Nya Porsche Cayenne GTS med V8 under huven

Porsche kompletterar sin serie SUV:ar med två nya modeller utvecklade för högsta prestanda: Cayenne GTS och Cayenne GTS Coupé. Typiskt för GTS-modellerna är att motor och drivlina har särskilt stor betydelse. I stället för föregångarens 3,6-liters V6 biturbomotor mullrar ännu en gång en V8 under huven till Cayenne GTS. Med en effekt på 338 kW (460 hk) och vridmoment på 620 Nm ger biturbomotorn på fyra liter betydligt bättre prestanda. Båda modellerna accelererar från 0 - 100 km/tim på 4,5 sekunder med Sport Chrono-paketet och når en toppfart av 270 km/tim. Sänkt prestandaorienterat chassi, en unik design och mer omfattande utrustning ingår i det nya GTS-paketet.

Kraftfull, effektiv, känslomässig: V8 med sportavgassystem

Med Porsches fyra liters V8 biturbomotor utvecklar nya Cayenne GTS nu 14 kW (20 hk) högre effekt och 20 Nm högre vridmoment än föregångaren. Det innebär betydligt bättre prestanda och det gäller också Cayenne GTS Coupé: sprinten från 0 – 100 km/tim går nu 0,6 sekunder snabbare än förut med Sport Chrono-paketet. Toppfarten har ökat med åtta km/tim. Samtidigt har Porsche lagt stor vikt vid förbättrad effektivitet. Det har bland annat uppnåtts med den optimalt anpassade åttastegade Tiptronic S-växellådan, adaptiv cylinderkontroll, direktinsprutning med centralt placerade injektorer och ett intelligent utformat kylsystem.

För att matcha den nya bilens imponerande prestanda ger dess speciellt utformade sportavgassystem ett särskilt tilltalande ljud. Som standard sitter ett avgassystem med avgasrören placerade vid bakpartiets yttersidor, utformat för att ge ett fylligt, sportigt ljud med en unik karaktär. Det högfrekvenstrimmade sportavgassystemet är helt nyutvecklat. Det har två centralt placerade ovala avgasrör och erbjuds endast till Cayenne GTS Coupé och i framtiden till Cayenne Turbo Coupé – i båda fallen i kombination med tillvalet Lightweight Sports Package.

20 mm lägre chassi med dynamisk stötdämparkontroll

Chassit till de nya Cayenne GTS-modellerna ger perfekta förutsättningar för förnämliga kurvegenskaper. Hjulupphängningen med stålfjädrar som standard är sänkt med 20 mm och inkluderar Porsche Active Suspension Management (PASM) för aktiv och mycket sportig stötdämparkontroll. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ingår också i standardutrustningen. Med 21-tums RS Spyder Design-fälgar, väl tilltagna bromsskivor av gjutjärn (390 x 38 mm fram, 358 x 28 mm bak) och röda bromsok, tar Cayenne GTS den äkta sportbilens livliga egenskaper in i SUV-klassen. Som tillval kan bromsegenskaperna optimeras med Porsche Surface Coated Brake (PSCB) med bromsskivorna belagda med volframkarbid. Andra tillval är 10 mm lägre trekammars luftfjädring, bakhjulsstyrning och antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC)

Sport Design-paket och typiska GTS-detaljer som standard

Sport Design-paketet, som är standard, skapar en unik och exklusiv framtoning med flera svarta detaljer. De nya Cayenne GTS-modellerna är som standard utrustade med satängblanka svarta 21-tums RS Spyder Design-fälgar. LED-strålkastarna med Porsche Dynamic Light System (PDLS) och LED-ljusrampen bak är också mörktonade. De främre luftintagen, listerna runt sidorutorna, sportavgassystemets ändrör och modellens och Porsches logotyper på bakluckan är alla svarta.

Material av hög kvalitet som Alcantara® används till innertaket, stolarnas mittparti, armstödet på mittkonsolen och på dörrsidorna, och mörk borstad aluminium, gör det möjligt att se och känna Cayenne GTS-modellernas sportiga och eleganta kännetecken även i inredningen. Åttavägs sportstolar är standard, exklusivt förbehållna de nya GTS-modellerna, ger optimalt stöd vid snabb kurvtagning tack vare kraftigare sidostöd. Sportstolarna är uteslutande avsedda för GTS-modellerna. GTS-logotyper syns på framdörrarna, dörrtrösklarna, varvräknaren och på nackskydden. GTS interior-paketet är ett av antal tillval för att ge möjlighet att sätta sin personliga prägel, med extra färgdetaljer Carmine Red eller Crayon, för till exempel sätenas sömmar.

De nya Porsche Cayenne GTS-modellerna kan beställas från och med nu och kommer till återförsäljarna i början av juli. Priserna i Sverige börjar på 1 210 000 kronor för Cayenne GTS och 1 255 000 kronor för Cayenne GTS Coupé.

Mera information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

Cayenne GTS: blandad bränsleförbrukning 14,1 - 13,3 l/100 km; CO2-utsläpp 319,0 - 301,0 g/km

Cayenne GTS Coupé: blandad bränsleförbrukning 14,0 - 13,3 l/100 kmCO2-utsläpp 319,0 - 301,0 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche hyllar klassiska modeller med Heritage Design2.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Targa 4S Heritage Design Edition är den första av fyra samlarmodeller i Heritage Design, och är en toppmodern 911 med stilelement från 1950- och 60-talen. I den här exklusiva specialmodellen från Porsche Exclusive Manufaktur har historiska designelement, både exteriöra och interiöra, omtolkats och kombinerats med den senaste teknologin. Specialmodellen byggs i ett begränsat antal, 992 exemplar, för att matcha den interna beteckningen för modellserien. Tillsammans med specialmodellen kommer utvalda inredningsdetaljer finnas tillgängliga till alla nuvarande 911-modeller, som en del av Heritage Design-paketet. Porsche Design har tagit fram en högkvalitativ kronograf, också i en begränsad serie, avsedd exklusivt för dem som köper samlarmodellen. - Med Heritage Design-modellerna väcker vi kundernas och fansens minnen från 1950-, 1960-, 1970- och 1980-talen. Inget märke kan överföra sådana designelement till dagens värld lika bra som Porsche. Med våra specialmodeller skapar vi oc

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911