Nya SM-guld till Bergman och Alexandersson - nu vill duon vinna världscuptotalen

Förra helgen försvarade de sina SM-titlar i långdistans, i dag bärgade de även SM-gulden i medeldistans. Gustav Bergman och Tove Alexandersson är glödheta inför nästa veckas världscuptävlingar i Schweiz.
Gustav Bergman, fri bild.

Svensk orienterings främsta namn fortsätter att imponera. Under lördagen vann OK Ravinens Gustav Bergman SM i medeldistans i Hälsingland, 1.03 före Emil Svensk, Stora Tuna, och 1.59 före Isac von Krusenstierna, OK Kåre.

- Det känns bra! Det var ett väldigt bra tekniskt lopp, men jag var ganska osäker hela vägen på hur långt det skulle räcka. Det är svårt att bedöma farten i den här terrängen och jag har varit lite småförkyld i veckan, men väl i mål är jag jättenöjd, säger Bergman, som nu vänder fokus mot nästa veckas världscupomgång i Schweiz.

Bergman toppar världscuptotalen, som ingen svensk herre har vunnit sedan 1996. Nu återstår tre lopp i Schweiz och två i Kina.

- Det ska bli jättekul att åka till Schweiz, och det är klart att det känns extra inspirerande och kul att ha det utgångsläget som jag har, säger Bergman, som tycker det är på tiden att det blir blågult i topp även på herrsidan:

- Det är dags sedan länge, måste jag säga. Vi har väldigt dåliga i totalen, det är ju ingen som varit i närheten.

På damsidan vanns lördagens SM-tävling föga förvånande av giganten Tove Alexandersson. Stora Tuna-löparen segrade 2.33 före Elin Månsson, IFK Göteborg, och 3.12 före Lina Strand, Göteborg-Majorna OK.

- Jag kom kanske inte helt in i det från början, utan gjorde några småsaker till tvåan och trean. Men sedan har det gått bättre, säger Alexandersson, som på sistone haft mest fokus mot de kommande världscuptävlingarna:

- Jag har försökt att förbereda mig på sprint igen och på att springa på hårt underlag, men det har varit lite svårt att förbereda sig exempelvis inför knockout-sprinten. Jag har inte sprungit någon knockout-sprint sedan världscupen ifjol, och jag har inte heller varit i Schweiz och sprungit, men, ja, det ska bli lite spännande och det blir lite annorlunda mot det jag tränat på hittills i år, säger Alexandersson som vunnit totalen fem år i rad.

I morgon avslutas SM-tävlandet i Hälsingland med stafett-SM.

Resultat, SM i medeldistans
D21
1) Tove Alexandersson, Stora Tuna, 38.18, 2) Elin Månsson, IFK Göteborg, +2.33, 3) Lina Strand, Göteborg-Majorna OK, +3.12, 4) Lilian Forsgren, OK Tisaren, +4.22, 5) Anna Bachman, IFK Lidingö, +4.24, 6) Lisa Risby, OK Kåre, +4.33.
H21
1) Gustav Bergman, OK Ravinen, 37.19, 2) Emil Svensk, Stora Tuna OK, +1.03, 3) Isac von Krusenstierna, OK Kåre, +1.59, 4) Max Peter Bejmer, IFK Göteborg, +2.11, 5) Johan Runesson, IFK Lidingö, +2.17, 6) Albin Ridefelt, OK Linné, +2.35.
D20
1) Ella Olsson, Grycksbo IF, 34.27, 2) Isa Envall, IK Hakarpspojkarna, +0.50, 3) Vilma von Krusenstierna, OK Kåre, +1.39.
H20
1) Erik Herne, OK Ravinen, 33.06, 2) Axel Granqvist, OK Ravinen, +0.14, 3) Filip Trofast, Bredaryds SOK, +0.49.
D18
1) Hanna Lundberg, OK Renen, 30.52, 2) Klara Åkerman Sjöström, Västerås SOK, +1.22, 3) Petrina Costermans, Järla Orientering, +1.38.
H18
1) Axel Elmblad, Bredaryds SOK, 30.06, 2) Viktor Svensk, Stora Tuna OK, +1.43, 3) Philip Carlsson, Nyköpings OK, +1.58.

Gustav Bergman, fri bild.
Tove Alexandersson, fri bild.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.