Nya Porsche Macan lanseras i Europa

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter.

Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen.

Nytt fintrimmat chassi för bättre balans

Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimensioner fram och bak vilket gör det möjligt för föraren att fullt ut utnyttja fördelarna med det intelligenta fyrhjulsdriftssystemet Porsche Traction Managment (PTM). Nyutvecklade däck med förbättrade prestanda ger ännu bättre väggrepp i kurvor. 18-tumsfälgar är standard men som tillval finns fälgar upp till 21 tum.

Mer strömlinjeformad design

I linje med Porsches design-DNA har nya Macan en tredimensionell panel med LED-ljus baktill på bilen. Bromsljusen med sin fyrpunktsdesign är en annan symbol för märkesidentiteten.

LED-teknik ingår som standard i de nyutformade strålkastarna medan tillvalet Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) ger möjlighet att anpassa ljusflödet. Fronten är grundligt omarbetad och ger nu ett bredare intryck. Ägarna har också fått ännu fler möjligheter att framhäva sin personlighet tack vare fyra nya
exteriörfärger - Mamba Green Metallic, Dolomite Silver Metallic, Miami Blue och Crayon.

Porsche Connect Plus och navigation online är standard

Macan erbjuder en rad digitala möjligheter tack vare det nya Porsche Communication Management-systemet. Den nya HD-pekskärmen är nu 10.9 tum bred mot tidigare 7.2 tum. Liksom i Panamera och Cayenne kan användargränssnittet anpassas efter personliga önskemål via förinställda inställningar. Det nya helt sammankopplade systemet har online navigation, förberedelse för mobiltelefon, två audio-gränssnitt och intelligent röstkontroll. Andra funktioner ombord som är standard är Porsche Connect Plus (med LTE-modul för telefon och SIM-kortläsare), en WLAN hotspot och en rad tjänster i Porsche Connect. Möjligheten att koppla upp sig mot Here Cloud, som används för navigation, är avgörande. Molnet ger alltid föraren senaste data, för snabbare kalkylering av vägval. Appen Porsche Connect och Porsche Car Connect gör det möjligt för föraren att kommunicera med sin Macan via smartphone. Appen Offroad Precision kan användas för att göra terrängkörning ännu mer upplevelserik och för att spela in den.

Nya tillval

Ett utökat antal tillval med förbättrade förarassistanssystem är tillgängliga i nya Macan. GT-ratten liknar den i Porsche 911. En mode switch integrerad i ratten - inklusive Sport Response-knappen - är en del av Sport Chrono-paketet som Macan kan utrustas med. Det nya förarassistanssystemet använder den adaptiva farthållaren för att kunna köra i hastigheter upp till 60 km/tim för en behagligare och mer avkopplande färd.

Systemet gör det inte bara möjligt att accelerera och bromsa halvautomatiskt, det hjälper också föraren att stanna i sin fil i köer och långsam trafik. Utöver detta finns ytterligare nya tillval för ökad bekvämlighet, nu finns eluppvärmd vindruta och luftjoniserare, vilket tillsammans med luftfilter som fångar upp små partiklar ger bättre luftkvalitet i bilen.

Beställningsbar från och med nu

Nya Macan kan beställas från och med nu och kostar från 600 000 kronor i Sverige. Standardutrustningsnivån har höjts och inkluderar nu strålkastare med LED-teknik, ny PCM med online navigation och Connect Plus.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de ) och i Porsches pressdatabase
(presse.porsche.de).

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s

Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter7.5.2019 09:30:07 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen. Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda. Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019. 911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra pub