Nya skandalbilder visar djurplågeriet på Europas djurtransporter

Återigen släpps filmer som visar hur djur plågas och dör på djurtransporter från Europa och att många av transporterna fortsätter att bryta mot EU:s regler. Det är mer angeläget än någonsin att åtgärder sätts in för att få ett slut på grymheterna djuren får genomleva i samband med transporterna.

Smutsiga kor på djurtransport, Foto: Animals International

Organisationerna Animals International och Tierschutzbund Zürich/Animal Welfare Foundation (TSB/AWF) har under ett år återigen kunnat dokumentera verkligheten bakom Europas plågsamma djurtransporter. Denna gång visar filmerna hur djur transporteras med lastbil eller båt från EU-länder som Belgien, Irland, Frankrike, Tyskland och Spanien till slakt i länder utanför Europa. De nya filmerna är inspelade under 2016 och har inte tidigare publicerats.

I filmerna får vi se transporter som kan pågå i upp till en vecka. Djuren lider av utmattning, uttorkning, skador och sjukdomar under transporterna. Många överlever inte transporten till slakteriet och inte ens högdräktiga eller nyfödda djur slipper undan, trots att det strider mot reglerna om att transportera dräktiga djur.

De nya filmerna visar också på slaktmetoder som orsakar djuren ett enormt lidande – detta trots att artikel 13 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt slår fast att EU-länder ska ta full hänsyn till att djuren är kännande varelser när de tar beslut i dessa frågor, samt att EU-domstolen fastslagit att de krav som ställs på transport av djur ska uppfyllas under hela resan, även om den avslutas utanför EU.

Tillsammans med 22 djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, samordnat av Eurogroup for Animals, driver Djurens Rätt den EU-omfattande kampanjen StopTheTrucks som lyfter problemen med djurtransporterna både inom och från EU. Det krävs en revision av EU:s lagstiftning för djurtransporter.

– Sverige har visat på positiv handlingskraft i den här frågan och nu är det av yttersta vikt att man också följer upp och fortsätter att trycka på för att se till att någonting verkligen händer. De här djuren kan inte vänta, vi behöver krafttag mot de undermåliga djurtransporterna nu, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Den 3 oktober 2016 träffade Djurens Rätt sakkunniga på Näringsdepartementet för att diskutera frågan om djurtransporter i Europa. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht lyfte frågan på ett ministermöte i Bryssel månaden efter och flera länder uttryckte sitt stöd i frågan.

Smutsiga kor på djurtransport, Foto: Animals International

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.