Nya ŠKODA KAROQ gör entré 2022

› Uppdaterad sportig design med förbättrad aerodynamik › Distinkta strålkastare med full LED-Matrixteknik › Toppmoderna assistans- och infotainmentsystem
KAROQ Sportline

Fyra år efter lanseringen får ŠKODA KAROQ en uppdatering, som utöver ett fräscht designlyft, innehåller ny teknik och hållbara materialval. Den populära SUV:en kommer till Sverige i slutet på april nästa år i Ambition-, Style- och Sportlineutförande. Nya KAROQ kommer att finnas tillgänglig för provkörning hos ŠKODAs återförsäljare i samband med lanseringen.

2017 introducerades ŠKODAs mindre SUV, KAROQ, på marknaden. Fyra år senare har ŠKODA utvecklat den populära modellen som nu kommer med flera nya detaljer och funktioner – både interiört och exteriört.För första gången kan KAROQ utrustas med full LED-Matrixstrålkastare och både den digitala instrumentpanelen och infotainment har uppdaterats med den senaste tekniken – allt för att förenkla vardagen.I Sverige kommer nya ŠKODA KAROQ erbjudas med en 2.0 TDI-motor på 150 hk, fyrhjulsdriven och automatväxlad. Designvalen som erbjuds är Ambition, Style och Sportline.

Tuff robust design och utvecklad aerodynamik

Nya KAROQ har fått en bredare, sexkantig grill och en nydesignad stötfångare som skapar ett mer självsäkert utseende framifrån. Till det har betydligt smalare strålkastare adderats som sträcker sig ända till grillen och ger ett sportigt uttryck. Omdesignade LED-varselljus, som nu är delade i två, accentuerar bilens robusta utseende ytterligare.

Den uppdaterade bakdelen av ŠKODA KAROQ är nu prydd med en förlängd, karossfärgad spoiler, som gör att modellen ser längre ut från sidan. Tillsammans med de omslutande kantlisterna, minskar takspoilern luftturbulensen baktill och förbättrar bilens aerodynamik till en klassledande nivå (Cd-värde 0,30), vilket resulterar i minskad förbrukning och CO2-utsläpp.

Den kompakta SUV:en erbjuder precis som tidigare gott om plats ombord vilket gör den till den perfekta familjebilen. KAROQ mäter 4.390 mm på längden och 1.841 mm på bredden. Bagageutrymmet är detsamma som i föregående modell: 521 liter med sätena i standardläge och 1.630 liter med sätena nedfällda.

De skjut- och uttagbara Varioflexsätena bak ingår fortsättningsvis som standard på Ambition och Style och ger KAROQ ett bagageutrymme upp till 588 liter.

Toppmodern infotainment, säkrare körning och högre komfort

Interiörmässigt har nya KAROQ bland annat fått förbättrad LED-miljöbelysning, nya dekorlister på instrumentpanelen och insidan av dörren som skapar en modern miljö i kupén.

Den tidigare analoga instrumentpanelen ersätts nu med en digital instrumentpanel som inkluderar en 8-tumsskärm som standard. En högre nivå med 10,25-tumsskräm erbjuds som tillval.

ŠKODA sätter alltid säkerheten först i utvecklingen av nya modeller, därför har nya KAROQ fått förbättrade assistans- och säkerhetssystem för att underlätta körningen. Travel Assist innehåller fem till åtta assistanssystem, inklusive Predictive Cruise Control, Adaptive Lane Assist och en förbättrad version av Traffic Sign Recognition. Dessutom har modellen sju krockkuddar som standard och kan utrustas med ytterligare två för maximal säkerhet för alla passagerare.

Med ŠKODA Connect onlinetjänster och infotainmentappar ger nya KAROQ tillgång till ett brett utbud av mobila funktioner med den senaste tekniken. Via fjärråtkomst kan föraren exempelvis låsa och låsa upp bilen eller hitta sin KAROQ via karta. Smartphones kan givetvis paras ihop med bilen med hjälp av trådlös SmartLink-teknik (Android Auto eller Apple CarPlay) och kan även laddas induktivt när mobilen placeras i telefonboxen som är ett av många smarta tillval.

”ŠKODA har en lång tradition av funktionella och rymliga SUV:ar. KAROQ, som tog vid efter YETI, har blivit en mycket uppskattad bil. Med uppdaterade KAROQ riktar vi oss till dem som söker en kompromisslös frihet med hög framkomlighet dit elnätet ännu inte nått fram” säger Linda Carnbo, Produktchef på ŠKODA Sverige.

Nya KAROQ, med 2.0 TDI 150 hk, kan tankas med HVO100. HVO100 är ett syntetiskt förnybart dieselbränsle som produceras av avfall, restprodukter eller vegetabiliska oljor. HVO100 bidrar till minskade utsläpp av växthusgaser, vilket är bättre för miljön i jämförelse med körning på vanligt diesel.

Lansering

Nya ŠKODA KAROQ har säljstart i mars 2022 och kommer att lanseras i slutet av april då landets ŠKODA-återförsäljare kan erbjuda provkörning.

Nya generationen Škoda Kodiaq äntligen beställningsbar – svenska priser officiella5.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Familjefavoriten Škoda Kodiaq täcktes av i Berlin så sent som i höstas förra året. Idag, 5 april, är den nya generationen av populära Škoda-SUV:en äntligen beställningsbar. Den största förändringen för modellen, utöver ny interiör och exteriör design, är den nya drivlinan som innebär att Kodiaq för första gången erbjuds som laddhybrid, och det med en räckvidd på upp till 100 kilometer (WLTP).