Nya smittskyddsåtgärder för större cuper och läger

Idag meddelade socialminister Lena Hallengren och Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell att cuper och läger för barn och ungdomar kan genomföras men med särskilda smittskyddsåtgärder. Vilka smittskyddsåtgärder som ska gälla informerar Folkhälsomyndigheten om inom kort.
Foto: Petter Arvidson Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA

– Jag har full förståelse för att den här informationen kommer alldeles inför att många cuper och läger för barn och ungdomar ska genomföras och att det skapar en osäkerhet både för arrangörer, deltagare och föräldrar. Tydligare besked ska komma från Folkhälsomyndigheten inom kort och jag kan bara uppmana alla att utifrån de rekommendationer som kommer göra sitt yttersta igen för att inte bidra till att smittan ökar, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Kommande smittskyddsåtgärder kommer att fokusera på att undvika trängsel både för publik men även för barn och ungdomar vid exempelvis övernattningar. Åtgärderna kommer även att uppmana till att utöver vid själva idrottsutövningen inte blanda grupper eller åldrar. Karin Tegmark Wisell meddelade även att Folkhälsomyndigheten på måndag kommer att presentera nya scenarier utifrån förväntad smittspridning framöver och att det då eller senare även kan komma ytterligare restriktioner.

– Vi är fortfarande mitt i en pandemi och behöver göra allt vi kan som en sammanhållen idrottsrörelse för att slippa restriktioner som begränsar framförallt barn- och ungdomsidrotten men även övriga idrott då det blivit ännu tydligare under pandemin hur viktig idrotten är för att må bra oavsett ålder och ambitionsnivå. Riksidrottsförbundet har som tidigare en bra dialog med Folkhälsomyndigheten, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet uppdaterar information på hemsidan om vilka smittskyddsåtgärder som kommer att gälla för cuper och läger så fort ny informaiton är tillgänglig.

Här finns nu gällande information om idrotten och corona

Förutom de smittskyddsåtgärder som ska komma från Folkhälsomyndigheten meddelade Lena Hallengren att regeringen nu beslutat att ställa krav på vaccinbevis vid inresa till Sverige.

Här hittar du mer information om skärpta krav vid inresa till Sverige

Foto: Petter Arvidson Bildbyrån - EJ FRI ATT ANVÄNDA