Nya SEAT Ateca X-PERIENCE debuterar på 2016 Paris Motor Show

/ SEAT ställer Ateca X-Perience i rampljuset i Paris

/ Den mest äventyrliga Atecan

Södertälje, 23/9 2016 – SEAT presenterar nya Ateca X-Perience på den internationella bilsalongen i Paris. En vidareutveckling som visar möjligheterna och förmågan hos nya SEAT Ateca och förstärker den allra mest äventyrliga känslan och flyttar fram alla konventionella gränser.

Nya SEAT Ateca X-Perience har bättre markfrigång, fast och stabil fjädring, allterräng-däck, nya tuffare stötfångare, exklusiva 18-tums aluminiumfälgar, 190-hästars 2,0 TDI-motor med 7-växlad DSG-låda, 4Drive-fyrhjulsdrift med Haldex-koppling och avancerad XDS-antispinnsystem.

Med en naturinspirerad matt olivgrönlack och exceptionella terrängegenskaper är nya Ateca

X-Perience en bil för kunderna med en extra äventyrlig livsstil och som vill att bilen ska ta dem hela vägen fram.

Ateca X-Perience är utrustad med förstklassiga förarassistanssystem och senaste generationens Easy Connect-mediasystem som SEAT Full Link, Media System Plus med åttatumsskärm, Connectivity Box med trådlös laddning av mobiltelefonen och den unika appen SEAT ConnectApp.

SEAT Ateca debuterar på bilsalongen i Paris som varumärkets tredje stöttepelare samtidigt som SEAT befinner sig i sin största produktoffensiv någonsin med tre stora lanseringar av nya modeller under 2017.

För ytterligare information kontakta

Henrik Looser, PR & Marketing SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco