Porsche

Nya Porsche Cayenne Turbo med arv från 911

Dela

Porsche Cayenne Turbo får världspremiär på den 67:e internationella bilutställningen i Frankfurt och blir då toppmodellen i modellserien. Den helt nya toppmodellen av tredje generationens Cayenne höjer än en gång ribban för sportiga prestanda i segmentet.

Motorn, en fyraliters V8 med biturbo, utvecklar 404 kW (550 hk). De förbättrade köregenskaperna bygger på en kombination av innovativa tekniker som aktiv aerodynamik inklusive takspoilern, kontrollerad trekammars luftfjädring, däck med olika dimensioner och nya högteknologiska bromsar.

Med andra tillval som bakhjulsstyrning eller elektrisk antikrängning med ett 48-voltsstem kan denna SUV till och med visa upp samma köregenskaper som en äkta sportbil. Nya Cayenne Turbo accelererar från 0 – 100 km/tim på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chrono-paketet) och uppnår en toppfart av 286 km/tim.

Mer utmejslad design

Porsche Cayenne Turbo framstår som både dominant och unik med sitt exklusiva framparti med LED-strålkastare, Porsche Dynamic Light System (PDLS). Nattetid särskiljer sig nya Turbo från andra Cayenne med sin dubbla rad av ljusmoduler. Från sidan utmärks Cayenne Turbo av de standardmonterade 21-tumsfälgarna, reserverade för toppmodellen, och breddade hjulhus med lackerade hjulhuskanter.

Baktill skiljer de två dubbla avgaspiporna Cayenne Turbo från andra modeller. Detaljer på dörrarna och den bakre kjolen är lackerade i bilens färg.

Den helt nya interiören framhåller Cayenne Turbos bredare användningsområde, den är sportigare och bekvämare på samma gång. Nästan alla bilens funktioner kan visas och skötas med hjälp av Porsche Advanced Cockpits högupplösta pekskärm. Till exempel BOSE® Surround Sound System med 710 watt, som ingår i standardutrustningen. Föraren och passagerarna kan njuta av toppmodellen i sportstolar med 18-vägsinställning. De integrerade nackskydden är en nyhet och ännu en påminnelse om 911. Alla säten och multifunktionsratten i exklusiv Turbo-design, är uppvärmda som standard.

V8 med biturbo och 550 hk

Hjärtat i Cayenne Turbo är den nya V8-motorn på fyra liter med dubbla turboaggregat. Med en effekt av 404 kW (550 hk) är motorn 22 kW (30 hk) starkare än föregångaren och det maximala vridmomentet, 770 Nm, är en ökning med 20 Nm. Den nya åttastegade automatlådan Tiptronic S omvandlar kraften till acceleration och fart med hjälp av det aktiva fyrhjulsdrivningssystemet Porsche Traction Management (PTM). Nya Cayenne Turbo accelererar från 0 – 100 på 4,1 sekunder (3,9 sekunder med Sport Chrono-paketet) och når toppfarten 286 km/tim.

Typiskt för den nya motorgenerationen är att avgasturboaggregaten placerats inne V:et mellan cylindrarna, i ”central turbo layout”. Den förkortade vägen mellan förbränningsrummen och avgasturbon innebär att motorn reagerar mycket snabbt och ”central turbo layout” ger betydligt högre motoreffekt. En annan fördel är motorns kompakta uppbyggnad. Det betyder att motorn kan monteras lägre, vilket har en positiv effekt på köregenskaperna. Bilen får lägre tyngdpunkt och det förbättrar styregenskaperna.

Aktivt chassi med trekammars luftfjädring

Cayenne Turbos lättviktschassi kombinerar det bästa av tre världar: sportbilens exakta köregenskaper, långfärdsbilens bekvämlighet och terrängbilens anpassningsförmåga. Kombinationen av den nya trekammars luftfjädringen och det aktiva stötdämparsystemet PASM breddar användningsområdet. Konceptet med olika däcksstorlekar, med standarddimensionen 285/40 fram och 315/35 bak, är hämtad från sportbilskonstruktioner och ger ännu bättre kraftfördelning i såväl längd som i sidled. Den adaptiva luftfjädringen använder tre luftkammare per fjäderben vilket gör det möjligt att mappa fjädringen för olika styvhet.

Med sex möjliga inställningar kan markfrigången justeras manuellt för att passa terrängkörning. Den kan också kontrolleras via fem nya körprogram för körning på väg och i terräng. Med tillvalet bakhjulsstyrning, det elektriska antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) kopplat till ett 48-volts elsystem, och Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), har nya Cayenne Turbo köregenskaper i klass med sportbilar. Samtidigt har användbarheten i vardagen förbättrats när det gäller parkering och manövrering, liksom komforten.

Första SUV med adaptiv takspoiler

Nya Cayenne Turbo är den första SUV-modellen som har en adaptiv takspoiler som en del i sin aktiva aerodynamik. Beroende på position optimerar den effektiviteten, ökar marktrycket, och i luftbromsläget förkortar den bromssträckan från högre hastigheter. Vid maximal inbromsning från 250 km/tim är bromssträckan två meter kortare än tidigare.

Därmed kompletterar det aerodynamiska systemet effekten hos de nyutvecklade högprestandabromsarna Porsche Surface Coated Brake (PSCB) som Cayenne Turbo är utrustad med som standard. Ett lager tungsten-karbid på bromsskivorna förbättrar bromsegenskaperna och minskar slitaget samtidigt som det minskar mängden bromsdamm vilket håller fälgarna renare. Toppsystemet förblir tillvalet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Nya Cayenne Turbo är beställningsbar från och med nu och priset i Sverige blir 1 385 000 kr. 

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (newsroom.porsche.com) och i Poorsches pressdatabas (presse.porsche.de)

Bränsleförbrukning och utsläpp

Cayenne Turbo: blandad körning 11,9 – 11,7 l per 100 km, CO2-utsläpp 272 – 267 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum