Nya tjänstemannaavtal har tecknats

I dag den 18 november har Motorbranschens- och Petroleumbranschens Arbetsgivareförbund och Unionen tecknat nya tjänstemannaavtal. De nya avtalen innebär löneökningar på 5,4 procent och de sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader med två lönerevisioner. Avtalen omfattar totalt cirka 21 000 anställda.

Båda avtalen följer den norm som parterna inom industrin har satt för löneökningarna på svensk arbetsmarknad.

”Vi har träffat ytterligare två nya avtal. Vad gäller avtalsvärde och längd på avtalen så följer vi industrinormeringen. Det är värdefullt med långa avtal då det ger stabila förutsättningar för en tid framöver, särskilt i en tid då pandemin skakar hela samhället”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

”Den snabba tekniska utvecklingen i våra branscher ställer höga krav på dagens tjänstemän och vi verkar i en omvärld där vi konkurrerar om kompetensen. Det nya tjänstemannaavtalen som vi idag har tecknat hjälper till att stärka våra branscher så att vi fortsatt kan följa med i utvecklingen och klara av konkurrensen på bästa sätt”, avslutar Marcus Dahlsten.

Ta del av Transportföretagens avtalsnyheter här: https://www.transportforetagen.se/avtal-20/

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Årets branschbragd går till larmoperatör Alva Eng för professionellt stöd till knivhotad familj16.11.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Säkerhetsföretagens pris Årets branschbragd tilldelas för första gången en larmoperatör; Alva Eng på Verisure. Hennes metodiska tillvägagångssätt under pågående inbrottsrån hos en familj i deras hem lugnade brottsoffren och bidrog till att gärningsmännen greps. Alvas sätt att hantera det pågående rånet har även lett till att Verisure utvecklat utbildningen för alla larmoperatörer i företaget

Stöden är slut men krisen pågår31.8.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.