Nya SEAT Ateca debuterar på bilsalongen i Genève

– SEAT kliver in i det stadigt växande SUV-segmentet. – Företagets försäljning ökar globalt under årets två första månader. – Alhambra firar 20-årsjubileum.

Genève, 2016-03-01 – På bilsalongen i Genève premiärvisar SEAT sin första SUV någonsin. Nya SEAT Ateca är en unik kombination av distinkt design, dynamisk körglädje, urban mångsidighet och hög användarvänlighet. Med egenskaper som förstklassiga uppkopplingsmöjligheter, smarta assistanssystem och mycket effektiva drivlinor är nya SEAT Ateca en av de mest innovativa bilarna i segmentet.

Namnet Ateca kommer, enligt tradition hos SEAT, från en spansk ort för att ge företaget en äkta latinsk känsla, karaktär och personlighet, samtidigt som SEAT Ateca till 100 procent är designad och utvecklad i Barcelona.
 Det här är en bilmodell som ska hjälpa varumärket att ta ytterligare ett steg in i framtiden, säger Luca de Meo, SEAT:s globala VD. ”SEAT Ateca kommer in i ett segment som vuxit stadigt de senaste åren i Europa.”
– Nya SEAT Ateca symboliserar såväl utvecklingen för varumärkets karaktäristiska designspråk som känsla och användarvänlighet, säger Dr. Matthias Rabe, ansvarig för Research och Development. ”Det är en bil som garanterar en rolig körupplevelse oavsett underlag. Nya SEAT Ateca erbjuder dessutom innovativ teknik, gällande exempelvis interiör och exteriör belysning och uppkopplingsmöjligheter.”

Nya SEAT Ateca lanseras i Sverige efter sommaren men försäljningen startar redan i april. SEAT Ateca erbjuds med bensin- och dieselmotorer med effekt från 115 till 190 hästkrafter. Såväl fyrhjulsdrivna som tvåhjulsdrivna versioner med både manuell- och DSG-växellåda är tillgängliga tillsammans med mängd utrustning som full-LED strålkastare, en bred uppsättning av assistans- och säkerhetssystem som den innovativa kökörningsassistenten och nya Emergency Assist samt den senaste generationens infotainmentsystem med en 8-tums pekskärm och Full Link-uppkoppling.

Företagets försäljning
SEAT fortsätter den positiva trenden med en ökad försäljning under årets två första månader, jämfört samma period 2015. Luca de Meo betonar på presskonferensen i Genève att det är tredje året i rad med stadigt ökad försäljning för SEAT. 2015 levererade företaget över 400 000 bilar, vilket är 25 procents ökning under de senaste tre åren och det bästa resultatet sedan 2007. Även i Sverige är det en stark positiv utvecklig och ordertecknandet har ökat med mer än 90 procent januari/februari jämfört med samma period förra året.

Alhambra 20-årsjubileum
Redan när första generationens SEAT Alhambra lanserades för 20 år sedan blev det snabbt en populär modell för såväl familjer som företag. Än i dag är modellen den mest rymliga och praktiska bilen i modellprogrammet och levererar både utrymme och körglädje. På den svenska marknaden kommer detta att firas med en jubileumsmodell under hösten.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h