekt och 20 Nm högre vridmoment än föregångaren. Det innebär betydligt bättre prestanda och det gäller också Cayenne GTS Coupé: sprinten från 0 – 100 km/tim går nu 0,6 sekunder snabbare än förut med Sport Chrono-paketet. Toppfarten har ökat med åtta km/tim. Samtidigt har Porsche lagt stor vikt vid förbättrad effektivitet. Det har bland annat uppnåtts med den optimalt anpassade åttastegade Tiptronic S-växellådan, adaptiv cylinderkontroll, direktinsprutning med centralt placerade injektorer och ett intelligent utformat kylsystem.

För att matcha den nya bilens imponerande prestanda ger dess speciellt utformade sportavgassystem ett särskilt tilltalande ljud. Som standard sitter ett avgassystem med avgasrören placerade vid bakpartiets yttersidor, utformat för att ge ett fylligt, sportigt ljud med en unik karaktär. Det högfrekvenstrimmade sportavgassystemet är helt nyutvecklat. Det har två centralt placerade ovala avgasrör och erbjuds endast till Cayenne GTS Coupé och i framtiden till Cayenne Turbo Coupé – i båda fallen i kombination med tillvalet Lightweight Sports Package.

20 mm lägre chassi med dynamisk stötdämparkontroll

Chassit till de nya Cayenne GTS-modellerna ger perfekta förutsättningar för förnämliga kurvegenskaper. Hjulupphängningen med stålfjädrar som standard är sänkt med 20 mm och inkluderar Porsche Active Suspension Management (PASM) för aktiv och mycket sportig stötdämparkontroll. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ingår också i standardutrustningen. Med 21-tums RS Spyder Design-fälgar, väl tilltagna bromsskivor av gjutjärn (390 x 38 mm fram, 358 x 28 mm bak) och röda bromsok, tar Cayenne GTS den äkta sportbilens livliga egenskaper in i SUV-klassen. Som tillval kan bromsegenskaperna optimeras med Porsche Surface Coated Brake (PSCB) med bromsskivorna belagda med volframkarbid. Andra tillval är 10 mm lägre trekammars luftfjädring, bakhjulsstyrning och antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC)

Sport Design-paket och typiska GTS-detaljer som standard

Sport Design-paketet, som är standard, skapar en unik och exklusiv framtoning med flera svarta detaljer. De nya Cayenne GTS-modellerna är som standard utrustade med satängblanka svarta 21-tums RS Spyder Design-fälgar. LED-strålkastarna med Porsche Dynamic Light System (PDLS) och LED-ljusrampen bak är också mörktonade. De främre luftintagen, listerna runt sidorutorna, sportavgassystemets ändrör och modellens och Porsches logotyper på bakluckan är alla svarta.

Material av hög kvalitet som Alcantara® används till innertaket, stolarnas mittparti, armstödet på mittkonsolen och på dörrsidorna, och mörk borstad aluminium, gör det möjligt att se och känna Cayenne GTS-modellernas sportiga och eleganta kännetecken även i inredningen. Åttavägs sportstolar är standard, exklusivt förbehållna de nya GTS-modellerna, ger optimalt stöd vid snabb kurvtagning tack vare kraftigare sidostöd. Sportstolarna är uteslutande avsedda för GTS-modellerna. GTS-logotyper syns på framdörrarna, dörrtrösklarna, varvräknaren och på nackskydden. GTS interior-paketet är ett av antal tillval för att ge möjlighet att sätta sin personliga prägel, med extra färgdetaljer Carmine Red eller Crayon, för till exempel sätenas sömmar.

De nya Porsche Cayenne GTS-modellerna kan beställas från och med nu och kommer till återförsäljarna i början av juli. Priserna i Sverige börjar på 1 210 000 kronor för Cayenne GTS och 1 255 000 kronor för Cayenne GTS Coupé.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

Cayenne GTS: blandad bränsleförbrukning 14,1 - 13,3 l/100 km; CO2-utsläpp 319,0 - 301,0 g/km

Cayenne GTS Coupé: blandad bränsleförbrukning 14,0 - 13,3 l/100 kmCO2-utsläpp 319,0 - 301,0 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Toppmodellerna av Porsche 718 nu med PDK dubbelkopplingsväxellåda8.9.2020 07:18:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-modellerna med 4.0-liters sexcylindriga boxermotorer kan från och med nu också beställas med Porsches sjustegade dubbelkopplingsväxellåda (Porsche Doppelkupplung - PDK). Såväl 718 GTS 4.0-varianterna - Boxster och Cayman – som toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4, är nu tillgängliga med automatiska växellådor. PDK-lådan växlar utan avbrott under acceleration, vilket gör växlingarna bekvämare och ger bättre accelerationstider. Jämfört med 718-modellerna med manuella växellådor accelererar GT-modellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med 309 kW (420 hk), från 0 – 100 km/tim en halv sekund snabbare, på 3,9 sekunder. De når 200 km/tim på 13,4 sekunder (0,4 sekunder snabbare). 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 båda med 294 kW (400 hk) förbättrar också tiden från 0 – 100 km/tim med en halv sekund, till 4,0 sekunder och når sedan 200 km/tim på 13,7 sekunder (0,4 sekunder snabbare än modellerna med manuella växellådor). I 718 GTS 4.0-modellerna anpassar Sport Chrono

Porsche Panamera - ny hybridmodell och klassens bästa prestanda26.8.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

Nya Porsche Panamera täcker nu ett ännu vidare spektrum. Panamera kombinerar sportbilens prestanda med den exklusiva lyxbilens bekvämlighet. Med den 463 kW (630 hk) starka Panamera Turbo S har Porsche stöd för sitt påstående om att leverera bäst prestanda i klassen. Den nya toppmodellen ger betydligt bättre prestanda än föregående Panamera Turbo. Porsche fortsätter också att genomföra sin E-Performance-strategi. Panamera 4S E-hybrid är ett nytt tillskott till serien plug-in hybrider och erbjuder ett helt nytt drivsystem med en systemeffekt av 412 kW (560 hk). Räckvidden med enbart eldrift har ökat med upp till 30 procent. Bättre chassikomponenter och kontrollsystem i kombination med den nya generationen däck och styrning har gjort nya Panamera både bekvämare och sportigare. Turbo S: från noll till hundra på 3,1 sekunder Med 430 kW (630 hk) och ett vridmoment på 820 Nm, har nya Panamera Turbo S 59 kW (80hk) mer effekt och 50 Nm högre vridmoment än den förra toppmodellen Turbo med förbrä