Nya Porsche Macan lanseras i Europa

Nya Porsche Macan gör sin Europa-debut på Paris bilsalong. Den nya modellen har en effektiv 2,0-liters fyrcylindrig turbomotor med förbättrad förbränningsrumsgeometri och partikelfilter.

Den nya motorn utvecklar 180 kW (245 hk) och det maximala vridmomentet är 370 Nm. I kombination med en 7-växlad PDK dubbelkopplingslåda accelererar den kompakta SUV-modellen från 0 - 100 km/tim på 6,7 sekunder och kan nå en toppfart av 225 km/tim. Bränsleförbrukningen enligt New European Driving Cycle (NEDC)* är 8,1 liter per 100 km. Modellen, som är helt omarbetad, har som mest påtagliga nya kännetecken när det gäller design och teknik en nydesignad bakdel med tredimensionell LED-ljuspanel och ett helt nytt Porsche Communication Management-system med en 10.9 tums pekskärm inne i bilen.

Nytt fintrimmat chassi för bättre balans

Köregenskaperna är Macans viktigaste egenskap. Det förnyade chassit ökar komforten och gör Macan ännu trevligare att köra. Typiskt för sportbilar har Macan däck i olika dimensioner fram och bak vilket gör det möjligt för föraren att fullt ut utnyttja fördelarna med det intelligenta fyrhjulsdriftssystemet Porsche Traction Managment (PTM). Nyutvecklade däck med förbättrade prestanda ger ännu bättre väggrepp i kurvor. 18-tumsfälgar är standard men som tillval finns fälgar upp till 21 tum.

Mer strömlinjeformad design

I linje med Porsches design-DNA har nya Macan en tredimensionell panel med LED-ljus baktill på bilen. Bromsljusen med sin fyrpunktsdesign är en annan symbol för märkesidentiteten.

LED-teknik ingår som standard i de nyutformade strålkastarna medan tillvalet Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus) ger möjlighet att anpassa ljusflödet. Fronten är grundligt omarbetad och ger nu ett bredare intryck. Ägarna har också fått ännu fler möjligheter att framhäva sin personlighet tack vare fyra nya
exteriörfärger - Mamba Green Metallic, Dolomite Silver Metallic, Miami Blue och Crayon.

Porsche Connect Plus och navigation online är standard

Macan erbjuder en rad digitala möjligheter tack vare det nya Porsche Communication Management-systemet. Den nya HD-pekskärmen är nu 10.9 tum bred mot tidigare 7.2 tum. Liksom i Panamera och Cayenne kan användargränssnittet anpassas efter personliga önskemål via förinställda inställningar. Det nya helt sammankopplade systemet har online navigation, förberedelse för mobiltelefon, två audio-gränssnitt och intelligent röstkontroll. Andra funktioner ombord som är standard är Porsche Connect Plus (med LTE-modul för telefon och SIM-kortläsare), en WLAN hotspot och en rad tjänster i Porsche Connect. Möjligheten att koppla upp sig mot Here Cloud, som används för navigation, är avgörande. Molnet ger alltid föraren senaste data, för snabbare kalkylering av vägval. Appen Porsche Connect och Porsche Car Connect gör det möjligt för föraren att kommunicera med sin Macan via smartphone. Appen Offroad Precision kan användas för att göra terrängkörning ännu mer upplevelserik och för att spela in den.

Nya tillval

Ett utökat antal tillval med förbättrade förarassistanssystem är tillgängliga i nya Macan. GT-ratten liknar den i Porsche 911. En mode switch integrerad i ratten - inklusive Sport Response-knappen - är en del av Sport Chrono-paketet som Macan kan utrustas med. Det nya förarassistanssystemet använder den adaptiva farthållaren för att kunna köra i hastigheter upp till 60 km/tim för en behagligare och mer avkopplande färd.

Systemet gör det inte bara möjligt att accelerera och bromsa halvautomatiskt, det hjälper också föraren att stanna i sin fil i köer och långsam trafik. Utöver detta finns ytterligare nya tillval för ökad bekvämlighet, nu finns eluppvärmd vindruta och luftjoniserare, vilket tillsammans med luftfilter som fångar upp små partiklar ger bättre luftkvalitet i bilen.

Beställningsbar från och med nu

Nya Macan kan beställas från och med nu och kostar från 600 000 kronor i Sverige. Standardutrustningsnivån har höjts och inkluderar nu strålkastare med LED-teknik, ny PCM med online navigation och Connect Plus.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (newsroom.porsche.de ) och i Porsches pressdatabase
(presse.porsche.de).

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och