Nya SKODA OCTAVIA RS: Den mest kraftfulla någonsin

Ökad effekt och ny design i nya uppdaterade SKODA OCTAVIA RS – som blir den mest kraftfulla OCTAVIA-modellen någonsin. Ännu smartare med nya uppkopplade tjänster, säkrare med nya förarassistans- och säkerhetssystem och snabbare med vässad motor.

– 2.0 TSI med 230 hästkrafter
– Ny front med full LED-strålkastare
– Uppkopplade tjänster och 9,2-tums infotainmentskärm

Södertälje 2016-12-20 – Nya SKODA OCTAVIA RS uppdateras och får nytt utseende, fler hästkrafter och nya smarta uppkopplade tjänster.  En ny front med ny bred grill, nya strålkastare med full LED-teknik och större luftintag förstärker den sportiga utstrålningen tillsammans med bakdelen som domineras av en kraftfull svart diffusor, en bred röd reflexramp och en stilfull vinge för en omisskännlig RS-karaktär.
Sedan den allra första RS-modellen lanserades 2000 har fler än 200 000 OCTAVIA RS-modeller sålts runt om i världen.

Högre effekt
2.0 TSI-motorn i nya OCTAVIA RS har fått höjd effekt och levererar nu totalt 230 hk, vilket gör nya OCTAVIA RS till den mest kraftfulla Octavian någonsin. Accelerationen 0-100 km/h går på snabba 6,7 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Maximalt vridmoment om 350 Nm finns tillgängligt mellan 1 500 och 4 600 v/min och bränsleförbrukningen vid blandad körning är 6,5 liter per 100 kilometer, enligt EU-körcykeln. 2.0 TSI finns tillgänglig med både manuell och automatisk (DSG) växellåda.
OCTAVIA RS finns också tillgänglig med 2.0 TDI-motorn med 184 hästkrafter, med såväl fram- som fyrhjulsdrift.

Ännu smartare med nya system
Precis som övriga OCTAVIA-versioner uppdateras RS-modellerna interiört med nya uppkopplade tjänster och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem. Bland annat får navigationssystemet Columbus en ny 9,2-tums pekskärm, hotspot för trådlöst nätverk och möjlighet till LTE-internetuppkoppling.
Med de nya tjänsterna och systemen blir nya OCTAVIA RS ännu smartare och säkrare än tidigare. Autobromssystemet Front Assist uppdateras och får fotgängarigenkänning och system som Trailer Assist, Rear Traffic Alert och döda vinkel-varnare introduceras för att hjälpa föraren att såväl backa med släpvagn som att upptäcka andra trafikanter i trånga situationer. Ett Crew Protect Assist-system verkar dessutom för att lindra skadorna om en olycka är oundviklig genom att stänga sido- och takfönster och spänna åt både förarens och passagerarens säkerhetsbälte.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.