Nya SEAT Ateca X-PERIENCE debuterar på 2016 Paris Motor Show

/ SEAT ställer Ateca X-Perience i rampljuset i Paris

/ Den mest äventyrliga Atecan

Södertälje, 23/9 2016 – SEAT presenterar nya Ateca X-Perience på den internationella bilsalongen i Paris. En vidareutveckling som visar möjligheterna och förmågan hos nya SEAT Ateca och förstärker den allra mest äventyrliga känslan och flyttar fram alla konventionella gränser.

Nya SEAT Ateca X-Perience har bättre markfrigång, fast och stabil fjädring, allterräng-däck, nya tuffare stötfångare, exklusiva 18-tums aluminiumfälgar, 190-hästars 2,0 TDI-motor med 7-växlad DSG-låda, 4Drive-fyrhjulsdrift med Haldex-koppling och avancerad XDS-antispinnsystem.

Med en naturinspirerad matt olivgrönlack och exceptionella terrängegenskaper är nya Ateca

X-Perience en bil för kunderna med en extra äventyrlig livsstil och som vill att bilen ska ta dem hela vägen fram.

Ateca X-Perience är utrustad med förstklassiga förarassistanssystem och senaste generationens Easy Connect-mediasystem som SEAT Full Link, Media System Plus med åttatumsskärm, Connectivity Box med trådlös laddning av mobiltelefonen och den unika appen SEAT ConnectApp.

SEAT Ateca debuterar på bilsalongen i Paris som varumärkets tredje stöttepelare samtidigt som SEAT befinner sig i sin största produktoffensiv någonsin med tre stora lanseringar av nya modeller under 2017.

För ytterligare information kontakta

Henrik Looser, PR & Marketing SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til