Nya prismodeller kan krävas för att möta nytt sätt att resa
– Massmedialt har kollektivtrafiken utmålats som en högriskmiljö och tillsammans med rekommendationer om att arbeta hemifrån, avstå sociala aktiviteter och undvika kollektivtrafik har det bidragit till att resandet med kollektivtrafiken har minskat. Förtroendet för kollektivtrafiken har fått sig en törn och nu står regionala kollektivtrafikmyndigheter inför en tuff utmaning att vinna tillbaka både resenärer och deras förtroende, säger Jonas Ihlström, som forskar vid VTI.
I en ny forskningsrapport från VTI beskrivs hur pandemin har inverkat på människors sätt att resa och hur det framtida resandet kan komma att påverkas.
– Digitaliseringstrenden har tagit extra stora kliv under pandemiåret och mycket av sådant som det tidigare krävdes ett resande för har i stället gjorts digitalt, som till exempel arbete, inköp och andra aktiviteter. Det är sannolikt att trenden kommer bestå i viss utsträckning även efter pandemin.
–Om vi gör mer och mer på distans, till exempel arbetar, minskar behovet av vardagligt resande och därmed incitamenten för människor att lösa exempelvis månadskort. För kollektivtrafikens del skulle det kunna innebära att man behöver se över sina prismodeller för att svara mot de nya behoven.
Bilden om bilåkandet är komplex eftersom det både har ökat och minskat. För den grupp som inte har kunnat arbeta hemifrån har bilåkandet ökat, men för de som har kunnat arbeta från hemmet har bilåkandet däremot minskat. Forskarna kan dock inte se någon varaktig förändring i hur de intervjuade tänker om resandet i framtiden
– I vår studie kan vi inte se att människor skulle ha börjat tänka annorlunda och fått andra värderingar vad gäller hållbart resande. Snarare är det så att bilen framhålls som det mest attraktiva färdmedlet till en rad aktiviteter även i framtiden, liksom flyg vid resor utomlands. Viljan att gå tillbaka till ungefär hur det var innan pandemin framstår som central. Ändå finns en potential i att det totala resandet minskar i framtiden, men inte på grund av andra värderingar, säger Jonas Ihlström.
I studien undersöktes även konsekvenser av pandemin för olika socioekonomiska grupper. Resultaten visade bland annat att nästan var femte person under pandemin var beroende av kollektivtrafik för att ta sig till och från arbete eller utbildning. En känsla som uppkom på grund av förändrade förutsättningar att transportera sig under pandemin var ensamhet. Det problemet upplevde låginkomsttagare i väsentligt högre grad än medel- och höginkomsttagare, visar undersökningen.
Resande under covid-19 och blickar mot framtiden, (2021, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)
Ytterligare information
Jonas Ihlström, 013–20 42 63, jonas.ihlstrom@vti.se
Nyckelord
Bilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum