Nya starka profiler guidar SvD:s läsare i poddvärlden

Ljud är en megatrend och poddutbudet enormt. Nu värvar Svenska Dagbladet kulturjournalisten Tara Moshizi och radioproducenten Alexander Dominici till kulturredaktionen. Tillsammans ska de guida SvD:s läsare in i poddvärlden, och till de intressantaste poddarna just nu.

SvD Kultur förstärker laget. Alexander Dominici och Tara Moshizi guidar Svenska Dagbladets läsare i poddvärlden. Foto: Svenska Dagbladet

– Poddvärlden är en djungel och det här är en guidning som verkligen efterfrågas av Svenska Dagbladets läsare. Vi vet att de vill ligga steget före, vara uppdaterade och få tillgång till flera perspektiv. Med satsningen ”Bäst i poddvärlden” kan vi tillgodose en del av det här behovet, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Tara Moshizi är frilansande kulturjournalist, moderator och programledare för SVT:s "Kulturnyheterna" och "Morgonstudion". Hon har tidigare bland annat varit redaktör och producent för "Sommar i P1” och bevakat populärkultur för Elle och Aftonbladet.

Alexander Dominici har en bakgrund som reporter och radioproducent, han har även varit redaktör för Kulturhuset Stadsteaterns debattscen.

– Både Tara Moshizi och Alexander Dominici har den kunskap och nyfikenhet som krävs för att skilja agnarna från vetet och guida till den senaste tidens bästa poddar och bästa poddavsnitt, säger Madelaine Levy utvecklingsredaktör på SvD Kultur och ansvarig för den nya satsningen på bevakning av poddar.

Under vinjetten “Bäst i poddvärlden” guidar Tara Moshizi och Alexander Dominici varje vecka SvD:s läsare till veckans mest intressanta, och omtalade, poddavsnitt. I bevakningen ryms allt från djuplodande dokumentärer och spännande true crime-gräv till samtalspoddar, intervjupoddar och nya, innovativa format.

– Poddproduktionen både i Sverige och internationellt är bred och mycket håller hög kvalitet, det finns verkligen något för alla. Samtidigt är även de mest populära poddarna ganska ojämna – en vecka är det mest blaj, en annan blir det riktigt intressant, en tredje fruktansvärt roligt. Den här guidningen behövs, säger Madelaine Levy.

SvD Kulturs satsning på bevakning av poddar är en del i ett större förändringsarbete för att ta Svenska Dagbladet till en ny position och skapa en modern tidning som fullt ut lever upp till läsarnas behov.

Madelaine Levy, utvecklingsredaktör och ansvarig för SvD Kulturs satsning på bevakning av poddar: Telefon: 073–314 25 90. E-post:madelaine.levy@svd.se
Lisa Irenius, kulturchef SvD. Telefon: 073–693 48 08. E-post:  lisa.irenius@svd.se

Alexander Dominici.
Tara Moshizi.

Premiär! Omni Ekonomi tar över aktieprogrammet och succén #Uppesittarkväll22.2.2021 12:00:00 CETPressmeddelande

Omni Ekonomi tar över och sänder #Uppesittarkväll med start nu på onsdag. Precis som tidigare kommer programmet att sändas kvällen före löning varje månad med aktieprofilerna Albin Kjellberg och Nicklas Andersson som programledare. "Det känns naturligt att Omni Ekonomi tar över programmet. Vi är ju destinationen för alla som älskar aktier och sparande", säger Henrik Danielsson, redaktör på Omni Ekonomi och nu även redaktör för #Uppesittarkväll.