Nya SEAT Ateca debuterar på bilsalongen i Genève

– SEAT kliver in i det stadigt växande SUV-segmentet. – Företagets försäljning ökar globalt under årets två första månader. – Alhambra firar 20-årsjubileum.

Genève, 2016-03-01 – På bilsalongen i Genève premiärvisar SEAT sin första SUV någonsin. Nya SEAT Ateca är en unik kombination av distinkt design, dynamisk körglädje, urban mångsidighet och hög användarvänlighet. Med egenskaper som förstklassiga uppkopplingsmöjligheter, smarta assistanssystem och mycket effektiva drivlinor är nya SEAT Ateca en av de mest innovativa bilarna i segmentet.

Namnet Ateca kommer, enligt tradition hos SEAT, från en spansk ort för att ge företaget en äkta latinsk känsla, karaktär och personlighet, samtidigt som SEAT Ateca till 100 procent är designad och utvecklad i Barcelona.
 Det här är en bilmodell som ska hjälpa varumärket att ta ytterligare ett steg in i framtiden, säger Luca de Meo, SEAT:s globala VD. ”SEAT Ateca kommer in i ett segment som vuxit stadigt de senaste åren i Europa.”
– Nya SEAT Ateca symboliserar såväl utvecklingen för varumärkets karaktäristiska designspråk som känsla och användarvänlighet, säger Dr. Matthias Rabe, ansvarig för Research och Development. ”Det är en bil som garanterar en rolig körupplevelse oavsett underlag. Nya SEAT Ateca erbjuder dessutom innovativ teknik, gällande exempelvis interiör och exteriör belysning och uppkopplingsmöjligheter.”

Nya SEAT Ateca lanseras i Sverige efter sommaren men försäljningen startar redan i april. SEAT Ateca erbjuds med bensin- och dieselmotorer med effekt från 115 till 190 hästkrafter. Såväl fyrhjulsdrivna som tvåhjulsdrivna versioner med både manuell- och DSG-växellåda är tillgängliga tillsammans med mängd utrustning som full-LED strålkastare, en bred uppsättning av assistans- och säkerhetssystem som den innovativa kökörningsassistenten och nya Emergency Assist samt den senaste generationens infotainmentsystem med en 8-tums pekskärm och Full Link-uppkoppling.

Företagets försäljning
SEAT fortsätter den positiva trenden med en ökad försäljning under årets två första månader, jämfört samma period 2015. Luca de Meo betonar på presskonferensen i Genève att det är tredje året i rad med stadigt ökad försäljning för SEAT. 2015 levererade företaget över 400 000 bilar, vilket är 25 procents ökning under de senaste tre åren och det bästa resultatet sedan 2007. Även i Sverige är det en stark positiv utvecklig och ordertecknandet har ökat med mer än 90 procent januari/februari jämfört med samma period förra året.

Alhambra 20-årsjubileum
Redan när första generationens SEAT Alhambra lanserades för 20 år sedan blev det snabbt en populär modell för såväl familjer som företag. Än i dag är modellen den mest rymliga och praktiska bilen i modellprogrammet och levererar både utrymme och körglädje. På den svenska marknaden kommer detta att firas med en jubileumsmodell under hösten.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til