Nya rekommendationer sätter stopp för tävling och match

Alla tävlingar och matcher ska ställas in eller skjutas upp. Det är Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer med anledning av förbudet mot sammankomster med fler än 50 personer.

Folkhälsomyndigheten har utifrån regeringens förbud (länk) kommit ut med allmänna rekommendationer (länk). Där står att matcher, träningsmatcher, tävlingar och cuper bör skjutas upp för att minska smittspridning av coronavirus.

– Vi förväntar oss att idrottsrörelsen precis som tidigare följer regeringens förbud och Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det är förstås tråkigt att idrottens tävlingsverksamhet skjuts upp men det är viktigare att minska smittspridningen och rädda sjukvården från överbelastning än att vi får tävla, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

I Folkhälsomyndighetens nya rekommendationer finns även andra punkter som riktar sig till idrottsrörelsen:

• Undvik närkontakt vid idrottsutövande
  • Träna utomhus när så är möjligt
  • Begränsa antalet åskådare för att undvika trängsel
  • Undvik onödiga resor i samband med idrottsutövande

De nya rekommendationerna understryker vikten av att hålla fysiskt avstånd till varandra. Föreningar kan fortsätta träna så länge de följer Folkhälsomyndighetens riskbedömning (länk) och rekommendationer (länk) och de punkter som anges ovan.

– Det är viktigt att vi fortsätter bedriva träning i enlighet Folkhälsomyndighetens rekommendationer, både för folkhälsan och för att vi ger barn och ungdomar en fast punkt i en turbulent omvärld, säger Björn Eriksson.

Till Folkhälsomyndighetens nya rekommendationerna (länk)