Porsche

Nya Porsche Macan lanseras i Europa

Dela

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter.

Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen.

Nytt fintrimmat chassi för bättre balans

Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimensioner fram och bak vilket gör det möjligt för föraren att fullt ut utnyttja fördelarna med det intelligenta fyrhjulsdriftssystemet Porsche Traction Managment (PTM). Nyutvecklade däck med förbättrade prestanda ger ännu bättre väggrepp i kurvor. 18-tumsfälgar är standard men som tillval finns fälgar upp till 21 tum.

Mer strömlinjeformad design

I linje med Porsches design-DNA har nya Macan en tredimensionell panel med LED-ljus baktill på bilen. Bromsljusen med sin fyrpunktsdesign är en annan symbol för märkesidentiteten.

LED-teknik ingår som standard i de nyutformade strålkastarna medan tillvalet Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) ger möjlighet att anpassa ljusflödet. Fronten är grundligt omarbetad och ger nu ett bredare intryck. Ägarna har också fått ännu fler möjligheter att framhäva sin personlighet tack vare fyra nya
exteriörfärger - Mamba Green Metallic, Dolomite Silver Metallic, Miami Blue och Crayon.

Porsche Connect Plus och navigation online är standard

Macan erbjuder en rad digitala möjligheter tack vare det nya Porsche Communication Management-systemet. Den nya HD-pekskärmen är nu 10.9 tum bred mot tidigare 7.2 tum. Liksom i Panamera och Cayenne kan användargränssnittet anpassas efter personliga önskemål via förinställda inställningar. Det nya helt sammankopplade systemet har online navigation, förberedelse för mobiltelefon, två audio-gränssnitt och intelligent röstkontroll. Andra funktioner ombord som är standard är Porsche Connect Plus (med LTE-modul för telefon och SIM-kortläsare), en WLAN hotspot och en rad tjänster i Porsche Connect. Möjligheten att koppla upp sig mot Here Cloud, som används för navigation, är avgörande. Molnet ger alltid föraren senaste data, för snabbare kalkylering av vägval. Appen Porsche Connect och Porsche Car Connect gör det möjligt för föraren att kommunicera med sin Macan via smartphone. Appen Offroad Precision kan användas för att göra terrängkörning ännu mer upplevelserik och för att spela in den.

Nya tillval

Ett utökat antal tillval med förbättrade förarassistanssystem är tillgängliga i nya Macan. GT-ratten liknar den i Porsche 911. En mode switch integrerad i ratten - inklusive Sport Response-knappen - är en del av Sport Chrono-paketet som Macan kan utrustas med. Det nya förarassistanssystemet använder den adaptiva farthållaren för att kunna köra i hastigheter upp till 60 km/tim för en behagligare och mer avkopplande färd.

Systemet gör det inte bara möjligt att accelerera och bromsa halvautomatiskt, det hjälper också föraren att stanna i sin fil i köer och långsam trafik. Utöver detta finns ytterligare nya tillval för ökad bekvämlighet, nu finns eluppvärmd vindruta och luftjoniserare, vilket tillsammans med luftfilter som fångar upp små partiklar ger bättre luftkvalitet i bilen.

Beställningsbar från och med nu

Nya Macan kan beställas från och med nu och kostar från 600 000 kronor i Sverige. Standardutrustningsnivån har höjts och inkluderar nu strålkastare med LED-teknik, ny PCM med online navigation och Connect Plus.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de ) och i Porsches pressdatabase
(presse.porsche.de).

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles28.11.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld. Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum