Porsche

Nya Porsche Macan – snabbare, vassare, sportigare

Dela

Porsche lanserar nya Macan med bättre prestanda, vassare design och ett nytt operativkoncept. Alla tre versionerna har betydligt högre motoreffekt än sina föregångare. Den framgångsrika SUV-seriens toppmodell är Macan GTS som med sin 2,9 liter stora V6 biturbomotor nu levererar 324 kW (440 hk) – en ökning med 44 kW (60 hk). Med den gasrespons och den kraftutveckling som är typisk för Porsches GTS-modeller klarar den, utrustad med Sport Chrono-paketet, sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,3 sekunder och når en toppfart av 272 km/tim.

Macan S är nu utrustad med en 2,9-liters V6 biturbomotor som ger 20 kW (26 hk) högre effekt än tidigare, 280 kW (380 hk). Det tar Macan S från 0 – 100 km/tim på 4,6 sekunder och toppfarten är 259 km/tim.

En nyutvecklad, turboladdad fyrcylindrig motor med 195 kW (265 hk) utgör instegsmodellen i Macan-världen. Den klarar 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim. Alla motorerna är kopplade till Porsches dubbelkopplingslåda, PDK, och fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM).

Optimerat chassi – ny luftfjädring i GTS

De nya Macan-modellerna erbjuder en stor vidd mellan maximal fjädringskomfort och dynamiska sportbilsprestanda. Chassit har optimerats vidare, Macan reagerar nu ännu känsligare och ännu snabbare på olika körsituationer och vägförhållanden och förmedlar ännu mer känsla via ratten. För att åstadkomma det har till exempel stötdämparegenskaperna i Porsche Active Suspension Management (PASM) anpassats specifikt för modellen. Systemet reglerar aktivt och kontinuerligt stötdämpningen för varje enskilt hjul. PASM är tillgängligt som tillval i Macan och är standard i S- och GTS-modellerna.

Macan GTS skiljer sig nu ännu mer från sina syskon än tidigare och har nu luftfjädring som standard, inklusive en sänkning av karossen med 10 mm. GTS-modellens dynamiska fördelar beror framför allt på att luftfjädringen är tio procent styvare på framaxeln och 15 procent styvare på bakaxeln jämfört med föregångaren. GTS Sport-paketet, som är ett tillval, ökar ytterligare bilens dynamiska potential, med 21-tumsfälgar och högprestandadäck, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) och Sport Chrono-paketet.

Vassare design med sportigt fokus

Porsche har ytterligare skärpt utseendet på sin kompakta SUV med ett antal specifika förändringar. Den omarbetade fronten med inlägg i exteriörfärg framhäver modellens bredd och gör att den ser ännu mer imponerande ut på vägen. I nya GTS är grillens mittsektion liksom andra detaljer svartlackerade. Bakpartiet slutar nu med en markant diffusor i en speciell teknisk design.

Här och framtill har den en ny 3D-struktur som också finns som tillval till bilens sidopaneler. LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System (PDLS) och Sport Design-ytterbackspeglar är nu standard på alla modeller.

Totalt finns 14 olika exteriörfärger till nya Macan, inklusive de nya färgerna Papaya Metallic och Gentian Blue Metallic, liksom Python Green till Macan GTS med GTS Sport-paketet. Med tillvalet Paint To Sample ökar Porsche Exclusive Manufaktur väsentligt friheten att själv designa sin Macan.

Större hjul är också standard. Till Macan är de minst 19 tum, Macan S har 20 tum och Macan GTS har 21 tums-fälgar. Totalt erbjuds sju nya fälgversioner till Macan.

Ny mittkonsol med pekskärm

Nya Porsche Macan erbjuder en betydligt förbättrad interiör med en modern och elegant mittkonsol. Pekskärmar i stället för knappar ger förarplatsen en ren struktur. Mitt i den välorganiserade mittkonsolen återfinns den nya kortare växelväljaren. Den analoga klockan ovanpå instrumentpanelen är nu en del av standardutrustningen. Läderklädsel med kontrasterande sömmar i färgerna Gentian Blue, Papaya eller Crayon finns som tillval och adderar nya färgupplevelser till interiören.

Macan fortsätter att erbjuda många online-funktioner och tjänster som standard. De kan kontrolleras via Porsche Communication Managements 10,9 tum stora HD-touchdisplay, eller via röstkommandon. Macan får nu också Porsche 911:s nya GT-sportratt med multifunktion. Förutom de kördynamiska fördelarna och exteriörens svartlackerade detaljer, innehåller GTS Sport-paketet, som bara finns till toppmodellen, specifika och exklusiva interiördetaljer. Det inkluderar 18-vägs sportstolar, interiörpaket Carbon, Race-Tex-klädsel med inslag av läder, detaljer med kontrastsömmar och GTS-logotyp i Python Green.

De nya Macan-modellerna kan beställas från och med nu. De svenska priserna börjar på 655 000 kr för Macan, 735 000 kr för Macan S och 870 000 kr för Macan GTS.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

 

Macan: bränsleförbrukning vid blandad körning 10.7 – 10.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 243 – 228 g/km

Macan S: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.7 – 11.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 265 – 251 g/km

Macan GTS: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.7 – 11.3 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 265 – 255 g/km

 

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Nya Porsche Macan S
Nya Porsche Macan S
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan S
Nya Porsche Macan S
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan S
Nya Porsche Macan S
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan S
Nya Porsche Macan S
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan GTS
Nya Porsche Macan GTS
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan GTS
Nya Porsche Macan GTS
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan GTS
Nya Porsche Macan GTS
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan GTS och Macan S
Nya Porsche Macan GTS och Macan S
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan GTS med Sportpaket
Nya Porsche Macan GTS med Sportpaket
Ladda ned bild
Nya Porsche Macan GTS med Sportpaket
Nya Porsche Macan GTS med Sportpaket
Ladda ned bild
Interiören i nya Porsche Macan GTS
Interiören i nya Porsche Macan GTS
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche återupplivar 90-talets kultfärger för alla modeller29.11.2021 09:30:00 CET | Pressmeddelande

Med de nya tillvalen ”PTS” (Paint to Sample) och ”PTS Plus” (Paint to Sample Plus) utökar Porsche Exclusive Manufaktur sin serie specialfärger för alla modellserier. Fokus ligger på klassiska Porsche-färger, lätt igenkännbara genom åren. För särskilt individuella önskemål finns också möjligheten att skapa skräddarsydda färgnyanser alltefter kundens specifikationer. - Ovanliga lackeringar har ofta förekommit under Porsches historia och det är en viktig detalj för att skilja ut sig från andra, säger Alexander Fabig, chef för Individualisering och Classic. - Med det här erbjudandet återupplivar vi kult-klassiska färger och vi utökar de omfattande serierna av standard- och specialfärger för alla modellserier med mer än 160 schatteringar. På senare år har efterfrågan på speciallackerade Porsche-modeller ökat markant. Med de nya tillvalen har Porsche Exclusive Manufaktur fått en betydligt större kapacitet på det här området. Vid huvudanläggningen Zuffenhausen, har en ny färgblandningsmaskin

Nya Porsche 718 Cayman GT4 RS: racing-DNA och maximal körglädje17.11.2021 08:00:42 CET | Pressmeddelande

När 500 hk (368 kW) från en högvarvig mittmonterad motor ska samsas med en renodlad sportbil på 1 415 kg är det dags att omdefiniera begreppet körglädje. Porsche 718 Cayman GT4 RS är det nya flaggskeppet i 718-familjen. Den kompromisslösa körmaskinen är utformad för att imponera med sin lättviktskonstruktion, extremt sportiga chassi, sofistikerade aerodynamik och ett unikt motorljud. Vare sig den körs på smala, kurviga bergsvägar eller på en racerbana är 718 Cayman GT4 RS kungen i den kompakta mittmotorserien. På Nürburgrings Nordslinga utklassar den sin lillebror 718 Cayman GT4 med mer än 23 sekunder. Den sexcylindriga sugmotorn – bekant från tävlingsbilen 911 GT3 Cup och produktionsmodellen 911 GT3 – är designad för maximal körglädje och är hjärtat i den här sportbilen. Motorn kan varvas ända till 9 000 v/min. Jämfört med 718 Cayman GT4 har 718 Cayman GT4 RS ytterligare 80 hk (59 kW) vilket ger ett vikt/effektförhållande på 2,83 kilo per hästkraft. Det maximala vridmomentet har ökat

Nya Porsche Taycan GTS med över 50 mils räckvidd17.11.2021 08:00:21 CET | Pressmeddelande

GTS står för Gran Turismo Sport. Alltsedan Porsche 904 Carrera GTS från 1963 har de tre bokstäverna haft en speciell betydelse för Porsche-fans. Idag finns en version med den legendariska bokstavskombinationen i var och en av märkets modellserier. På LA Auto Show, bilsalongen som pågår i Los Angeles mellan 19 och 28 november, presenterar Porsche en ny version av sin eldrivna sportbil som bär just namnet GTS. Den har en räckvidd på 504 km, baserat på WLTP-siffrorna, och sportmodellen blir första Taycan att spränga 500-kilometersgränsen. En tredje karossversion av Porsches helt eldrivna modellserie kommer också att göra sin debut på LA Auto Show i form av Taycan GTS Sport Turismo. Nykomlingen har samma sportiga silhuett och bakåtsluttande taklinje som Taycan Cross Turismo. – Modellserien Taycan har stadigt fortsatt att växa sedan världspremiären 2019. Tre karossvarianter med upp till fem motoralternativ erbjuder något för alla, säger Kevin Giek, chef för modellserien Taycan. – Jag är sär

Snabbaste Porsche Cayman någonsin premiärvisas på LA Auto Show12.11.2021 09:21:54 CET | Pressmeddelande

På bilsalongen LA Auto Show, som pågår mellan 19:e och 28:e november, presenterar Porsche den nya toppmodellen i 718-serien: Porsche 718 Cayman GT4 RS. Typiska RS-attribut är mer downforce och högre motoreffekt än GT4, samtidigt som vikten är ännu lägre. Resultatet är den mest kompromisslösa och vassa 718-modellen någonsin. Bilen erbjuder maximal körglädje och klarar det 20,6 kilometer långa varvet på Nürburgrings Nordslinga på bara 7:04,511 minuter. Det är 23,6 sekunder snabbare än 718 Cayman GT4 utrustad med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). På bilsalongen i Los Angeles kommer också tävlingsversionen, 718 GT4 RS Clubsport, att presenteras för första gången. Två världspremiärer står också den eldrivna sportbilen Porsche Taycan för. Dels presenteras en ny och mycket dynamisk modell positionerad mellan Taycan 4S och Taycan Turbo, dels visas en helt ny tredje karossvariant för första gången i Kalifornien. Även Panamera-familjen får ett nytt tillskott. Porsche lanserar en specialserie m

Porsche lanserar Panamera Platinum Edition9.11.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Panamera kommer nu i en ny elegant och exklusiv version, Panamera Platinum Edition. Specialmodellen av Panamera 4 och Panamera 4 E-Hybrid kombinerar diskreta detaljer i Satin Platinum med utökad standardutrustning till ett attraktivt pris. Speciallackerade detaljer skiljer ut specialmodellen Många tillval med hög efterfrågan ingår redan i Platinum Editions standardutrustning. Till exempel ingår luftfjädring med Porsche Active Suspension Management (PASM), ytterbackspeglar med automatisk avbländning, LED Matrix-strålkastare med Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), panoramatak, parkeringsassistent med backkamera, och till hybridmodellerna en kraftigare fordonsmonterad laddare för AC med 7,2 kW laddningseffekt. 21"-fälgar i Exclusive Design Sport, lackerade i Satin Platinum, högglanssvarta sportavgasrör, tonade rutor, fönsterlister i högglanssvart och bakljus i Exclusive Design understryker bilens dynamiska elegans. Panamera Platinum Edition är lätt att identifiera på de

Porsche 718 Cayman GT4 RS imponerar under avslutande tester20.10.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS. Den nya toppmodellen i 718-familjen är väl förberedd inför världspremiären i november. Under de avslutande testerna har den första 718-modellen som bär RS-beteckningen på ett imponerande sätt visat sin dynamiska potential, både längs slingriga bergsvägar och på racerbana. Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister har, i en lätt maskerad produktionsbil, kört Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter. 718 Cayman GT4 RS klarade av det kortare varvet på 20,6 km, som tidigare var riktmärket, på 7.04,511 minuter, vilket är 23,6 sekunder snabbare än lillebror 718 Cayman GT4. För att skydda föraren var mittmotorsportbilen försedd med en tävlingsstol. Däcken som bilen utrustats med var Michelin Pilot Sport Cup 2 R, vilka kommer att erbjudas som tillval. En notarie bekräftade bilens vikt och att den var i standardutförande. – Under utvecklingen gav vi 718 Cayman GT4 RS allt som kännetecknar e

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum