Nya redaktionschefer och ny produktchef på Omni
De nya redaktionscheferna, Ines Micanovic och Calle Sandstedt, tar nu fullt ut ansvar för Omnis redaktion. Under våren kommer även en redaktionschef för Omni Ekonomi att rekryteras.
– Det överordnade syftet är att säkra att Omni är och förblir nyhetsledande, men redaktionscheferna ska dessutom säkra att Omni är en arbetsplats med ett vinnande team där man som redaktör trivs och utvecklas, säger Markus Gustafsson.
Ines Micanovic, 28, började på Omni i samband med lanseringen 2013. Hon har, förutom arbetet som nyhets- och utvecklingsredaktör, regelbundet hoppat in som tf ansvarig utgivare och varit ansvarig för Omnis satsningar på sociala medier.
– Det har varit fantastiskt kul att få vara med på Omnis resa sedan start och jag är väldigt stolt över vad vi som team har åstadkommit. Omni har Sveriges bästa nyhetsredaktörer och min roll blir att ge dem de bästa förutsättningarna för att trivas och utvecklas.
Calle Sandstedt, 33, började också som nyhetsredaktör på Omni vid lanseringen 2013. Han kom då från Svenska Dagbladet. På Omni har Calle Sandstedt ansvarat för politikbevakningen och regelbundet gått in som tf ansvarig utgivare.
– Jag är väldigt glad att nu gå in i rollen som redaktionschef. Min främsta uppgift blir att vidareutveckla och förfina våra arbetsmetoder, så att våra redaktörer fortsatt kan skapa Sveriges bästa nyhetstjänst, säger han.
Djeiran Amini Björklund, 34 år, är sedan januari ny produktchef på Omni, Senior Product Manager för Omni Next-teamet som är en del av Schibsteds produkt- och teknik-utvecklingsorganisation. Djeiran Amini Björklund kommer närmast från SVT där hon bland annat var produktägare för SVT Nyheter.
– Jag vet att vi har alla förutsättningar att göra en väldigt spännande resa med den unika nyhetsprodukt vi har i Omni. Jag ser fram emot att vi tillsammans ska fortsätta utveckla den på innovativa och banbrytande sätt, säger Djeiran Amini Björklund.
På några år har Omni växt till en av Sveriges största nyhetstjänster. Omni firade i höstas fem år, samtidigt firade Omni Ekonomi sin ett-årsdag. I höstas lanserades också Omni Pod med dagliga nyhetssändningar.
Vid starten 2013 arbetade åtta journalister på Omni, idag arbetar totalt 25 journalister på Omni och Omni Ekonomi.
– Även om vi växer med försiktighet så har den redaktionella organisationen nästan fördubblats i storlek på två år. Därför är det lika nödvändigt som naturligt att att vi också förstärker ledningen på Omni, säger Markus Gustafsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, chefredaktör. Tel: 070-525 21 25. E-post:markus.gustafsson@omni.se
Ines Micanovic, redaktionschef. Tel: 070-162 24 19 E-post:ines.micanovic@schibsted.com
Calle Sandstedt, redaktionschef. Tel: 073-968 14 00 E-post:calle.sandstedt@omni.se
Djeiran Amini Björklund, Senior Product Manager. Tel: 070-437 13 91 E-post: djeiran.amini@schibsted.com
OM OMNI
Omni har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp flera år i rad och har i dag cirka en halv miljon läsare i veckan. Den första versionen av Omni-appen lanserades i november 2013. För drygt ett år sedan lanserade Omni dessutom Omni Ekonomi som är en helt ny destination för affärsläsare. Omni Ekonomi har redan laddats ner av 250 000 svenskar och hyllats av både läsare och branschexperter. I september 2018 lanserades Omni Pod som daglig nyhetspodd.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum