Nya starka profiler guidar SvD:s läsare i poddvärlden
Ljud är en megatrend och poddutbudet enormt. Nu värvar Svenska Dagbladet kulturjournalisten Tara Moshizi och radioproducenten Alexander Dominici till kulturredaktionen. Tillsammans ska de guida SvD:s läsare in i poddvärlden, och till de intressantaste poddarna just nu.

– Poddvärlden är en djungel och det här är en guidning som verkligen efterfrågas av Svenska Dagbladets läsare. Vi vet att de vill ligga steget före, vara uppdaterade och få tillgång till flera perspektiv. Med satsningen ”Bäst i poddvärlden” kan vi tillgodose en del av det här behovet, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.
Tara Moshizi är frilansande kulturjournalist, moderator och programledare för SVT:s "Kulturnyheterna" och "Morgonstudion". Hon har tidigare bland annat varit redaktör och producent för "Sommar i P1” och bevakat populärkultur för Elle och Aftonbladet.
Alexander Dominici har en bakgrund som reporter och radioproducent, han har även varit redaktör för Kulturhuset Stadsteaterns debattscen.
– Både Tara Moshizi och Alexander Dominici har den kunskap och nyfikenhet som krävs för att skilja agnarna från vetet och guida till den senaste tidens bästa poddar och bästa poddavsnitt, säger Madelaine Levy utvecklingsredaktör på SvD Kultur och ansvarig för den nya satsningen på bevakning av poddar.
Under vinjetten “Bäst i poddvärlden” guidar Tara Moshizi och Alexander Dominici varje vecka SvD:s läsare till veckans mest intressanta, och omtalade, poddavsnitt. I bevakningen ryms allt från djuplodande dokumentärer och spännande true crime-gräv till samtalspoddar, intervjupoddar och nya, innovativa format.
– Poddproduktionen både i Sverige och internationellt är bred och mycket håller hög kvalitet, det finns verkligen något för alla. Samtidigt är även de mest populära poddarna ganska ojämna – en vecka är det mest blaj, en annan blir det riktigt intressant, en tredje fruktansvärt roligt. Den här guidningen behövs, säger Madelaine Levy.
SvD Kulturs satsning på bevakning av poddar är en del i ett större förändringsarbete för att ta Svenska Dagbladet till en ny position och skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas behov.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madelaine Levy, utvecklingsredaktör och ansvarig för SvD Kulturs satsning på bevakning av poddar: Telefon: 073–314 25 90. E-post:madelaine.levy@svd.se.
Lisa Irenius, kulturchef SvD. Telefon: 073–693 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Nu blir det Omnis nyheter på Arlanda Express2.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyhetstjänsten Omni tar över nyhetsförmedlingen på alla skärmar på Arlanda Express. Innan pandemin reste 3,6 miljoner resenärer årligen med tågen till och från Arlanda. ”Omnis nyheter är som gjorda för skärmar i offentliga miljöer”, säger Alexander Frid Kahn, affärsutvecklingschef på Omni.
Väder engagerar - Klart tar vädersnacket till en ny nivå 23.2.2021 11:22:28 CET | Pressmeddelande
Klyschigt kallprat eller viktig samhällsinformation. Svenskarna älskar att prata väder. En undersökning som Klart har gjort visar att sex av tio svenskar pratar om vädret en eller flera gånger om dagen. Så här i perioden mellan vinter och vår, pågående sportlov och en pandemi som får många att vistas utomhus mer än vanligt, är vädret mer aktuellt än någonsin.
Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.
Ny SvD-podd: Dagens story tar med lyssnaren bakom kulisserna19.2.2021 08:44:30 CET | Pressmeddelande
I dag släpps första avsnittet av Dagens story – Svenska Dagbladets nya dagliga nyhetspodd. Konceptet har tagits fram efter ett omfattande researcharbete för att svara mot vad SvD:s målgrupp vill ha. Podden sätter de viktigaste nyhetshändelserna i fokus och tar lyssnaren med bakom kulisserna.
Westerstad och de Gregorio i nya roller för framtidens kulturjournalistik17.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
SvD Kultur gör förändringar på redaktionen för att skapa framtidens kulturjournalistik. Josefin de Gregorio (f.d. Holmström) rekryteras som redaktör med ansvar för hela nyhetsflödet – både kulturnyheter och kulturdebatt – och Elsa Westerstad får en ny roll som idé- och samtidsredaktör.
Aftonbladets nya klimatsatsning: Liverapportering varje dag16.2.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Liverapport varje dag – om klimatet. Nu utökar Aftonbladet bevakningen av världens viktigaste fråga. ”Det förtjänar en daglig plats på Sveriges största nyhetssajt”, säger redaktionschef Karin Schmidt.
Schibsted News Media passerar två miljarder fjärde kvartalet12.2.2021 07:05:09 CET | Pressmeddelande
En positiv digital intäktsutveckling tillsammans med god kostnadskontroll bidrog till att omsättningen för Schibsteds nyhetsmedier växte med fem procent och landade på över två miljarder norska kronor, med en vinstmarginal på 14 procent, under det fjärde kvartalet 2020.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum