Nya Porsche Taycan GTS med över 50 mils räckvidd

GTS står för Gran Turismo Sport. Alltsedan Porsche 904 Carrera GTS från 1963 har de tre bokstäverna haft en speciell betydelse för Porsche-fans. Idag finns en version med den legendariska bokstavskombinationen i var och en av märkets modellserier. På LA Auto Show, bilsalongen som pågår i Los Angeles mellan 19 och 28 november, presenterar Porsche en ny version av sin eldrivna sportbil som bär just namnet GTS. Den har en räckvidd på 504 km, baserat på WLTP-siffrorna, och sportmodellen blir första Taycan att spränga 500-kilometersgränsen.

En tredje karossversion av Porsches helt eldrivna modellserie kommer också att göra sin debut på LA Auto Show i form av Taycan GTS Sport Turismo. Nykomlingen har samma sportiga silhuett och bakåtsluttande taklinje som Taycan Cross Turismo.

– Modellserien Taycan har stadigt fortsatt att växa sedan världspremiären 2019. Tre karossvarianter med upp till fem motoralternativ erbjuder något för alla, säger Kevin Giek, chef för modellserien Taycan.

– Jag är särskilt glad över att vi nu också har en Taycan med det legendariska GTS-namnet. Den är positionerad ovanför Taycan 4S och under Taycan Turbo, så den representerar en verklig medelpunkt i modellserien.

Priset för Taycan GTS och Taycan GTS Sport Turismo börjar på 1 460 000 respektive 1 480 000 kronor. Båda modellerna finns hos återförsäljarna under våren 2022. Fler motoralternativ till Sport Turismo är att vänta.

Taycan GTS – den sportiga medelpunkten

Taycan GTS är modellseriens sportiga allrounder med en imponerande toppeffekt, 440 kW (598 hk) vid overboost när man använder Launch Control. Båda karossvarianterna gör 0 – 100 km/tim på 3,7 sekunder. Toppfarten är i båda fallen 250 km/tim.

GTS tillhör den senaste generationen av Taycan och har en särskilt effektiv drivningsstrategi som i praktiken innebär längre räckvidd. Övriga Taycan-modeller kommer att få samma uppdatering under modellåret.

Den adaptiva luftfjädringen, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), är speciellt anpassad till GTS för att ge bättre köregenskaper genom kurvor. Inställningen av bakaxelstyrningen, som är ett tillval, är också sportigare. Den kraftigare ljudbilden från det modifierade Porsche Electric Sport Sound understryker den nya GTS-modellens karaktär.

Både utanpå och inuti finns en rad traditionella GTS-detaljer. Frontspoilern, ytterbackspeglarnas infästning och sidorutornas lister är svartlackerade. Flera svarta Race-Tex-detaljer i inredningen framhåller den eleganta och dynamiska känslan, på samma sätt som interiörpaketet med borstad aluminium i en svartanodiserad finish.

Taycan Sport Turismo – det bästa av två världar

Tillkomsten av Taycan Sport Turismo betyder att modellfamiljen nu inkluderar tre karossvarianter. Nykomlingen siktar in sig på dem som vill ha samma mångsidiga användarvänlighet i vardagen som Taycan Cross Turismo erbjuder, men som inte vill offra vägprestandan i de sportiga sedanmodellerna av Taycan.

Taycan Sport Turismo har samma sportiga silhuett, samma bakåtsluttande taklinje och samma funktionella formgivning som Taycan Cross Turismo. Huvudutrymmet bak är 45 mm rymligare än i sedanversionen av Taycan och lastutrymmet innanför den stora bakluckan är 1 200 liter. Taycan Sport Turismo har däremot inte designelement med offroad-karaktär.

Panoramatak – transparent eller matt

Ett panoramatak med Sunshine Control finns nu som tillval till Taycan GTS. En elektriskt omkopplingsbar folie av flytande kristaller kan ändra taket från klart till matt. Det skyddar de åkande från starkt solljus utan att interiören blir mörkare.

Taket är indelat i nio segment som kan varieras individuellt – en världsunik innovation i bilvärlden. Förutom inställningarna Clear och Matt kan också Semi eller Bold väljas. Dessa är fördefinierade mönster med smala eller breda segment.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com

Taycan GTS-modeller

Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 24.1 – 20.3 kWh/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 0 g/km.

Elektrisk räckvidd vid blandad körning: 424 – 504 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö: 524 – 625 km.

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 718 Cayman GT4 RS: racing-DNA och maximal körglädje17.11.2021 08:00:42 CET | Pressmeddelande

När 500 hk (368 kW) från en högvarvig mittmonterad motor ska samsas med en renodlad sportbil på 1 415 kg är det dags att omdefiniera begreppet körglädje. Porsche 718 Cayman GT4 RS är det nya flaggskeppet i 718-familjen. Den kompromisslösa körmaskinen är utformad för att imponera med sin lättviktskonstruktion, extremt sportiga chassi, sofistikerade aerodynamik och ett unikt motorljud. Vare sig den körs på smala, kurviga bergsvägar eller på en racerbana är 718 Cayman GT4 RS kungen i den kompakta mittmotorserien. På Nürburgrings Nordslinga utklassar den sin lillebror 718 Cayman GT4 med mer än 23 sekunder. Den sexcylindriga sugmotorn – bekant från tävlingsbilen 911 GT3 Cup och produktionsmodellen 911 GT3 – är designad för maximal körglädje och är hjärtat i den här sportbilen. Motorn kan varvas ända till 9 000 v/min. Jämfört med 718 Cayman GT4 har 718 Cayman GT4 RS ytterligare 80 hk (59 kW) vilket ger ett vikt/effektförhållande på 2,83 kilo per hästkraft. Det maximala vridmomentet har ökat

Snabbaste Porsche Cayman någonsin premiärvisas på LA Auto Show12.11.2021 09:21:54 CET | Pressmeddelande

På bilsalongen LA Auto Show, som pågår mellan 19:e och 28:e november, presenterar Porsche den nya toppmodellen i 718-serien: Porsche 718 Cayman GT4 RS. Typiska RS-attribut är mer downforce och högre motoreffekt än GT4, samtidigt som vikten är ännu lägre. Resultatet är den mest kompromisslösa och vassa 718-modellen någonsin. Bilen erbjuder maximal körglädje och klarar det 20,6 kilometer långa varvet på Nürburgrings Nordslinga på bara 7:04,511 minuter. Det är 23,6 sekunder snabbare än 718 Cayman GT4 utrustad med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). På bilsalongen i Los Angeles kommer också tävlingsversionen, 718 GT4 RS Clubsport, att presenteras för första gången. Två världspremiärer står också den eldrivna sportbilen Porsche Taycan för. Dels presenteras en ny och mycket dynamisk modell positionerad mellan Taycan 4S och Taycan Turbo, dels visas en helt ny tredje karossvariant för första gången i Kalifornien. Även Panamera-familjen får ett nytt tillskott. Porsche lanserar en specialserie m