Nya regler kan underlätta för laddstolpar i samfälligheter

Från och med 15 maj är laddning av elfordon ett nytt krav i plan- och bygglagen. Vilka byggnader som ska ha utrustning för laddning eller förberedelse för laddning framgår av plan- och byggförordningen.

För samfälligheter har det varit ett bekymmer att det finns bestämmelser kring specifika ändamål och krav för en fastighet i dess anläggningsbeslut. Att justera ett befintligt beslut, hos Lantmäteriet, har varit förenat med orimligt höga kostnader. Detta har gjort att många samfälligheter har tvingats avstå från att uppföra laddstolpar.

– Det är ett hinder som måste bort för att inte tappa fart i omställningsarbetet. Det är bra att Boverket har tagit upp problematiken i sin utredning, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Boverket har i en rapport gjort bedömningen att inget hindrar samfälligheter från att uppföra laddningspunkter och att anläggningsbeslutet bör omfatta det.

I ett mejl till M Sverige anger Boverket att bedömningen grundas på ett rättsfall i Högsta domstolen. En samfällighet nekades att bygga ut sin anläggning, eftersom ombyggnaden inte varit nödvändigt för att uppfylla ställda krav. Men eftersom nu särskilda krav finns, bedömer Boverket att samfällighetens ansvar för att uppföra laddningspunkter ryms inom anläggningsbeslutet.

– Det här är naturligtvis glädjande nyheter för alla samfälligheter. Eftersom de laddbara bilarna blir allt fler i samhället måste alla som vill ha en, kunna ladda den där den oftast står parkerad, säger Carl-Erik Stjernvall.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

M Sveriges kartläggning visar: Miljöarbetet behöver bli bättre på många små bilverkstäder28.9.2020 05:39:03 CESTPressmeddelande

Dagens regelverk har inneburit att många mindre bilverkstäder hittills sluppit undan rutinmässiga kontroller av sitt miljöarbete. Ändrade regler ställer dock nya krav och kommunernas egna kontrollanter, såväl som Naturvårdsverket, menar att det kan behövas ett kunskapslyft ute hos verkstäderna. Alla känner inte till dagens regelverk, och ännu färre de nya regler som börjar gälla 1 november.

Pausad skattehöjning på bensin och diesel med mer förnybart i tanken11.9.2020 10:03:15 CESTPressmeddelande

Regeringen tänker fatta beslut om att förstärka bränslebytet, Sveriges viktigaste styrmedel för att minska utsläppen av växthusgaser, enligt ett pressmeddelande idag från regeringen. Reduktionsplikten tvingar drivmedelsleverantörer att varje år minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel genom att blanda i biodrivmedel. Det skapar alltså möjligheter att minska utsläppen från befintlig fordonsflotta.