Nya ŠKODA KODIAQ gör dundersuccé i Sverige – nära 1 000 sålda redan innan introduktionen

Nya ŠKODA KODIAQ bryter ny mark. Det är fortfarande fyra veckor innan den svenska introduktionen – men redan har den nya suven från ŠKODA gjort dundersuccé i Sverige och sålts i hela 995 exemplar (2017-02-23). Med sju sittplatser, rejält lastutrymme, smarta säkerhetssystem och permanent fyrhjulsdrift är nya KODIAQ en SUV som formsydd för Sverige.

Aldrig förr har en ŠKODA rönt lika stor uppmärksamhet som nya KODIAQ. Hundratals personer har lockats till förhandsvisningar hos landets återförsäljare, tusentals har besökt bilmässan Stockholm Lifestyle Motorshow och hela 995 personer har redan lagt sin order – trots att endast ett fåtal har provkört den.
Nya ŠKODA KODIAQ lanseras i Sverige vecka 12, men redan nu (2017-02-23) har 995 bilar sålts. 77 procent av de sålda bilarna har det största motoralternativet, TDI190 4x4 DSG, samtidigt som 60 procent är utrustade med sju sittplatser (tillval för 5 900 kronor).
Den mest populära färgen är Candy White, följt av Black Magic.

- Vi är överväldigade över det fantastiska mottagandet och enorma intresset för nya KODIAQ. Inför förhandsvisningarna har det köats utanför våra återförsäljare över hela landet  för en första glimt av bilen och att vi redan har sålt nära 1 000 stycken KODIAQ är ett urstarkt betyg åt det långsiktiga och hårda arbete som alla som jobbar med ŠKODA gör varje dag, säger Håkan Nilsson, försäljningschef på ŠKODA Sverige.

Nya ŠKODA KODIAQ är standardutrustad med fyrhjulsdrift och smarta säkerhetssystem för att skydda både de inuti och utanför bilen. Med 188 millimeters markfrigång och sällsynt väl optimerade innerutrymmen lockar KODIAQ både privatköpare och tjänstebilsbilister, då försäljningen mellan privat och företag ligger jämn. Fyra motoralternativ finns tillgängliga med effekt från 150 till 190 hästkrafter och priset börjar på 265 900 kronor.
Den svenska lanseringen av KODIAQ sker vecka 12 då de första kundbilarna också levereras.

Läs mer om nya KODIAQ på www.skoda.se .

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

Nya SKODA KODIAQ
Nya SKODA KODIAQ