Nya SEAT Leon, den mest avancerade modellen SEAT någonsin utvecklat

Helt nya Leon är här, redo att liva upp kompaktsegmentet. Företaget har investerat över 1,1 miljarder euro på att ge nya Leon mer bränslesnåla motorer, uppkoppling och assistanssystem på högsta nivå, enastående kraft och inspirerande design.

• Nya Leon tar ett stort designkliv och bjuder på belysningsteknik på en helt ny nivå
  • Bränsleeffektivitet har varit en av hörnstenarna vid utvecklingen av helt nya SEAT Leon – bilen erbjuder flera avancerade drivlinor: laddhybrid (eHybrid), mildhybrid (eTSI), naturgas (TGI), bensin (TSI), diesel (TDI)
  • Nya Leon är den första helt uppkopplade bilen från SEAT, för ett smidigt digitalt liv också på resan

Martorell, 17 mars 2020. SEAT Leon har alltid varit en grundpelare i märkets modellutbud och en referenspunkt i segmentet. Inte minst framgår detta av att de tidigare tre generationerna av bilen sålts i fler än 2,2 miljoner exemplar. Den fjärde Leon-generationen har utvecklats och designats för fortsatta framgångar genom att ta uppkoppling, bränslesnålhet, kraft och säkerhet till helt nya nivåer.

Nya SEAT Leon har design i fokus, precis som alla produkter som lämnar märkets produktionslinje. Förutom sin innovativa design erbjuder nya Leon en hög nivå av elegans och sportighet till kompaktsegmentet.

Nya SEAT Leon är designad, utvecklad och tillverkad vid märkets fabrik i Martorell, Barcelona.

”SEAT Leon har ständigt förbättrats generation efter generation och därmed också hela tiden erövrat nya kunder. Under 2019 var Leon den bästsäljande bilen för SEAT med mer än 150 900 levererade fordon, liksom den varit bästsäljande bilmodell i Spanien under de senaste fem åren,” säger SEAT’s Executive Vice-president for Sales and marketing and CUPRA CEO, Wayne Griffiths, ”Vi har nu skapat den bästa Leon någonsin. Nya Leon har utformats efter "skapad i Barcelona" andan samtidigt som den är den säkraste, mest uppkopplade bilen som erbjuder det bredaste utbudet av motorer som märket någonsin tidigare gjort. Vi tror att vi har alla ingredienser för att göra nya Leon till ett bra val, inte bara för privatkunder utan också för företagskunderna. ”

Med en exteriördesign som utstrålar självförtroende, elegans och sportighet, drar nya SEAT Leon nytta av sina väl avvägda proportioner. Bilen är baserad på den avancerade MQB Evo-plattformen som givit designteamet den flexibilitet och anpassningsbarhet de behövt för att förädla proportionerna för denna nya designgeneration.

“Även om helt nya Leon är en evolution av vårt designspråk, är den helt klart djärvare än sina föregångare, den håller fast vid vårt DNA och de viktiga attribut som representerar Leon.” sa Alejandro Mesonero-Romanos, Director of Design at SEAT. “Exteriören kombinerar modellens viktigaste karaktärsdrag av självförtroende, elegans och sportighet."

Interiören är en fulländad mix av funktionalitet, minimalism och elegans. Den smäckra, breda instrumentpanelen har en jämn yta och ger nästan intryck av att sväva fritt. Effekten skapas med hjälp av dekorativa lister som löper över instrumentpanelen och fortsätter ut över dörrarna. Allt i kupén har designats för att vara så ergonomiskt som möjligt vilket optimerar komforten för alla ombord.

Läs mer om helt nya SEAT Leon, följ denna länk.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 80% av sina bilar och är verksamt i 80 länder på alla fem kontinenter. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och satte i och med det nytt försäljningsrekord i märkets 69-åriga i historia.

SEAT-koncernen har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Det multinationella företaget har en teknikavdelning som fungerar som ett kunskapscenter där fler än 1.000 ingenjörer arbetar med att utveckla innovativa lösningar. SEAT är det spanska företag som satsar mest på forskning och utveckling. Den senaste uppkopplingstekniken finns redan integrerad i företagets modellutbud, och SEAT är för närvarande starkt engagerat i en global digitaliseringsprocess för framtidens mobilitet.

SEAT först ut i Norden att sponsra Spotifys populära spellista ”Discover Weekly”4.3.2020 08:55:03 CETPressmeddelande

SEAT blir först i Norden att sponsra Spotifys Discover Weekly, spellistan som utformas efter varje individs personliga musikintresse Samarbetet är en del i SEATs musikstrategi och skapar en naturlig koppling mellan SEATs bilar och musik Södertälje, 4 mars 2020. SEAT blir första annonsör i Norden att sponsra den individuellt genererade spellistan Discover Weekly på Spotify, som är ett spännande upplägg som passar den målgrupp SEAT vänder sig till, yngre personer som är vana att aktivt ta egna beslut och gärna uttrycker sig individuellt. SEAT har en stor kärlek för musik och en uttalad musikstrategi. Märket har under flera år aktiverat sig på bred front inom området och bland annat varit partner till några av världens största musikfestivaler som Primavera Sound i Barcelona och Lollapaloza i Tyskland. Kopplingen mellan mobilitet och musik är både stark och naturlig och de flesta av SEATs bilmodeller kan utrustas med ljudsystemet Beats Audio, för en maximal musikupplevelse även i bilen. ”M

SEAT och CUPRA förverkligar elbilsoffensiven3.3.2020 16:50:29 CETPressmeddelande

Företaget premiärvisar nu serieversionen av unika CUPRA Formentor CUPRA Formentor kommer att byggas vid fabriken i Martorell, den lanseras sista kvartalet i år och kommer att erbjudas i plug-in hybrid och förbränningsmotorversion SEATs försäljningskurva fortsätter att stiga, tvärt emot trenden på den annars vikande marknaden Martorell, 3 mars 2019. SEAT är i nu full gång med att förverkliga den plan för elektrifiering företaget presenterade ifjol. Efter att ha premiärvisat den nya generationen av SEAT och CUPRA Leon, som båda kan fås som plug-in hybrid, presenterades nu serieversionen av CUPRA Formentor. Istället för att hålla världspremiären som planerat på den inställda bilsalongen i Genève, valde man att avtäcka CUPRA Formentor via en webbsänd videokonferens. Formentor är den första modell som utvecklats speciellt för CUPRA och kommer också att finnas i en plug-in hybridversion. Med elektrifieringen av sitt modellutbud vill SEAT erbjuda sina kunder ett mer hållbart alternativ, alla