Nya socialdemokratiska gruppledare valda

Matilda Ernkrans blir ny gruppledare i Utbildningsutskottet efter Lena Hallengren, som utnämndes till statsråd förra veckan. Ny gruppledare i Miljö- och jordbruksutskottet blir Åsa Westlund.

Den socialdemokratiska riksdagsgruppen valde ikväll Matilda Ernkrans, 45 år från Hallsberg, till ny gruppledare tillika ordförande för riksdagens utbildningsutskott. Hon efterträder därmed Lena Hallengren som utnämndes till barn- äldre- och jämställdhetsminister i förra veckan. Matilda kommer närmast från rollen som ordförande i riksdagens Miljö- och jordbruksutskott.

- För mig känns det oerhört spännande att få kliva från en framtidsfråga, klimatet, till en annan, nämligen utbildning. Jag ser fram emot en tid där vi kan lyfta fler av de frågor som är avgörande för att vi får ett jämlikt kunskapssamhälle, säger Matilda Ernkrans.

Åsa Westlund, 41 år från Haninge, blir ny ordförande i riksdagens Miljö- och jordbruksutskott. Åsa har en gedigen erfarenhet av miljö- och klimatfrågor, bl a efter  tio år som ledamot i Europaparlamentet där hon företrädde de svenska socialdemokraterna i Miljöutskottet.

- Vi måste öka tempot om vi ska klara miljömålen. Det är en stor utmaning, men Sverige har många gånger visat att vi kan göra mer på miljöområdet än andra trott var möjligt. Därför är jag glad och stolt över att få fokusera på miljö- och klimatfrågorna. säger Åsa Westlund

Besluten fattades och justerades omedelbart, vilket innebär att de nya gruppledarna börjar arbeta med en gång med sina respektive utskottsgrupper.

För presskontakt:

Viktoria Hjulström, pressekreterare, 0705-66 51 81

viktoria.hjulstrom@socialdemokraterna.se

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”Sverige ska vara tryggt i en ny tid. Socialdemokraterna vill fortsätta med stora satsningar på mer personal i välfärden, på barnfamiljer, pensionärer och på kompromisslös kamp mot brotten. Alla som kan jobba ska jobba och man ska kunna leva på sin lön. Trygghet skapar framtidstro och sammanhållning. Vi ska framåt tillsammans. Den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas.”

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm