Nya SEAT Ateca debuterar på bilsalongen i Genève

– SEAT kliver in i det stadigt växande SUV-segmentet. – Företagets försäljning ökar globalt under årets två första månader. – Alhambra firar 20-årsjubileum.

Genève, 2016-03-01 – På bilsalongen i Genève premiärvisar SEAT sin första SUV någonsin. Nya SEAT Ateca är en unik kombination av distinkt design, dynamisk körglädje, urban mångsidighet och hög användarvänlighet. Med egenskaper som förstklassiga uppkopplingsmöjligheter, smarta assistanssystem och mycket effektiva drivlinor är nya SEAT Ateca en av de mest innovativa bilarna i segmentet.

Namnet Ateca kommer, enligt tradition hos SEAT, från en spansk ort för att ge företaget en äkta latinsk känsla, karaktär och personlighet, samtidigt som SEAT Ateca till 100 procent är designad och utvecklad i Barcelona.
 Det här är en bilmodell som ska hjälpa varumärket att ta ytterligare ett steg in i framtiden, säger Luca de Meo, SEAT:s globala VD. ”SEAT Ateca kommer in i ett segment som vuxit stadigt de senaste åren i Europa.”
– Nya SEAT Ateca symboliserar såväl utvecklingen för varumärkets karaktäristiska designspråk som känsla och användarvänlighet, säger Dr. Matthias Rabe, ansvarig för Research och Development. ”Det är en bil som garanterar en rolig körupplevelse oavsett underlag. Nya SEAT Ateca erbjuder dessutom innovativ teknik, gällande exempelvis interiör och exteriör belysning och uppkopplingsmöjligheter.”

Nya SEAT Ateca lanseras i Sverige efter sommaren men försäljningen startar redan i april. SEAT Ateca erbjuds med bensin- och dieselmotorer med effekt från 115 till 190 hästkrafter. Såväl fyrhjulsdrivna som tvåhjulsdrivna versioner med både manuell- och DSG-växellåda är tillgängliga tillsammans med mängd utrustning som full-LED strålkastare, en bred uppsättning av assistans- och säkerhetssystem som den innovativa kökörningsassistenten och nya Emergency Assist samt den senaste generationens infotainmentsystem med en 8-tums pekskärm och Full Link-uppkoppling.

Företagets försäljning
SEAT fortsätter den positiva trenden med en ökad försäljning under årets två första månader, jämfört samma period 2015. Luca de Meo betonar på presskonferensen i Genève att det är tredje året i rad med stadigt ökad försäljning för SEAT. 2015 levererade företaget över 400 000 bilar, vilket är 25 procents ökning under de senaste tre åren och det bästa resultatet sedan 2007. Även i Sverige är det en stark positiv utvecklig och ordertecknandet har ökat med mer än 90 procent januari/februari jämfört med samma period förra året.

Alhambra 20-årsjubileum
Redan när första generationens SEAT Alhambra lanserades för 20 år sedan blev det snabbt en populär modell för såväl familjer som företag. Än i dag är modellen den mest rymliga och praktiska bilen i modellprogrammet och levererar både utrymme och körglädje. På den svenska marknaden kommer detta att firas med en jubileumsmodell under hösten.

För ytterligare information, kontakta Sanna Strömbäck, SEAT Sverige, 070-165 18 46 eller sanna.stromback@seat.se

SEAT är den enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i  Tjeckien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna  ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I år firar SEAT Technical Centre sitt 40-års jubileum. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är