Schibsted

Nya starka profiler guidar SvD:s läsare i poddvärlden

Dela

Ljud är en megatrend och poddutbudet enormt. Nu värvar Svenska Dagbladet kulturjournalisten Tara Moshizi och radioproducenten Alexander Dominici till kulturredaktionen. Tillsammans ska de guida SvD:s läsare in i poddvärlden, och till de intressantaste poddarna just nu.

SvD Kultur förstärker laget. Alexander Dominici och Tara Moshizi guidar Svenska Dagbladets läsare i poddvärlden. Foto: Svenska Dagbladet
SvD Kultur förstärker laget. Alexander Dominici och Tara Moshizi guidar Svenska Dagbladets läsare i poddvärlden. Foto: Svenska Dagbladet

– Poddvärlden är en djungel och det här är en guidning som verkligen efterfrågas av Svenska Dagbladets läsare. Vi vet att de vill ligga steget före, vara uppdaterade och få tillgång till flera perspektiv. Med satsningen ”Bäst i poddvärlden” kan vi tillgodose en del av det här behovet, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Tara Moshizi är frilansande kulturjournalist, moderator och programledare för SVT:s "Kulturnyheterna" och "Morgonstudion". Hon har tidigare bland annat varit redaktör och producent för "Sommar i P1” och bevakat populärkultur för Elle och Aftonbladet.

Alexander Dominici har en bakgrund som reporter och radioproducent, han har även varit redaktör för Kulturhuset Stadsteaterns debattscen.

– Både Tara Moshizi och Alexander Dominici har den kunskap och nyfikenhet som krävs för att skilja agnarna från vetet och guida till den senaste tidens bästa poddar och bästa poddavsnitt, säger Madelaine Levy utvecklingsredaktör på SvD Kultur och ansvarig för den nya satsningen på bevakning av poddar. 

Under vinjetten “Bäst i poddvärlden” guidar Tara Moshizi och Alexander Dominici varje vecka SvD:s läsare till veckans mest intressanta, och omtalade, poddavsnitt. I bevakningen ryms allt från djuplodande dokumentärer och spännande true crime-gräv till samtalspoddar, intervjupoddar och nya, innovativa format. 

– Poddproduktionen både i Sverige och internationellt är bred och mycket håller hög kvalitet, det finns verkligen något för alla. Samtidigt är även de mest populära poddarna ganska ojämna – en vecka är det mest blaj, en annan blir det riktigt intressant, en tredje fruktansvärt roligt. Den här guidningen behövs, säger Madelaine Levy.

SvD Kulturs satsning på bevakning av poddar är en del i ett större förändringsarbete för att ta Svenska Dagbladet till en ny position och skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas behov.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madelaine Levy, utvecklingsredaktör och ansvarig för SvD Kulturs satsning på bevakning av poddar: Telefon: 073–314 25 90. E-post:madelaine.levy@svd.se
Lisa Irenius, kulturchef SvD. Telefon: 073–693 48 08. E-post:  lisa.irenius@svd.se 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

SvD Kultur förstärker laget. Alexander Dominici och Tara Moshizi guidar Svenska Dagbladets läsare i poddvärlden. Foto: Svenska Dagbladet
SvD Kultur förstärker laget. Alexander Dominici och Tara Moshizi guidar Svenska Dagbladets läsare i poddvärlden. Foto: Svenska Dagbladet
Ladda ned bild
Alexander Dominici.
Alexander Dominici.
Ladda ned bild
Tara Moshizi.
Tara Moshizi.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Schibsted utvecklar sina annonssystem och lanserar unik produkt som effektivt möter cookie-döden och ser till att annonsörer fortsättningsvis kan nå sina målgrupper i digitala annonslösningar. Med Schibsted Match skapas nu en möjlighet för annonsörer att, trots cookie-döden, kommunicera med sina kunder – utan att göra avkall på användarnas integritet.

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum