Nya Porsche Macan T - sportig och exklusiv

Nya Porsche Macan T

Den framgångsrika modellserien Porsche Macan får nu ett tillskott i nya Macan T. Det är den första fyrdörrarsmodellen med den här speciella beteckningen, som tidigare varit reserverad för 911- och 718-modellerna. Bokstaven T står för ”Touring” och har hos Porsche alltsedan 60-talet kännetecknat modeller som erbjuder en särskilt renodlad körupplevelse tack vare väl avstämt chassi, exklusiv utrustning och effektiva motorer. I samma anda som Porsche 911 T från 1968, kombinerar Macan T ett sportigt chassi, en lätt tvåliters turbomotor och en standardutrustning som är idealisk för en dynamisk körstil. Konceptet positionerar Macan T mellan Macan och Macan S.

Tvåliters turbomotor med 265 hk

Den fyrcylindriga tvåliters turbomotorn kombinerar flexibilitet, låg vikt och kompakt design till ett paket som erbjuder den idealiska balansen mellan vikt och prestanda. Jämfört med 2,9-liters biturbo V6-motorn i Macan S och GTS är drivlinan i Macan T 58,8 kilo lättare över framaxeln. Det ger mycket god acceleration från stillastående och optimala kurvegenskaper.

Motorn i Macan T utvecklar 265 hk med ett vridmoment på 400 Nm – egenskaper som passar bilens sportiga utformning och levererar mycket körglädje. Som vanligt när det gäller Porsche Macan är motorn kopplad till en snabbväxlande sjustegad dubbelkopplingslåda (PDK) och Porsches fyrhjulsdriftsystem Porsche Traction Management (PTM). Högt vridmoment över hela varvtalsregistret ger snabb acceleration i alla situationer.

Med Sport Chrono-paketet, som är standard, inklusive körlägesväxlare med Sport Respons-knapp på ratten, accelererar Macan T från 0 – 100 km/tim på 6,2 sekunder och når en toppfart av 232 km/tim.

15 millimeter sänkt chassi

Macan T är den enda Porsche-modellen som i standardutförande kombinerar stålfjädring med Porsche Active Suspension Management (PASM), i kombination med 15 mm sänkt kaross. Krängningshämmarna fram är styvare och med optimerad chassiinställning har perfekt harmoni uppnåtts mellan bil och drivlina. Resultatet är mycket direkt styrrespons och kvicka köregenskaper.

Fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM), har också anpassats till Macan T och har utformats för att ge bilen en mer bakhjulsdriven karaktär. Adaptiv luftfjädring med PASM och karossen sänkt ytterligare 10 mm är ett annat tillval och en nyhet för Macan-modellerna med fyrcylindrig motor. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) kan också väljas till: systemet har anpassats till T-modellens karaktär och skärper köregenskaperna ytterligare.

Exklusiva detaljer både invändigt och utvändigt

Designdetaljer lackerade i Agate Grey Metallic i fronten, på sidorna och baktill särskiljer Macan T från de övriga modellerna i serien. Den exklusiva kontrastfärgen syns på de lackerade inläggen i frontspoilern, på ytterbackspeglarna, på dörrarnas sideblades, takspoilern och på logotypen på bakpartiet. Avgassystemets ändrör och sidfönsterlisterna är som standard lackerade i högglanssvart. På dörrarnas sideblades står logotypen ”Macan T” i svart text. 20-tumsfälgar i Macan S-design, lackerade i Dark Titan, ingår i standardutrustningen. Kunderna kan välja mellan 13 olika karossfärger, solida lacker, metallic eller speciallacker.

Interiört har Macan T också en speciell känsla. Sportstolarna, åttavägs elektriskt justerbara och eluppvärmda, har en exklusiv klädsel baserad på det svarta läderpaketet. Sportstolarnas mittsektion och sätena på ytterplatserna bak har Sport-Tex Stripe-mönster och på de båda nackskydden fram är Porsche-vapnet präglat. De kontrasterande exteriörfärgerna fortsätter inuti bilen i form av dekorativa silverfärgade kontrastsömmar på säten, nackskydd och ratt.

I standardutrustningen ingår eluppvärmd multifunktions GT-sportratt och Sport Chrono-klocka på ovansidan av instrumentpanelen. Instegslisterna är tillverkade i svart aluminium med Macan T-logotyp. Tillval är till exempel multifunktions GT-sportratt i Race-Tex-utförande med kolfiberdetaljer samt luftjoniserare.

I Macan T ingår alla nyheter som infördes i modellgenerationen sommaren 2021, till exempel den nya mittkonsolen med dess sofistikerade glasoptik och tryckkänsliga yta, samt det uppkopplade systemet Porsche Communication Management (PCM) med 10,9-tums touch screen och online-navigering.

Beställningsbar redan nu

Porsche Macan T kostar från 720 000 kronor i Sverige och kan beställas från och med nu. De första leveranserna beräknas till maj 2022.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Macan T: Bränsleförbrukning vid blandad körning: 10.7 – 10.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 242 – 229 g/km.

Utsläppsvärden för förbrukning är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Nya Porsche Macan T
Macan T har ytterbackspeglar i SportDesign lackade i Agate Grey Metallic.
Macan T har sideblades på dörrar i Agate Grey Metallic med modellogotyp i svart.
Macan T med modellogotyp i Agate Grey Metallic på bakluckan.
Sportstolar (8-vägs) i Macan T med mittsektioner i Sport-Tex Stripe och silverfärgade kontrastsömmar.
Macan T med instegslister i svart borstad aluminium med modellogotyp.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.